Szabo Aliz

Nu eşti un psiholog bun dacă tu însuţi nu eşti un subiect de studiat, dacă materialul tău psihic nu oferă zilnic o complexitate şi un inedit care să excite curiozitatea ta continuă.

în Pe culmile disperării (1934)

CONSILIERE LA CLASA ( DIRIGINTIE) - TANACSADAS AZ OSZTALYBAN /OSZTALYFONOKI ORAN


                      Comunicare şi abilităţi sociale                    

                                                        PROIECT  DE LECŢIE


DATA:
UNITATEA ŞCOLARĂ: Şcoala Gimnaziala Nr 1 Diosig
PROPUNĂTOR: Szabo Aliz
CLASA: a VII-a sau a VIII a
ARIA CURRICULARĂ: Consiliere şi orientare
MODUL: Comunicare şi abilităţi sociale
TEMA: Acelaşi cer- orizonturi diferite

SCOP: -conştientizarea diferitelor forme de manifestare a discriminării cotidiene
            -formarea unei atitudini pozitive faţă de diferenţele dintre indivizi

OBIECTIVE OPERATIONALE
La sfârşitul orei, elevii vor fi capabili :
O.1.- să citească un poem la prima vedere şi, urmărind ideea principală, să-l reconstituie din mai multe fragmente;
O.2. -să aprecieze valoarea de adevăr conţinută de versurile poemului;
O.3.- să-şi imagineze sentimentele resimţite de eroul textului;
O.4.- să exprime propria stare emoţională;
O.5.- să găsească criterii discriminatorii ce funcţionează în societatea românească;
O.6.- să prezinte experienţe personale negative în legătură cu discriminarea;
O.7.- să comunice deschis propriile critici la adresa modurilor şi criteriilor discriminatorii
STRATEGII DIDACTICE:
  • Metode si procedee: conversaţia, observaţia, explicaţia, dezbaterea, brainstorming, învăţarea prin cooperare,
  • Mijloace de învătământ:textul poemului “Umbra”, imagini, fişe de lucru, foi offset,plicuri, catalogul emoţional, postituri colorate, markere, lipici
  • Moduri de organizare: frontal, pe grupe, individual;
  • Evaluare : aprecieri verbale, calificative, catalogul emoţional

BIBLIOGRAFIE:
Cucos,C-tin,Educatia-dimensiuni culturale si interculturale, Polirom,Iasi,2000
Cozma,Teodor[coord.]O nouă provocare pentru educaţie interculturală , Polirom, Iaşi, 2001
 N.C. Matei ,Psihologia relatiilor morale interpersonale, Editura Scrisul  Românesc ,Bucureşti, 1981
A.Nedelcu,Educatia interculturala in scoala, Editura Humanitas Educational, Bucureşti,2000



SCENARIUL LECŢIEI



Secvenţe didactice
Conţinutul instructiv-educativ
Moduri de organizare
Metode si proceedee
Material didactic
Evaluare

Moment organiza-
toric







Captarea atenţiei







Anunţarea temei şi a obiective
lor






















Dirijarea învaţării







Obţinerea performanţei


































Tema pentru acasă






Evaluarea activităţii

                                                                                     4 min

Înregistrarea aspectelor legate de frecvenţă, disciplină, ţinută,realizarea sarcinilor şcolare la momentul desfăşurării activităţii şi din precedentele două zile.
În acest timp, se completează catalogul emoţional, elevii lipind pe flipchart postituri în dreptul sentimentului pe care îl încearcă.

Activitatea nr. 1                                                             5 min
Spargerea gheţii se va face cu ajutorul metodei ghemului de aţă.Acesta pleacă de la profesor care se prezintă primul şi işi spune şi o trasatura de caracter care are ca iniţială aceiaşi literă cu care îi începe numele.Ghemul va merge din mână în mână, fiecare elev urmând modelul profesorului, prezentându-se asemeni acestuia.

Activitatea nr.2                                                              5 min
Anunţarea temei şi formarea grupurilor
Grupul nostru mic-clasa- este societatea în miniatură. Suntem diferiţi, avem aspect, calităţi şi defecte personale dar, în acelaşi timp, avem un numitor comun: suntem fiinţe umane, trăim în acelaşi spaţiu şi trebuie să creem acele condiţii pentru ca fiecare dintre noi să se simtă bine. Exerciţiul cu sfoara ne-a ajutat să ne amintim cine suntem şi, asemenea sforii, trebuie să găsim, în noi, liantul care să ne ajute să trăim împreună în lumea noastră comună. Despre ceea ce ne desparte, mai ales, vom vorbi astăzi în cadrul activităţii derulate sub titlul “Acelaşi cer-orizonturi diferite.”
Constituirea grupurilor de lucru se va face cu ajutorul unor buline colorate care vor fi lipite de profesor pe fruntea fiecăruia dintre elevi. Iniţial, copiii vor forma un cerc, ei fiind întorşi cu spatele la centru, astfel încât să nu vadă ce se întâmplă cu ceilalţi. După lipirea bulinelor pe fruntea tuturor(buline de cinci culori, pentru constituirea celor cinci grupuri), sunt invitaţi să se întoarcă şi să vadă cum pot să se grupeze. Sunt lăsaţi câteva zeci de secunde singuri, pentru a vedea dacă găsesc soluţii(ar trebui să se ajute, câte unul să îi apropie pe cei care au aceeaşi culoare; la rândul lor, cei ce vor avea o asemenea iniţiativă vor fi integraţi de colegii care observă similaritatea culorilor). Dacă nu se descurcă, profesorul îi va ghida. Sunt invitaţi să-şi ocupe locurile la mesele pe care se găsesc buline de culoarea pe care tocmai au descoperit că o au pe frunte.

 Activitatea nr. 3                                                             10 min
Vor extrage din plic doar cele patru fragmente ale poemului scris de un copil de vârsta lor, vor citi, vor pune fragmentele în ordinea corectă, vor da poemului un titlu şi vor motiva acest titlu,utilizând foaia offset. Fiecare grup îşi va prezenta apoi opţiunea în faţa celorlalţi, foile lor (purtând aceeaşi bulină colorată) fiind afişate în faţa clasei.



Activitatea nr. 4                                                               10 min
Profesorul organizează o discuţie dirijată plecând de la poemul lecturat de copii :
-unde/în ce ţară se petrece acţiunea ?
-cine este băiatul ?
-cum se simte el ? dar voi ?
Profesorul solicită întregii clase să precizeze sentimentele pe care cred ei că le are eroul poemului, înregistrându-le pe flipchart cu o culoare închisă, care să simbolizeze tristeţea, deznădejdea… Poate înşira sentimentele precizate de ei în jurul unui emoticon(cel trist, cu colţurile gurii lăsate) pe care să-l deseneze ad hoc pe flipchart.Solicită apoi să menţioneze sentimentele pe care le-au încercat ei în momentul lecturii poemului respectiv, înregistrându-le cu o altă culoare în nuanţe de asemenea închise. Va remarca apoi asemănările şi diferenţele dintre cele două casete sufleteşti.
Profesorul precizează apoi că poemul se numeşte “Umbra” şi le cere să găsească explicaţii pentru acest titlu. Titlul original şi explicaţiile copiilor vor fi înregistrate pe o altă filă flipchart.
- de ce este astfel tratat?
- de ce cei diferiţi sunt atât de uşor arătaţi cu degetul şi supuşi excluderii ?

Activitatea nr.5                                                          10 min

-se pot întâmpla asemenea situaţii-ca cea din poem- să se întâmple şi în ţara noastră ?
- care ar fi categoriile supuse la tratament discriminatoriu în România ?
Fiecare grup va realiza, cu ajutorul imaginilor pe care le are în plic, un poster pe această temă, dându-i un titlu şi un slogan. Fiecare grup îşi va prezenta produsul. (au imagini cu tematică diferită: etnii, religii, varste, sex, poziţie socială)
-este firească o asemenea atitudine? De ce ?

Activitatea nr.4                                                              3 min
Se citeşte întregul poem de către câte un reprezentant al fiecărei grupe pentru a reaminti ideea forţă a acestuia şi pentru a face trecerea către următoarea activitate.
Profesorul anunţă că, în ora următoare, vor încerca să găsească împreună cele mai importante cauze ale unui atare comportament şi cum se poate atenua o asemenea manifestare. Pentru aceasta îi invită să caute în dicţionare explicaţiile pentru termenii “prejudecată”, “rasism”, “intoleranţă”, “xenofobie”

Feed back                                                                       3 min
Copiii sunt apoi invitaţi să completeze iar catalogul emoţional, prin eventuala mutare a postiturilor de la o rubrică la alta, în timp ce profesorul face aprecieri generale asupra modului în care au lucrat, s-au implicat, au colaborat.




   






  
frontal
conversaţia



individual



frontal
conversatia







frontal
conversatia
brainstorming























lucrul pe grupe








frontal






















activitate de grup
conversatia
brianstorming








individual










individual





catalog emoţional
postituri colorate


ghem de aţă








buline colorate

























Fiecare grup are pe masa de lucru câte un plic conţinând poemul “Umbra” decupat în mai multe bucăţi,  foi offset marcate cu buline, markere colorate

flipchart
markere
emoticoane
scotch



















imagini reprezentând diverse categorii de persoane, lipici, foi offset, markere







Fragmente mari ale poemului (se lipesc pe flipchart pe măsură ce sunt lecturate)







catalog emoţional
postituri









aprecieri verbale

aplauze






aprecieri verbale









aplauze













aprecieri din partea colegilor

aplauze






aprecieri verbale



























aprecierile colegilor

aplauze












motivarea postitului personal








ANEXE
1.      CATALOG EMOTIONAL
Starea de spirit
Iniţial
Final
CURIOS



FERICIT



INCANTAT



MULTUMIT



NERABDATOR



NEDUMERIT



PLICTISIT



SUPARAT



SURPRINS



OBOSIT



În dreptul fiecărei trăsături elevii îşi vor lipi propriile « icon »uri, cuprinzând numele si desenul corespunzător, la începutul şi la sfârşitul orei.

Umbra

          Orele de şcoală se îmcheie.
            Stă la spatele cozii pentru autobuz,
            dezolat şi singur.
Faţa sa inexpresivă
maschează profunda dezamăgire a zilei
ca un văl.

Intră un elev singuratic.
Se joacă cu o minge.
«Toţi îi întorc spatele ? »
E...diferit.

« Tata mi-a spus să stau departe de cei de felul lor. »
Se îdreaptă către zidul terenului de joacă.
Cunoaşte fiecare cărămidă aproape după nume.
Zidul ăsta e prietenul lui.
Îşi duce degetele prin părul cârlionţat.
« Întoarce-te de unde ai venit ! »
-începe refrenul zilei-.
Îşi închide urechile
Şi se îndepărtează.

Urcă încet scările către umilul său etaj
-liftul nu funcţionează- :
Dă de cheie, intră,
îşi salută mama şi sora
şi se retrage repede în cămăruţa sa.
Îşi acoperă faţa neagră
cu mâinile sale negre
şi plâmge încet în perna
care-i cunoaşte lacrimile atât de bine.



                                            

  Comunicare şi abilităţi sociale




                                           PROIECT  DE  LECŢIE

Scoala Gimnazila Nr1 Diosig
Profesor: Szabo Aliz
Clasa: a VIII-a
Disciplina: Consiliere
Data:
Durata: 50 minute
Modulul: Comunicare şi abilităţi sociale
Tema activităţii: “Ascultă ceea ce spun ! -  Să fii tolerant ! “

Obiectiv cadru: Formarea aptitudinilor şi achiziţionarea  cunoştinţelor  şi abilităţilor de interrelaţionare, în vederea dezvoltării  personale

Valori şi atitudini:
                            - Respect şi încredere în sine şi în ceilalţi;
                            - Recunoaşterea unicităţii fiecărei persoane;
                            - Receptivitate la emoţiile celorlalţi;
                            - Valorizarea relaţiilor interpersonale.

Competenţe specifice:
                            - Să aplice principiile unei comunicări interpersonale pozitive;
                            - Să demonstreze abilităţi privind comportamentul tolerant.
                            - Să dovedească abilităţi de ascultare dar şi de formulare de mesaje

Competenţe:

La sfârşitul activităţii, elevii vor fi capabili :
- să ştie să asculte mesajul transmis, să manifeste respect pentru exprimarea diferitelor puncte de vedere
- să definească termenul de “toleranţă”;
- să identifice cauzele care determină un comportament intolerant;
- să exemplifice situaţii de toleranţă/intoleranţă în angrenajul relaţiilor interpersonale,
       în familie, clasă, societate;
- să discrimineze consecinţele posibile ale intoleranţei;
- să demonstreze comportament adecvat situaţiilor de toleranţă/intoleranţă.

Strategii de realizare:
a) Forme de organizare:frontal, individual, pe grupe.
b) Metode şi procedee: conversaţia, exemplul,descoperirea,brainstorming,studiu de caz,
    problematizarea,eseul de 5 minute, joc de rol.
c) Mijloace didactice: fişe de lucru, chestionar, imagini, fişe de autoevaluare.

Bibliografie:
  1. Bîrzea,C. (coord.), Dezvoltarea educaţiei permanente în România, Bucureşti,
      Editura Alternative,1998
  2. Ciocârlan, C.V., Raporturi interpersonale, Bucureşti, Editura Ştiinţifică şi
      Enciclopedică,1981
  3. Un ghid prin labirintul artei de a face faţă conflictelor, Ed. Arc 1998




   Scenariu didactic:


Nr.
crt.
Etapele lecţiei/
dozare
        Conţinutul informaţional al lecţiei
     Activitatea                                                     Activitatea
    profesorului                                                               elevilor
               Strategia didactică
  Metode şi      Forme de      Resurse      
  procedee      organizare     materiale     
 1.
Moment
organizatoric
( 1 minut)
-Se consemnează
absenţele

-Se verifică existenţa resurselor materiale
Verificarea temei
-Răspund la întrebări

Elevii vor fi aşezaţi pe 4 grupe
-două eleve au de pregătit
Referat  cu tema zilei
“ Ascultă ceea ce spun “
Fiecare grupă va primi o întrebare
Conversaţia




Frontal

 2













3.
Motivarea elevilor:
sensibilizarea
elevilor;
captarea atenţiei.
(5 minute)







Anunţarea temei şi a obiectivelor
- Să vedem dacă puteţi să enumeraţi tot ceea ce aţi auzit (elevii vor sta 1 minut în linişte ei vor nota tot ce au auzit )


“Cât de bine eu ascult ?“
Interpretarea răspunsurilor
(Anexa 1.)




“Comunicarea constructivă” (vezi Anexa nr.2)

Pe tablă se scrie lista, ce calităţi trebuie să posede o persoană care poate comunica

Propune elevilor completarea unei fişe de lucru:  Ascultă“
 După care vor face schimb de foi cu veciunul de bancă.

Un text cu întrebări şi răspunsuri ( aproape întotdeauna, uneori, aproape niciodată)


Elevii citesc cu atenţie şi completează fişa de lucru


Este prezentat oral răspunsul de către un lider al gupului folosindu-se calităţile enumerate de ei
Conversaţia











Se extrage un bileţel din bol cu întrebarea adresată grupei



Exerciţiul
Conversaţia

Individual





Pe grupe





Pe grupe
Fişa de lucru



Chestionar



Fişe de lucru


-Pornind de la răspunsurile elevilor şi de la discuţiile lansate în orele anterioare, propune ca astăzi să se discute despre ce înseamnă să ascuţi să fii ascultat cum comunicăm  şi nu în ultimul rând despre toleranţă şi intoleranţă, “Toleranţa- între virtute şi slăbiciune”
Elevii ascultă cu atenţie şi îşi notează
Expunerea
Individual
Tabla


Video
proiector, power point
 4.
Desfăşurarea activităţii
(20 minute)
-Pentru început, elevii vor nota în caiete tot ce le trece prin gând atunci când aud cuvintele toleranţă şi intoleranţă

-Cuvintele,ideile vor fi scrise pe tablă
-Se scrie definiţia termenului pe tablă

-Prin comparaţie,se solicită elevilor să definescă termenul intoleranţă

-Care sunt cauzele/
factorii care duc la manifestarea intoleranţei



-Când putem vorbi de un comportament tolerant sau intolerant

-În ce domenii putem vorbi de toleranţă/
intoleranţă
-Se solicită prezentarea unor cazuri de toleranţă/
intoleranţă din experienţa şcolară/
extraşcolară
Se solicită elevilor găsirea unor soluţii în scopul înlăturării intoleranţei în mediul şcolar, social
Elevii asculta cu atenţie şi scriu în caiete



Îngăduinţă, indulgenţă,
Elevii caută explicaţia cuvântului toleranţă


Elevii definesc termenul intoleranţă


Elevii se implică activ în descoperirea cauzelor care duc la manifestarea intoleranţei


Elevii dau exemple de comportament tolerant/intolerant

Elevii prezintă domeniile în care se manifestă toleranţa/
intoleranţa
Elevii dau exemple de cazuri de toleranţă/
intoleranţă din şcoala şi din afara şcolii

Elevii se implică activ în găsirea unor soluţii pentru înlăturarea intoleranţei
Brainstor-ming










Conversaţia








Comparaţia




Conversaţia
Descoperi-rea
Problemati-
zarea



Exemplul

Frontal
Individual






Individual



Individual




Frontal



Frontal
Individual



Frontal
Individual


grupe









Tabla
 5.
Obţinerea performanţei
(10 minute)
-Intoleranţa poate cauza manifestări, conduite agresive şi violente. Se propune elevilor un studiu de caz intitulat “Toleranţă şi conflict în istoria universală”
(vezi Anexa nr.3)






Elevii vor fi împărţiţi pe grupe, fiecare asumându-şi identitatea unei minorităţi naţionale. Pe baza fişelor de lucru, vor sesiza cazurile de intoleranţă din trecut şi prezent, precizând posibilele cauze ale acestor conflicte



Studiu de caz










Grupe










Fişe de lucru
 6.
Evaluare
(10 minute)
-Se propune elevilor un chestionar cu  tema: “Suntem toleranti?”
(vezi Anexa nr.4)

-Odată cu testul de evaluare, elevii primesc şi o fişă de autoevaluare(vezi Anexa nr.5)
Fiecare elev rezolvă chestionarul primit şi îşi calculează punctajul obţinut



Elevii completează fişa de autoevaluare
Evaluare cu ajutorul chestionaru-
lui şi a fişei de autoevalua-
re
Individual






Individual
Chestionar





Fişa de autoevalua-re
 7.
Concluzii
(1 minut)
Concluzii asupra temei şi asupra desfăşurării activităţii
Elevii îşi spun propriile opinii
Conversaţia
Frontal
Individual

 8.
Anunţarea temei pentru ora următoare
Anunţă tema: “Mesaj  eu- tu”
Elevii îşi notează tema

Frontal


                                            









                                                                                                            
                Anexa nr.1                                                                                                      


Timp de lucru 3 min.                        Cât de bine eu ascult ?


Aproape întotdeauna
Uneori
Aproape niciodată
1.Eu mă concentrez asupra discuţiei, indiferent despre ce este vorba



2.Privesc interlocutorul



3.Încerc să nu visez cu ochii deschişi



4.Ascult pentru ca să înţeleg nu numai idea principală, dar şi faptele



5.Mă concentrez asupra cuvintelor interlocutorului dar nu asupra sensului lor



6.Zgomotul exterior nu îmi distrage atenţia



7.Atrag atenţie nu numai la cuvinte, dar şi la gesturi, limbajul corporal şi timbrul vocii






Timp de lucru 3 min.                        Cât de bine eu ascult ?


Aproape întotdeauna
Uneori
Aproape niciodată
1.Eu mă concentrez asupra discuţiei, indiferent despre ce este vorba



2.Privesc interlocutorul



3.Încerc să nu visez cu ochii deschişi



4.Ascult pentru ca să înţeleg nu numai idea principală, dar şi faptele



5.Mă concentrez asupra cuvintelor interlocutorului dar nu asupra sensului lor



6.Zgomotul exterior nu îmi distrage atenţia



7.Atrag atenţie nu numai la cuvinte, dar şi la gesturi, limbajul corporal şi timbrul vocii















                Anexa nr.2                                                                                                      
Ce calităţi trebuie să posede o persoană care poate comunica ?

Construirea comunicării


  1. T e aflii la teatrul şcolii. Pe speteaza scaunului pe care şezi persoana din urmă a pus picioarele. Cum îl vei face să înţeleagă că te deranjează ?
____________________________________________________________________________________________________________________________________






     2. De jumătate de oră stai cu mâna ridicată. Profesorul nu te bagă în seamă şi continuă să-I liniştească pe elevii care fac gălăgie. Cum vei atrage atenţia profesorului ?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________







  3. Nu ai nimerit mingea de fotbal şi unul din colegi te insultă. Tu nu doreşti să ieşi din joc. Cum îi vei lămuri că ai făcut tot posibilul şi nu-ţi place să fii insultat ?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________






  4. Lucrezi împreună cu un grup de elevi. Cum încerci să zici ceva restul elevilor te întrerup. Cum poţi spune grupului că doreşti să fii ascultat ?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________



                                                                                                      Anexa nr. 3
                                                  Fişe de lucru

 1.
     a) “Încercăm să trăim aproape de familiile şi de prietenii noştrii. Avem grijă de persoanele în vârstă. Ne iubim copiii. Ne place să păstrăm unitatea comunităţii noastre”;
“Ne place să ne adunăm, să spunem poveşti şi să cântăm. Pentru noi este foarte important să ne bucurăm de viaţă”.




Fişe de lucru                                                                                                                              Anexa nr.  3.

2.
     b) “Suntem foarte independenţi. Ne place să ne purtăm singuri de grijă. Nu datorăm nimic nimănui”;”Casele noastre sunt diferite de cele aparţinând oamenilor din alte popoare. Ele sunt deosebite şi nouă ne plac foarte mult. Ne place să ne păstrăm tradiţiile, să ne păstrăm limba , obiceiurile, sărbătorile” ;”Suntem foarte talentaţi. Putem practica multe meserii. Contribuim la prosperitatea ţării în care trăim”;”Strămoşii noştrii au făcut multe fapte de vitejie. Ne place să ne aducem aminte de aventurile lor. Avem istoria noastră pe care vrem să o transmitem şi urmaşilor”.







Fişe de lucru                                                                                                                              Anexa nr. 3
  3.
      “Unii doctori nu ne ajută atunci când suntem bolnavi.Este dificil pentru noi să primim asistenţă socială. În spitale suntem trataţi rău şi izolaţi în saloane speciale”;
”Mass-media nu prezintă adevărul în ceea ce ne priveşte. Se spune că suntem o problemă. Presa nu ne permite să ne prezentăm punctele de vedere.Apar foarte multe ştiri despre infracţiuni comise de membri ai etniei noastre. Numele poporului nostru este folosit ca o jignire”.


                                                                  
                                                                                                                                                     Anexa nr.4
Chestionar- “Suntem toleranţi”
GRUPA.I.
   1. Din ce surse ai aflat şi înţeles sensul cuvântului tolerant (concesiv,răbdător,
        îngăduitor,blând)?
        a) părinţi                          b) profesori                   c) mass-media
   2. Eşti tolerant (răbdător, îngăduitor,blând) în familie ?
       a) uneori                           b) tot timpul                  c) niciodată
   3. Sunt părinţii toleranţi (răbdători,îngăduitori,blânzi) în relaţia cu tine ?
       a) DA                               b) NU                             c) uneori
   4. Sunt profesorii toleranţi (răbdători, îngăduitori, blânzi) în relaţia cu tine?
       a) DA                               b) NU                              c) uneori
   5. Consideraţi că profesorii sunt mai toleranţi cu:
       a) fetele        b) băieţii        c) elevii buni la învăţătură     d) elevii slabi la învăţătură



GRUPA.II.                                               Chestionar- “Suntem toleranţi”
 

   1. Stabileşti relaţii cu persoane din alte grupuri etnice?
       a) DA                                 b) NU
   2. Ai un comportament agresiv faţă de aceştia?
       a) întotdeauna                     b) rareori                        c) niciodată
   3. Vă simtiţi discriminaţi la şcoală? În raport de:
          * Sex                                       DA / NU
          * Situaţie materială                 uneori / niciodată
          * Vestimentaţie                       uneori / niciodată
    4. Ai prieteni de altă religie?
        a) DA                                  b) NU
  5. Dintre formele de agresivitate (lovirea unui coleg, lovirea unui obiect, intimidarea,
        cuvinte obscene, injurii, jigniri, ameninţarea, gălăgia, indisciplina), alegeţi trei care
        consideraţi că sunt cele mai des întalnite la voi în şcoală:
       ……………………………………………………………………………………….
       ……………………………………………………………………………………….


GRUPA.III.                                                    Chestionar- “Suntem toleranţi”

   1. Credeţi că vizionarea frecventă de filme şi programe TV saturate de agresivitate
         influenţează conduita persoanelor care se comportă agresiv?
         a) DA                                    b) NU
   2. Aţi fost vreodată victima unui comportament agresiv?
         a) DA                                    b) NU
   3. Aţi primit vreodată observaţii din partea colegilor din cauza comportamentului
         neadecvat pe care l-aţi avut?
         a) DA                                    b) NU
   4. Expunerea frecventă la violenţă poate induce la oameni o insensibilitate la violenţă?
         a) DA                                    b) NU
   5. Să presupunem că nu ar exista decât filme cu personaje pozitive şi cu acţiuni bune.
         Credeţi că ar mai exista violenţă în lumea contemporană?
         a) DA                                    b) NU


                                                                                                                                      Anexa nr. 5


                                              Fişa de autoevaluare

 1.  Prin rezolvarea sarcinilor de astăzi am învăţat:
      a)……………………………………………………………………………………….
      b)…………………………………………………………………………………........
  2. Dificultăţile pe care le-am întâmpinat au fost următoarele:
      a)………………………………………………………………………………..……...
      b)…………………………………………………………………………………….…
 3. Am fost plăcut impresionat/ă de:
     a)……………………………………………………………………………………
     b)……………………………………………………………………………………
 4. Colaborarea în cadrul grupei ar putea fi apreciată :
     a) cu nota………………………
     b) cu calificativul…………........
 5. Sentimentele pe care le-am încercat în această oră  sunt:
     a)……………………………………………………………………………………..
     b)……………………………………………………………………………………..









TESTUL BELBIN pentru stabilirea ROLULUI ÎN ECHIPĂ


Pentru fiecare secţiune se distribuie un total de 10 puncte între întrebările care credeţi că descriu cel mai bine comportamentul dumneavoastră. Aceste puncte pot fi distribuite între câteva întrebări sau în unele cazuri veţi dori să daţi câte un punct poate fiecărei întrebări sau toate cele zece puncte doar pentru una singură.

1. Cu ce cred că pot contribui la o echipă:
a) Cred că pot vedea şi obţine avantaje foarte rapid de pe urma noilor oportunităţi.
b) Pot lucra bine cu o gamă variată de oameni.
c) Producerea ideilor este una din calităţile mele naturale.
d) Capacitatea mea constă în a susţine oamenii oricând văd că ei au ceva de valoare cu care ar putea contribui la obiectivele grupului.
e) Capacitatea mea de a urmări lucrurile până la capăt este strâns legată de eficienţa mea personală.
f) Sunt pregătit să îmi pierd popularitatea pentru o vreme dacă ştiu că asta va duce la rezultate bune în final.
g) Îmi dau seama rapid ce s-ar potrivi să facem într-o situaţie ce îmi este familiară.
h) Pot oferi un mod rezonabil de rezolvare pentru diferite feluri de acţiuni fără a produce prejudicii şi fără a fi părtinitor.

2. Dacă am un posibil neajuns în munca de echipă s-ar putea să fie pentru ca:
a) Nu mă simt în largul meu dacă întâlnirile (de lucru) nu sunt bine structurate şi controlate şi, în general, bine conduse.
b) Sunt înclinat să fiu prea generos cu cei care au un punct de vedere valid dar care nu a fost luat în considerare.
c) Am tendinţa să vorbesc o mulţime de îndată ce grupul discută despre idei noi.
d) Punctele mele de vedere obiective îmi creează probleme în a mă alătura colegilor gata pregătit şi entuziast.
e) Când trebuie să se facă ceva, sunt uneori privit ca plin de forţă şi autoritar.
f) Îmi vine greu să conduc din frunte poate pentru că reacţionez prea tare la atmosferă de grup.
g) Sunt capabil să mă las atât de prins de ideile pe care le am încât pierd din vedere ce se întâmplă în jur.
h) Colegii tind să mă vadă ca pe o persoană care se îngrijorează peste măsură din cauza detaliilor sau a posibilităţii ca lucrurile să nu iasă cum trebuie.

3. Când sunt implicat într-un proiect cu alţii:
a) Am aptitudinea de a influenţa oamenii fără a face presiuni asupra lor.
b) În general, vigilenţa mea face ca greşelile din lipsă de grijă sau omisiunile să nu aibă loc.
c) Sunt pregătit să preiau controlul ca să fiu sigur că o întâlnire nu este o pierdere de timp sau că se ignoră obiectivele principale ale întâlnirii.
d) Se poate conta pe mine când e nevoie de o contribuţie originală.
e) Sunt întotdeauna gata să sprijin o sugestie bună când este în interesul comun.
f) Sunt foarte interesat să aflu care sunt ultimele noutăţi în privinţa noilor idei şi desfăşurarea lor.
g) Cred că cei din jur apreciază capacitatea mea de a hotărî la rece.
h) Se poate conta pe mine pentru ca toată munca esenţială să fie organizată cum trebuie.

4. Abordarea mea caracteristică faţă de grup constă în faptul că:
a) Am un fel liniştit în a-mi manifesta interesul de a-mi cunoaşte colegii mai bine.
b) Nu mă opun schimbării opiniei celorlalţi sau să am un punct de vedere singular.
c) De obicei pot găsi argumentele necesare pentru a combate o propunere lipsită de sens.
d) Cred că am talentul de a face lucrurile să meargă odată ce un plan trebuie pus în aplicare.
e) Am tendinţa de a evita evidentul şi de a scoate la iveală neaşteptatul.
f) Aduc o notă de perfecţionism în orice muncă de echipă pe care o fac.
g) Sunt gata să mă folosesc de contactele făcute şi în afara grupului.
h) Deşi sunt interesat de toate punctele de vedere prezentate, nu ezit să mă hotărăsc odată ce trebuie luată o decizie.

5. Obţin satisfacţie într-o muncă deoarece:
a) Îmi place să analizez situaţiile şi să analizez situaţiile şi să cântăresc toate şansele posibile.
b) Sunt interesat să găsesc soluţii practice la problemele ivite.
c) Îmi place să simt că adopt relaţii de lucru bune.
d) Pot avea o influenţă puternică în luarea deciziilor.
e) Pot întâlni oameni care au ceva nou de oferit.
f) Pot să-i fac pe oameni să cadă de acord în urmarea cursului necesar unei acţiunii ce trebuie îndeplinite.
g) Mă simt în elementul meu când pot acorda unei sarcini întreaga mea atenţie.
h) Îmi place să găsesc un subiect care să-mi stimuleze imaginaţia.

6. Dacă mi se dă deodată o sarcină dificilă ce trebuie să o rezolv într-o perioadă de timp limitat şi cu persoane cu care nu am mai lucrat:
a) M-aş simţi ca şi cum aş vrea să mă retrag într-un colţ pentru a stabili modul de a depăşi impasul înainte de a stabili soluţia.
b) Aş fi gata să lucrez cu persoana care a arătat cea mai pozitivă abordare, indiferent cât de dificilă ar fi persoana.
c) Aş găsi un mod de a reduce mărimea sarcinii prin a stabili cu ce poate contribui mai bine fiecare membru al echipei.
d) Dorinţa mea de a urgenta lucrurile ajută la îndeplinirea sarcinilor la timp.
e) Cred că mi-aş păstra capacitatea de a gândi obiectiv şi la rece.
f) Mi-aş reprima neliniştea de a atinge scopul în pofida oricăror presiuni.
g) Aş fi pregătit să iau o atitudine conducătoare pozitivă dacă aş simţi că nu se face nici un progres.
h) Aş deschide o discuţie cu dorinţa de a stimula noi idei şi de a face lucrurile să se mişte.

7. În legătură cu problemele la care sunt predispus când lucrez în echipă:
a) Sunt capabil să-mi manifest nerăbdarea cu cei care obstrucţionează progresul.
b) Cei din jur m-ar putea critica pentru că sunt prea analitic şi insuficient de intuitiv.
c) Dorinţa mea de a fi sigur că lucrurile s-au făcut bine poate ţine din loc treaba.
d) Am tendinţa de a mă plictisi repede şi mă bazez pe unul sau doi membri ai echipei care să mă scoată din această stare.
e) Îmi este greu să pornesc dacă scopurile acţiunii nu-mi sunt clare.
f) Câteodată nu reuşesc să explic şi să clarific decât cu mare greutate puncte complexe ce se ivesc.
g) Sunt conştient că trebuie să-i rog pe ceilalţi să facă lucrurile pe care eu nu le pot face.
h) Ezit să-mi prezint punctele de vedere când văd că întâmpin o reală opoziţie.

 !  Pentru ajutor in interpretarea chestionarului contactati-ma in cabinetul psihologic din scoala.


INTERPRETAREA PUNCTAJELOR TOTALE



Punctajul maxim vă indică în ce mod să remarcă persoana în cauză în cadrul unei echipe. Următorul punctaj mare indică rolul spre care se poate îndrepta persoana în cazul în care, pentru vreun motiv sau altul, există o cerinţă în cadrul echipei pentru rolul respectiv.
Cele mai slabe punctaje în cadrul echipei indică posibile arii de slăbiciune. Dar în loc să încercaţi să schimbaţi atitudinea managerului în aceste arii, ar fi mai bine să se ceară sprijinul unui coleg cu calităţi complementare.
Concluziile trebuie însă tratate cu unele rezerve, deoarece la orice chestionar există tendinţa de a încerca să fi mai popular decât ceilalţi, să răspunzi mai degrabă corect decât sincer. Tabelul de mai jos se bazează pe rezultatele obţinute de o gamă variată de angajaţi, aflaţi în diverse poziţii sau industrii.

Punctaj    Punctaj      Punctaj            Punctaj            Scor
 mic      mediu       mare          maxim           mediu
0-33%    33-66%         66-85%      85-100%
I 0-6 7-11 12-16 17-23 10.0
C 0-6 7-10 11-13 14-18 8.8
M 0-8 9-13 14-17 18-36 11.6
IN 0-4 5-8 9-12 13-29 7.3
IR 0-6 7-9 10-11 12-21 7.8
ME 0-5 6-9 10-12 13-19 8.2
LE 0-8 9-12 13-16 17-25 10.9
F 0-3 4-6 7-9 10-17 5.5

ROLUL ÎN CADRUL ECHIPEI (1) - Trăsături caracteristice (2) - Cel mai bun rol (3) - Slăbiciuni acceptabile . (4) - Atitudine de evitat

IMPLEMENTATOR (I) 1. Autodisciplinat; munceşte din greu 2. Transpune planurile în scheme concise; foloseşte abordări sistematice; vede latura practică. 3. Lipsă de flexibilitate; îi displac ideile neverificate; se adaptează doar dacă i se spune " de ce?" 4. Competiţia pentru poziţie fără a fi loial ideilor sau organizaţiei; critici neconstructive la sugestiile altora; a părea de neclintit.
 COORDONATOR (C) 1. Bun comunicator; inspiră încredere; calm; oferă motivaţie; încrezător; controlat; bun ascultător. 2. Organizează munca echipei; foloseşte calităţile şi talentul membrilor echipei; deleagă sarcinile. 3. Poate fi manipulativ; nu este în mod special creator. 4. Competiţia cu ceilalţi în defavoarea admiterii calităţilor lor; abdicarea de la conducere în faţa opoziţiei sau a apatiei.

MODELATOR (M) 1. Dinamic; produce schimbări; fire deschisă; greu de condus. 2. Modeleaza activitatea echipei; modifică starea de inerţie; ajută la urgentarea acţiunilor. 3. Tendinţe spre asprime sau grosolănie; nerăbdare; iritabilitate. 4. Asumarea unei prea mari autorităţi; competiţia cu INOVATORUL ( IN ) sau MONITOR / EVALUATORUL ( ME ); graba de " a vