NUME
SI PRENUME PSIHOLOG: SZABO ALIZ
TEMA
: Interventie in violenta scolara
DESFASURATOR: A. Notiuni introductive despre violenta in
scoala.
B.
Program de interventie pentru copilul agresiv
A. VIOLENTA SCOLARA:
Definitia violentei, propusa de raportul Organizatiei
Mondiale a Sanatatii(OMS
,2002) este urmatoarea:
amenintarea sau folosirea intentionata a fortei fizice sau a puterii contra
propriei personae, contra altuia sau contra unui grup sau unei comunitati care antreneaza sau risca puternic sa
antreneze un traumatism,un deces sau
daune psihologice, o dezvoltare improprie sau privatiuni”.
Aceasta definitie exclude toate evenimentele
accidentale(precum accidente rutiere), numai daca acestea nu implica intentia
de a ucide sau de a rani.Totusi, ea include actele bazate pe o relatie de
putere exprimata prin
intimidare,amenintare sau,invers neglijenta si omisiune.
Acest lucru pare sa se aplice la contextual institutional al scolii in care
traditia ierarhiei educatori elevi , elevi elevi ramane o realitate
generatoare de stari conflictuale si
manifestari de violenta.In conformitate cu diferite studii, violenta in scoli
este un tip particular de violenta in institutii, care poate lua urmatoarele
forme:pedeapsa fizica,restrictie fizica, constrangere solitara si orice forma
de izolare, obligatia de a purta vestimentatie distinctive,restrictii
alimentare, restrictii sau refuzul de a avea contacte cu membrii familiei sau
cu prieteni,abuzul verbal sau sarcasmul.
Un prim nivel de analiza a violentei scolare ia in
considerare sistemul de relatii la nivelul carora se manifesta , operand o
distictie intre urmatoarele
forme si niveluri:
Violenta intre elevi, violenta elevilor fata de
profesori,violenta profesorilor fata de elevi(comportamentul neadecvat al
cadrelor didactice).
B. PROIECT DE
INTERVENTIE PENTRU COPIII AGRESIVI
Elevul
tinta:
-
elev din clasa a
VII a
-
elev care
prezinta comportamente agresive foarte problematice, cu varsta cuprinsa
intre 13-14 de ani.
Obiectivele
trainingului descris in amanunt:
prezentarea scopurilor programului, a numarului de sesiuni
si a procedurii de desfasurare;cunoasterea reciproca a memebrilor grupului si
facilitarea interactiunii;stabilirea regurilor grupului si discutarea acestora;crearea
relatiei de grup, a coeziunii grupului;Sa identifice cauzelor emotiilor;Exersarea
comunicarii nonverbale
Exersarea comunicarii emotionale si acelei empatice;Dezvoltarea
increderii in ceilalti
Identificarea unor probleme asemanatoare si la alte persoane;Dezvoltarea
abilitatilor de lucru in echipa;Dezvoltarea abilitatilor de rezolvare a
problemelor;Evaluarea impactului determinat de presiunea celorlalti asupra
rezolvarii problemelor personale;recunoaşterea formelor de manifestare a furiei;recunoaşterea
cauzelor furiei;identificarea modalităţilor de a face faţă furiei;dezvoltarea
autocontrolului;recunoaşterea efectelor laudelor, a neacordării atenţiei şi a
criticilor în declanşarea furiei;învăţarea procedurii de oferire a feedback -
ului pozitiv;dezvoltarea autocontrolului;creşterea toleranţei la frustrare în
cazul criticilor negative;exersarea procedurii de oferire a feedback - ului
pozitiv;
exprimarea propriilor puncte de vedere despre conflicte,
gandirea analitica, analiza conflictelor, dezvoltarea capacitatii de a analiza
conflictele;identificarea şi exersarea
de soluţii pozitive la conflicte;dezvoltarea autocontrolului;dezvoltarea
autocontrolului;
stabilizarea comportamentelor adecvate;utilizarea
instrucţiunilor de autocontrol
sa defineasca
conceptual de respect de sine;Sa lege conceptual de respect de sine de propria
persoana;Sa explice in ce fel este legat
respectful de sine de conflicte
Selectia
participantilor:
Implicarea elevului din clasa a
VII a s a hotarat respectand dorinta dirigintelui clasei, care a observat ca nu
exista comunicare intre elevul in cauza
si clasa,apar numeroase conflicte solutionate prin agresivitate verbala si
fizica.
Numarul de sedinte: 10 sedinte
Dirigintele clasei:
Pregatirea si demarajul :
Prima etapa va consta in informarea directiunii scolii si a parintilor cu
privire la organizarea si specificul acestui program,obtinandu se si
aprobarea realizarii acestuia in scoala
si acordul din partea parintilor.
Programul urmeaza sa se desfasoare pe parcursul
semestrului II.
Activitatile se vor desfasura in
cabinetul de consiliere psihopedagigica , cabinetul va fi amenajata inaintea
fiecarei sedinte pentru a corespunde nevoilor activitatii.
Dupa desfasuraea efectiva a
programului , va urma
o etapa de evaluare a rezultatelor programului.
SESIUNEA 1.
Obiective :
-
prezentarea scopurilor programului, a numarului de
sesiuni si a procedurii de desfasurare
-
cunoasterea reciproca si facilitarea interactiunii consilier-client
-
stabilirea regurilor si discutarea acestora
-
crearea relatiei de incredere.
Procedura :
Se allege un fond musical
relaxant, care se va auzi in surdina pe tot parcursul sesiuni.
Activitatea 1
Elevului se
prezinta obiectivele si motivele consilierii, numarul de intalniri si
modul de desfasurarea a acestor intalnirii.
Activitatea 2
Elevul se aseaza in cerc
,consilierul va arunca o minge ( o jucarie de plus)catre urmatorul membru al
grupului, invitandu l sa se prezinte, sa spuna doua lucruri care ii plac si
doua care nu ii plac.Acesta,dupa ace se va prezenta, va arunca obiectul intercatiunii
la urmatorul membru al grupului, care, similar, va face aceleasi lucru.
Activitatea 3
Fiecare membru al grupului va
trebui sa spuna o trasatura caractersitica lui, cu literele din numele lui.
Activitate 4
Stabilirea regurilor grupului:
Copii, sub indrumarea terapeutului, dezvolta reguli
pentru comportamentul in grup.
Este util sa se limiteze numarul
de reguli, iar lista sa ramane deschisa.
Regulile vor viza comportamentele
specifice asteptate, regula care se va aplica si consecinta, consecintele
pentru mebrii grupului care nu respecta regula.
Inpreuna se vor stabili
consecintele respectarii, respective ale nerespectarii acestu
regulament(recompensele si pedepsele)
Ex:
Comportament asteptat: san u se
bate intre ei, san u se alerge prin sala
de desfasurare a sedintelor
Regula: rezolvam conflictele in
mod corespunzator, in sala de consiliere se circula incet si ordonat.
Consecinte: 10 minute time out,va
ordona si va aranja la sfarsitul sedintei toate materialele folosite.
LISTA REGULILOR PENTRU PROGRAMUL DE INTARIRI CU PUNCTE
In continuare sunt descries
cateva lucruri importante pentru situatia in care suntem cu cineva.
Citeste cu atentie!
Ascult cu atentie ce spune
celalat!
Il las pe celalalt sa vorbeasca!
Redau exact o povestire!
Privesc cu atentie!
Descriu correct o imagine!
Daca ma joc sau vorbesc cu
cineva, atunci il privesc!
Daca sunt cu cineva nu topai de
jur imprejur sin u ma joc cu mainile!
Am rabdare cu mine!
Ma gandesc atent inainte de
aspune sau de a face ceva!
Daca ceva nu merge asa cum vreau
eu,atunci nu ma enervez ci raman calm!
Accept si parerea celorlati fara
sa ma enervez si fara sa i jignesc!
Toate aceste sunt reguli.Ele
trebuie sa tea jute sa te joci, sa vorbesti sis a te comporti cu ceilalti in
asa fel incat sa le faca tuturor placere.
Care sunt regulile pe care le
poti respecta sip e care nu?
Marcheaza le pe cele pe care le
poti respecta cu un semn sau cu o culoare.
Dintre regilile pe care le
consideri ca nu le respecti, allege una!
Acum trebuie sa respecti aceasta
regula.
Daca reusesti sa respecti regula, primesti de
fiecare data un punct.
Vei aduna punctele si la final le
poti schimba in minute de joc.
Ti se va explica detaliat cum se
face acest lucru. SUCCES!
Reguli in cabinet:
Nu avem voie sa dicutam despre ce
se intampla in grup decat referitor la propria persoana.
Nu distrugem echipamentul din
dotare.
Vorbim pe rand, asteptand ca
antevorbitorul sat ermine ceea ce are de spus, prin aceasta ne aratam
respectful fata de cel care vorbeste si fata de ceilati mebri ai
grupului,pastrand o atmosfera calma si relaxata.
Nu folosim cuvinte urate, nu jignim
persoanele din grup.
Criticam opinia sau
comportamentul si nu persoana.
Activitaea 5
Versetul grupului:
Prezentam elevilor o lista care cuprinde cuvinte despre agresivitate,fiecare
pe rand va trebui sa scrie cate un rand de poezie folosind un cuvant de pe
lista , pe care le va trage de pe lista, dupa care se indoaie
foaiea, ca celalt care urmeaza
san nu vada ce este scris, si asa procedam pana cand folosim toate cuvintele.
La sfarsit vom primi versetul grupului.
SESIUNEA 2:
OBIECTIV: Sa identifice cauzelor emotiilor
Exersarea comunicarii nonverbale
Exersarea comunicarii emotionale si
acelei empatice.
Activitatea 1
Afectopersonaj : vor crea
scurte povestiri despre personajele prezentate in imagini, astfel incat sa
realiefeze ceea ce simte fiecare personaj(personajele vor prezenta emotiile de
baza , bucurie, furie.La final se va numi emotia identificata si se va purta o
discutie despre ce I a ajutat in identificarea emotiei.
Activitatea 2
Cum apar emotiile?
PROCEDURA:
- Se comunica elevilor ca vor face un exerctitiu in cadrul caruia vor identifica diferite emotii si cauzele acestora. Se deseneaza pe tabla un tabel asemanator cu cel din fisa de lucru.
- Se prezinta elevilor diferite situatii, cum ar fi: Prietenul tau cel mai bun a spus cuvinte urite despre tine intr-un grup de persoane cunoscute. Ai primit cadoul pe care ti-l doreai de mult. Ai trecut cu bine un examen foarte important pentru tine etc. Se scrie situatia in coloana corespunzatoare a tabelului si se cere elevilor sa anumeasca emotiile pe care le-ar traiu in situatia respectiva. Daca elevilor le este greu sa denumeasca emotiile, se utilizeaza tabelul din fisa de lucru. Se noteaza emotiile corespunzatoare fiecarei situatii in coloana aferenta din fisaa de lucru.
- Elevii sint rugati sa spuna ce ginduri le trec prin minte, ce reactii au la nivel bilogic (ex. transpiratul mainilor, tremurul vocii etc) si cum se comporta efectiv in fiecare dintre situatii. Se noteaza aceste aspecte in coloanele corespunzatoare din tabel.
- Se impart elevilor fisele de lucru si li se da ca sarcina sa completeze coloanele pentru alte doua situatii – una pozitiva si una negativa. Se acorda ajutor pe parcursul activitatii.
- Se analizeaza impreuna cu elevii relatia dintre ginduri si emotii.
INTREBARI:
F
Este posibil ca in situatii similare oamenii sa
simta emotii diferite?
F
Care este relatia dintre emotii si ginduri?
F
Cum putem modifica emotiile pe care le simtim?
Fişa de lucru - Cum
apar emotiile?
SITUATII
|
EMOTII
|
REACTII BIOLOGICE
|
COMPORTAMENTE
|
I.
|
|||
II.
|
EXEMPLE
DE
EMOTII
|
NEGATIVE
|
POZITIVE
|
SUPARARE
|
MULTUMIRE
|
|
TRISTETE
|
BUCURIE
|
|
VINOVATIE
|
SATISFACTIE
|
|
DEZGUST
|
PLACERE
|
|
REGRET
|
INCINTARE
|
|
FRICA
|
VESELIE
|
|
INGRIJORARE
|
FERICIRE
|
|
FURIE
|
RELAXARE
|
|
NEMULTUMIRE
|
IMPLINIRE
|
Emotion play :
Pe o serie de cartonase corespunzatoare numarului de membri din grup , vor fi notate
o serie de emotii.
Elevii vor extrage cate un
cartonas si vor exprima emotie nonverbal, iar ceilalti o vor ghici. Jocul se
repeat dar se imbogateste cu exprimare verbala.
Discutii: cum v ati simtit in
timp ce exprimati emotia?
Care din cele doua situatii vi s
a parut mai usoara?
De ce e important san e exprimam emotiile?
De ce ie important sa utilizam toate
modalitatile de comunicare in exprimare emotiilor?
Stiu sa spun ceea ce simt: exprimarea
propriilor sentimente prin intermediul instrumentelor muzicale.
SESIUNEA 3:
OBIECTIV:
- Dezvoltarea increderii in ceilalti
- Identificarea unor probleme asemanatoare si la alte persoane
- Dezvoltarea abilitatilor de lucru in echipa
Activitatea 1:
Increderea
Fiecare elev isi elege o pereche:
una diontre persoane conduce perechea si cealalta se lasa condusa timp de
citeva minute prin spatiul cabinetului/clasei. Ersoana condusa este legata la
ochi cu o esarfa sau un fular. Dupa o perioada de timp rolurile se schimba.
Activitatea 2: Test de supravietuire
OBIECTIV: Formarea unor deprinderi de luare a deciziilor individuale
si de grup
PROCEDURA:
- Comunicati elevilor ca veti face un exercitiu de ecizie. Se impart fisele de lucru si se prezinta situatia descrisa in fisa:
Fisa de lucru:
Situatia: Este aproximativ ora 16.30, 15 octombrie si
te afli impreuna cu citiva prieteni pe malul unui lac in Muntii Fagaras. Ati
ratacit drumul din cauza stratului jos de nori si, dupa estimarile voastre,
sinteti la aproximativ 5 km distanta de cel mai apropiat refugiu. Zona este
impadurita cu pini de inaltime mica, insa imprejurimile sint in general
stincoase si abrupte. Temperatura este in jur de -2 grade C, dar uneori noaptea
ajunge si la -18 grade C. Stratul de zapada poate fi 13-20 cm, iar viteza
vintului intre 65-75 km /h, in general dinspre NV spre SE. Soarele rasare la
ora 06:15 si apuna la 17:45. Sinteti imbracat gros, cu caciula si bocanci, insa
unii dintyre voi au imbracamintea umeda. In rucsacurile pe care le duceti in
spate aveti obiectele prezentate in tabelul de mai jos.
Sarcina voastra este de a ierarhiza obiectele in ordinea
importantei lor pentru supravietuirea grupului, marcind cu 1 cel mai important
si cu 14 cel mai putin important obiect.
Obiecte
|
Solutie individuala
|
Solutie de grup
|
Solutie
specialist
|
Diferenta I
|
Diferenta II
|
Busola
|
|||||
O cana de 4,5 litri cu sirop de
pin
|
|||||
Cite un sac de dormit cu puf
(pentru fiecare membru al grupului)
|
|||||
Tablete de carbon pentru
dezinfectarea apei
|
|||||
O bucata mare de pinza rezistenta
|
|||||
13 bucati de chibrituri intr-o
cutie impermeabila
|
|||||
Un cablu de 60 m (6 mm
diametru) testata sa reziste pina la 150 de kg
|
|||||
O lanterna cu 4 baterii
|
|||||
Un litru de rom Baccardi (65
grade)
|
|||||
Set de barbierit cu oglinda
|
|||||
Ceas desteptator
|
|||||
Topor
|
|||||
O camera sparta a unei biciclete
|
|||||
O carte cu titlul Steaua polara ghid de orientare
|
|||||
Punctajul tau
|
Punctajul grupului
|
- Cereti elevilor sa ierarhizeze obiectele din rucsacuri in functie de utilitatea lor si sa noteze solutia lor in fisa de lucru, in coloana corespunzatoare. Acordati 7 minute.
- Impartiti elevii in grupe si cereti-le sa compare solutiile individuale la care au ajuns si sa negocieze o solutie a grupului. Rugati elevii sa noteze aceasta decizie in coloana corespunzatoare pentru decizia de grup din fisa de lucru. Acordati 10 minute.
- Prezentati elevilor solutia propusa de salvamontist si cereti-le sa compare solutia individuala si cea de grup cu aceasta si sa calculeze diferenta. Mentionati ca este vorba de diferenta dintre pozitia acordata de ei unui obiect in ierarhie si pozitia acordata de salvamontist aceluiasi obiect. Segerati-le sa noteze diferentele in dreptul obiectelor, in coloanele diferenta I (pentru diferenta dintre solutia salvamontistului si solutia individuala) si diferenta II (pentru diferenta dintre solutia salvamontistului si solutia grupului).
Obiectele gasite: Solutie
salvamontist
Busola 12
O cana de 4,5 litri cu sirop de
pin 7
Cite un sac de dormit cu puf (pentru fiecare membru al
grupului) 5
Tablete de carbon pentru dezinfectarea apei
14
O bucata mare de
pinza rezistenta
8
13 bucati de chibrituri intr-o cutie impermeabila
1
Un cablu de 60 m (6 mm diametru) testata sa reziste pina la
150 de kg 9
O lanterna cu 4 baterii
6
Un litru de rom Baccardi (65 grade)
10
Set de barbierit cu oglinda
4
Ceas desteptator
11
Topor 2
O camera sparta
a unei biciclete
3
O carte cu titlul Steaua
polara ghid de orientare
13
Cereti-le sa
calculeze suma diferentelor obtinute pe coloane si sa treaca suma obtinuta in
casuta Punctajului meu, respectiv Punctajului grupului. Analizati impreuna cu
elevii rezultatele obtinute si decideti care dintre solutii au fost mai
eficiente: solutia individuala sau cea de grup, stiind ca un punctaj mic
inseamna ca solutia este mai apropiata de solutia salvamontistului.
SESIUNEA 4:
OBIECTIV: Dezvoltarea abilitatilor de rezolvare a problemelor
Evaluarea impactului determinat de presiunea
celorlalti asupra rezolvarii problemelor personale
Activitatea 1: Cutremurul
Obiectiv: facilitarea
interactiunii si pregatirea pentru activitatea urmatoare
Se da elevilor o problema: La radio s-a anuntat ca va fi un cutremur
puternic peste 10 minute. Fiecare persoana trebuie sa isi aleaga maxim 5
lucruri de valoare pentru el/ea. Fiecare elev trebuie sa isi prezinte lista
cu lucrurile alese.
Activitatea 2: Problema mea, problema ta
Fiecare elev va scrie pe un
biletelm fara sa-l semneze, o problema reala cu care s-a confruntat, din trecut
sau din prezent. Se aduna toate biletelele, se amesteca si fiecare elev va lua
la intimplare un biletel cu o alta problema decit a lui si va prezenta ceea ce
scrie pe biletele ca si cum ar fi propria problema si cum a rezolvat-o. Aceasta
va crea ocazia celui care a avut in realitate problema sa cunoasca si un alt
mod de rezolvare a acesteia. Eventual se poate discuta la nivel de grup care ar
fi o solutie potrivita de rezolvare. Se pastreaza confidentialitatea elevului.
Activitatea 3: Ionel a spus sa…
Un voluntar da comenzi celorlalti
elevi. Ei trebuie sa raspunda numai daca elevul conducator spuna: Ionel a spus sa… . Intre comenzile
comenzile obisnuite (Ionel a spus sa
stati intr-un picior) voluntarul va spune si una sau doua comenzi
neobisnuite, neacceptabile (Ionel a spus
sa-I dai o palma
colegului).
Activitatea 4: Problemele si presiunile celorlalti
PROCEDURA:
- Distribuiti cite o foaie de lucru fiecarui elev si cereti-le sa citeasca fiecare situatie si sa decida ce anume ar face daca ar fi in acea situatie si problema l-ar privi in mod direct.
- Se impart elevii in grupe si fiecarui grup se da cite o problema de discutat. Alegeti in fiecare grup cite o persoana care sa inregistreze ideile principale pe care le discuta si anume ideile implicate in procesul de luare a deciziilor. Aceeasi persoana va fi cea care va prezenta aceste idei.
- Cereti grupurilor sa numeasca si sa impartaseasca o serie de dintre factorii care au contribuit la luarea deciziilor.
- Rolul de prezentator al grupului va alterna, cu o alta situatie, astfel incit fiecare membru sa vorbeasca entru grup.
Pentru coordonator: Este important ca elevii sa recunoasca factorii
implicati in luarea deciziilor si sa inteleaga ca influenta celorlalti adesea
joaca un rol central in procesul de luare a deciziilor. Analizarea in detaliu a
consecintelor determinate in urma luarii deciziilor sub influenta celorlalti
este esentiala in vederea dezvoltarii unei abordari corecte a procesului
decizional.
Fisa de lucru: “Problemele si influenta celorlalti”
Instructiuni: Cititi cu atentie fiecare situatie si
decideti ce ati face in fiecare caz.
Exemple de situatii:
- Mergi impreuna cu un prieten/o prietena la un film si, chiar inainte sa inceapa, un coleg mai mare de la scoala vine si va cheama la o bere. Nu prea ai chef sa mergi, insa prietenul/prietena care te insoteste accepta invitatia de indata. Ce faci? Stai sa vizionezi filmul sau mergi impreua cu ei?
- Inviti citiva copii la tine, sa ramina peste noapte, sa va distrati. De indata ce parintii tai se duc la culcare, doi dintre invitati eschid un pachet de tigari si incep sa fumeze. Te simti oarte inconfortabil si indecis si nu stii ce anume sa faci: sa-I lasi sa fumeze, sa le interzici acest lucru sau sa le spui parintilor tai ce se intimpla. Cum anume procedezi?
SESIUNEA 5.
Obiective:
-
recunoaşterea formelor de manifestare a furiei
-
recunoaşterea cauzelor furiei
- identificarea modalităţilor de a
face faţă furiei
-
dezvoltarea autocontrolului
Descrierea activităţii 1.
Terapeutul
spune copiilor povestea „Florian este tachinat”( vezi anexa 1 ). După
ascultarea poveştii copii se decid asupra rolurilor din cadrul jocului de rol
ce urmează să fie jucat.
După terminarea jocului se discută următoarele
aspecte:
„Ce nu-i place lui Sebastian la
Florian?”
„Cum arată el acest lucru?”
„Cum îşi manifestă Florian furia
faţă de Sebastian?”
Copiii
trebuie să recunoască cât de diferit se poate manifesta furia şi agresivitatea
( prin cuvinte, violenţă fizică şi alte manifestări) . Răspunsurile copiilor
sunt înregistrate cu ajutorul unui casetofon.
De
asemenea, ei trebuie să recunoască cauzele furiei şi ale agresivităţii. Pentru
aceasta se discută următoarele aspecte:
„De ce l-a enervat Sebastian pe
Florian? Oare ce motive putea să aibă?”
„S-a întâmplat ceva deosebit
anterior?”
„Ce motive a avut Florian pentru
a începe imediat o bătaie?”
„Oare de ce se enervează aşa de
repede când cineva spune ceva despre felul în care arată?”
Pentru
a descoperii şi alte cauze ale furiei şi agresivităţii, terapeutul prezintă
alte situaţii pe marginea cărora se discută cauzele posibile ale acestora (
vezi anexa 2). Aceste situaţii se pot juca, momentele de joc şi de discutare
fiind alternate.
După
ce au fost prelucrate toate cauzele posibile pentru aceste situaţii, ele sunt
sumarizate încă o dată şi sunt înregistrate pe casetă, pentru a putea fi
achiziţionate mai uşor.
Descrierea activităţii 2.
Se
joacă din nou povestirea „Florian este tachinat” dar de data aceasta li se
spune copiilor că el nu mai începe bătaia deşi este foarte supărat. Copiii
decid asupra cartonaşelor cu instrucţiuni de autocontrol ( vezi anexa 3 ) ce
pot fi folosite în această situaţie pentru a face faţă furiei. Ei discută ce ar
trebui să facă Sebastian, după ce l-a
supărat pe Florian. După ce s-au hotărât cum vor proceda se joacă această nouă
situaţie.
Se
discută pe marginea jocului care au fost modalităţile prin care actorii au
făcut faţă furiei.
Toţi
copiii sunt antrenaţi în a povestii cum fac ei faţă furiei:
„Ce faceţi voi când sunteţi
furioşi şi arţăgoşi?”
„Ce aţi putea face pentru a scăpa
de furie, fără a vătăma vreo persoană sau a distruge ceva?”
Răspunsurile
copiilor sunt evaluate şi apoi se decide dacă ele reprezintă o manifestare
adecvată, care nu provoacă prejudicii.. Ele sunt înregistrate pe casetă pentru
a putea fi achiziţionate mai uşor.
Fiecare
copil alege una din modalităţile de a face faţă furiei pe care doreşte să o
experimenteze până la următoarea întâlnire.
SESIUNEA 6
Obiective:
-
recunoaşterea efectelor laudelor, a neacordării atenţiei şi a criticilor în
declanşarea furiei
-
învăţarea procedurii de oferire a feedback - ului pozitiv
-
dezvoltarea autocontrolului
-
creşterea toleranţei la frustrare în cazul criticilor negative
-
exersarea procedurii de oferire a feedback - ului pozitiv
Descrierea activităţii 1.
Membrii
grupului vor juca jocul „Laudă – Critică”.
Terapeutul
selectează copilul cu cea mai mare toleranţă la frustrare şi cu cel mai bun
autocontrol din grup şi i se dă următorul instructaj: imaginează - ţi că ai
putea să-ţi sărbătoreşti trei zile la rând ziua de naştere. Părinţii îţi dau voie să petreci trei zile aşa cum îţi
doreşti tu: cu sau fără copii, cu sau fără tort, etc.
Copilul
este trimis într - o altă cameră pentru a se gândi cum doreşte să-şi petreacă
aceste trei zile, urmând ca după aceea să povestească ceea ce şi-a imaginat.
Celorlalţi copii li se dă următoarea
instrucţiune: „Vom face împreună un experiment. Noi vom lăuda şi ne va place
doar prim poveste despre aniversare. În cazul celei de a II – a nu îi vom
acorda de loc atenţie, ca şi cum ne-am plictisi şi nu am asculta. În cazul
celei de a III - a aniversări o să-i spunem că nu ne place absolut deloc.”
Terapeutul
îi lasă pe copii să mai repete instrucţiunea şi să exerseze ce au de făcut. El
accentuează faptul că reacţiile nu trebuie exagerate şi că vor trebui să
observe cu atenţie reacţiile copilului la cele trei aniversări.
După
aceea, copilul este adus în cameră, i se spune că ceea ce se va întâmpla este
doar un joc şi i se cere să povestească la ce s-a gândit.
Terapeutul şi ceilalţi copii reacţionează la
cele trei poveşti aşa cum s-au înţeles.
După
ce jocul s-a terminat este discutată experienţa pe care a avut-o copilul care a
avut rolul principal.
Acesta
este rugat să spună ce au făcut terapeutul şi ceilalţi colegi în cazul fiecărei
aniversări. De asemenea, i se cere să spună ce a simţit când a fost criticat,
lăudat şi ignorat.
Ceilalţi
copii trebuie să spună ce au observat, cum a reacţionat copilul la cele trei
aniversări. Dacă, atunci când a fost lăudat a devenit mai vesel sau mai trist,
a povestit mai tare şi mai mult, a avut mai multe idei sau nu. Dacă, bucuria
s-a redus atunci când a fost ignorat. Dacă, s-a enervat şi a vorbit urât cu
ceilalţi copii când a fost criticat. Dacă, a avut o faţă furioasă sau dacă a
devenit trist, povestea a fost scurtată sau întreruptă.
Terapeutul
concluzionează faptul că comportamentul
lor a influenţat modul de manifestare al copilului ce a avut rolul principal.
Copiilor
li se adresează următoarea întrebare:
„Ce credeţi care sunt efectele
jignirilor, a comentariilor răutăcioase şi a comportamentului neprietenos
atunci când sunteţi împreună cu alţii sau vreţi să îndepliniţi bine sarcinile?”
„Ce credeţi care sunt efectele
laudei, a prieteniei, a recunoaşterii şi a manifestării bucuriei atunci când
sunteţi împreună cu alţii sau când vreţi să îndepliniţi bine sarcinile?”
Răspunsurile
copiilor sunt înregistrate pe casetă.
Terapeutul
precizează faptul că adesea comportamentul nostru provoacă răceală, respingere
sau chiar agresivitate din partea celorlalţi. de aceea, este important să ştim
să interacţionăm pozitiv cu ceilalţi.
În continuare vor învăţa cum să-şi ofere
feedback-uri pozitive unul altuia. Fiecare copil trebuie să adreseze unui alt
coleg ceva drăguţ sau ceva ce îi place la el.
Terapeutul
exemplifică acest exerciţiu: „Mie îmi place la tine Mihai că ai aşa de multe
idei
bune. De asemenea îmi place că
râzi mult şi că eşti vesel aproape tot timpul.”
Descrierea activităţii 2.
Terapeutul
precizează faptul că este important ca atunci cînd primim mustrări sau critici
negative să nu devenim imediat furioşi ci trebuie să ne controlăm pentru a
putea verifica corectitudinea criticilor şi pentru a reacţiona adecvat.
Se
cere grupului mare să găsească cât mai multe modalităţi de reacţionare pentru
situaţiile în care primesc critici negative. Ei analizează cartonaşele cu
instrucţiuni ( vezi anexa 3) şi decid
care instrucţiuni îi ajută să nu se enerveze în aceste situaţii.
Reacţiile
identificate sunt colectate pe o foaie sau sunt înregistrate pe casetă.
Terapeutul
împreună cu un voluntar demonstrează pe o situaţie concretă cum se poate
reacţiona la critici astfel încât să ne controlăm utilizănd cartonaşele cu
instrucţiuni.
Situaţia
jucată.
„Ana îşi face temele cu multe
greşeli şi neordonat. Ea este
mustrată de mama sa şi trebuie să refacă tema.”
În cadrul jocului Ana îşi
verbalizează sentimentele de furie, apoi
îşi caută un cartonaş cu instrucţiuni, îl citeşte cu voce tare şi arată
conţinutul acestuia, respectiv cum poate să se comporte corect pentru a face
faţă criticilor şi consecinţelor negative care urmează.
Copiii îşi amintesc o situaţie
concretă din viaţa lor pe care o joacă utilizând cartonaşul cu instrucţiuni
care îi ajută să facă faţă criticilor negative. În cadrul acestui joc ei
primesc critici din partea cuiva şi trebuie să manifeste un comportament lipsit
de furie.
La
final copiii primesc sarcina de a încerca pe parcursul întregii săptămâni ce va
urma, următoarele reguli:
-
„Când sunt mustrat, criticat şi certat, spun STOP furiei şi totul este bine.”
-
Să spună ceva frumos, să laude pe cineva care a făcut o faptă bună.
SESIUNEA 7
Obiective: exprimarea propriilor puncte de vedere despre conflicte,
gandirea analitica, analiza conflictelor, dezvoltarea capacitatii de a analiza
conflictele.
-
identificarea şi exersarea de soluţii
pozitive la conflicte
-
dezvoltarea autocontrolului
Activitatea 1.
Arta de a fec fta conflictelor. –
fisa de lucru -anexa
Completarea fisei de lucru ,
elevii nu au voie sa citeasca intre ei ,
sin u voie sa compare raspunsurile lor.
Activitatea 2
Unde isi au radacinile
conflictele?
Se scrie cuvantul conflict” cu
majuscule pe o bucata de hartie si se aseaza pe podea.
Elevii vor numara cate litete are
prenumele lor si vor imparti o foaie in parti corespunzatoare literelor.
Pe fiecare bucat vor scrie un
cuvant sau o idée pe care o asociaza cu conflictele.
Se vor aseza bucatile in jurul
colii mari pe care scrie CONFLICT.
Se vor observa numarul ideilor
positive si a celor negative.
Discutii: Cand apar conflicte
intre oameni? Ar trebui sa evitam conflictele?Sa dea exemple de situatii in
care au reusit sa evite un conflict.Cum s au simtit?
Descrierea activităţii 3.
Se
aleg doi voluntari care vor juca o situaţie conflictuală.
Terapeutul descrie situaţia conflictuală ( vezi anexa 4) pentru
care cei doi trebuie să găsească o soluţie pe care apoi o joacă în faţa
celorlalţi.
La
finalul jocului se discută dacă ascultătorii au înţeles tot şi dacă actorii au
jucat aşa cum au planificat.
Dacă
copiii nu au prezentat în cadrul jocului nici o soluţie adecvată, atunci sunt
generate soluţii adecvate de către copii împreună cu terapeutul, folosind
cartonaşele cu instrucţiuni ( vezi anexa 3). Aceste soluţii alternative, non
-agresive sunt jucate dar de data aceasta rolurile sunt inversate.
Dacă
copiii au jucat un final dezirabil, se discută care ar fi fost soluţiile
inadecvate.
Fiecare
copil trebuie să joace o situaţie conflictuală.
Jocul
copiilor poate fi înregistrat şi vizionat împreună cu copiii, pentru a le putea
oferi un feedback referitor la comportamentul pe care l-au manifestat.
Feedbackul
se acordă doar după ce toţi copiii au jucat o dată şi se referă la jocul de rol
al copilului şi la discuţiile referitoare la soluţia cu care vor să se încheie
povestea din jocul de rol.
Fiecare
copil primeşte o fişă cu o sarcină specifică de observare, respectiv de
ascultare ( vezi anexa 5 ). Fiecare trebuie să se observe atent şi în funcţie
de ceea ce a văzut sau auzit să ofere un exemplu, să spună ce a fost bine sau
nu.
La
final se discută în grupul mare ce a fost bine sau nu.
Fiecare
copil primeşte sarcina de a utiliza cartonaşul cu instrucţiuni: ”O să-mi
păstrez calmul şi totul va fi bine”, până la următoarea întâlnire, atunci când
se află în situaţii dificile.
Când
copilul simte că se enervează, atunci:
- nu trebuie să reacţioneze
imediat, ci mai întâi trebuie să se liniştească
- să spună de trei ori expresia
în gând
- să se gândească la diferite
alternative comportamentale şi la consecinţele lor.
SESIUNEA 8
Obiective:
-
dezvoltarea autocontrolului
-
stabilizarea comportamentelor adecvate
-
utilizarea instrucţiunilor de autocontrol
Descrierea activităţii 1.
Terapeutul cere copiilor să povestească ce experienţe
au avut în ultima săptămână, în care au
trăit furie şi au utilizat cartonaşul cu instrucţiuni „O să-mi păstrez calmul
şi totul va fi bine”. Copiii sunt întrebaţi dacă au reuşit să-şi controleze
furia şi să se gândească la ce fac înainte de a acţiona.
Fiecare
copil trebuie să povestească o astfel de întâmplare şi să o transpună în joc cu
unul sau mai mulţi copii.
După
fiecare joc de rol în care trebuie utilizată instrucţiunea „O să-mi păstrez
calmul şi totul va fi bine”, se discută despre eventualele alternative
comportamentale şi instrucţiuni de autocontrol.
Dacă
copiii nu povestesc întâmplări în care au reacţionat adecvat, terapeutul le
descrie o situaţie la care ei trebuie să găsească un final adecvat utilizând
instrucţiunea „O să-mi păstrez calmul şi totul va fi bine”.
Copiii
trebuie să joace această situaţia dată.
Se
poate cere copiilor să joace şi o a II – a soluţie dar cu rolurile inversate.
După
jucarea acestor situaţii se utilizează fişa de observare din anexa 5, care
oferă copiilor un feedback referitor la manifestările comportamentale ( ce i-a
reuşit/ ce nu i-a reuşit aşa de bine) din timpul jocului.
Jocul adversarului 2.
Copiii formeaza doua partid.terapeutul
ii inparte pe copii in doua grupe astfel
incat sa rezulte situati de joc cu cat mai echilibrate.
Primul partid primeste urmatoarea instructiune:
‘ voi credeti ca regulile ca de
exemplu cea de a nu te infuria , de a nu incepe o cearta, de a I ajuta pe alti,
sunt bune si necesare.Voi trebuie sa va
ganditi la argumente care sa justifice acest lucru”
Cel de al doilea partid primeste
instructiunea
“ voi credeti ca regulile, ca de exmplu, cea de a
nu te infuria , de a nu incepe o cearta, de a i ajuta pe alti, nu sunt deloc bune sau necesare.
Voi trebuie sa va ganditi la argumente
care sa justifice de ce va derajeaza aceste reguli”
Cele doua grupuir discuta
argumentelein colturi diferote ale incaperii.
Activitatea 3.
Se
cere grupuli rezolvarea unor situatii conflictuale( vezi anexa) prin jocul
adversarului, prin argumente pro sau contra.
SESIUNEA 9
OBIECTIVE : sa
defineasca conceptual de respect de sine
Sa lege
conceptual de respect de sine de propria persoana
Sa
explice in ce fel este legat respectful de sine de conflicte
Activitatea 1
Scaunul in care te simti bine
:
Inainte de a incepe activitatea
decupati cele 6 descriei diferite din fisa de lucru a elevilor” scaunul
in care te simti bine”, vezi anexa, asezati un scaun in fata clasei, si scrieti pe tabla intrebarile pentru
discutii.
Descrierea detaliata a activitati si intrebarile pentru discutii le gasim
in anexe. *
Activitatea 2
Cele doua parti ale eului meu:
Obiective: sa
explice ce sunt conflictele interne
Sa descrie ceea
ce pune in miscare aceste conflicte interne.
Descrierea detaliata a activitati si intrebarile pentru discutii le gasim
in anexe. *
Activitatea 3
Fulgi de zapada :
Li se da elevilor cate o foaie de hartie
si se specifica ca nu au voie sa puna intrebari pe parcursul activitatii
si nici sa se uite la colegi.
Pasi:
Sa ia in mana foaia de hartie
Sa o inpature in doua
Sa detaseze coltul dindreapta sus
al hartiei.
Sa inpature din nou hartia in doua.
Sa detaseze coltul dindreapta sus al hartiei
Sa inpature din nou hartia in doua
Sa detaseze coltul dindreapta sus al hartiei
Sa inpature din nou hartia in doua
Sa detaseze coltul dindreapta sus al hartiei
Sa esfaca foaia de hartie.
Intrebari:
Este hartia cuiva indoiata incorrect? De ce sunt indoite diferit hartiile
atator elevi? Daca hartiile altor elevi sunt indoite altfel decat hartia
voastra , inseamna ca ei sunt oamnei rai? De ce nu? Ii judecam pe oameni ca
fiind buni sau rau dupa cum fac sau nu lucrurile la fel ca noi? Ce exemplu ati
putea da despre astfel de situatii?
Cum ar arata lumea daca toti ar vedea lucrurile in aceasi fel?
SESIUNEA 10
Obiective:
-
fixarea
achiziţiilor
-
Joc de incalzire:
de dezvoltarea atentiei 5 minute
Descrierea activităţii 1
În acestă întâlnire, fiecare copil
primeşte o scrisoare scrisă de mână, în mod special pentru el din partea
terapeutului. În această scrisoare terapeutul descrie felul în care i s-a părut
timpul petrecut împreună. El prezintă principalele progrese ale copilului şi
aspectele la care mai trebuie să lucreze. Se accentuează aspectele pozitive şi
apoi sunt menţionate dorinţele şi speranţele pe care le are legat de viitorul
copilului.
Fiecare
copil citeşte scrisoarea primită şi poate exprima ce s-a întâmplat cu el la
aceste întâlniri. Copiilor li se dă posibilitatea de a alege cum vor să exprime
ceea ce s-a întâmplat cu ei de-a-lungul acestor întâlniri: să scrie, să
deseneze, să facă un colaj etc.
Activitatea 2
Sumarizare
Completarea chestionarului vezi anexa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése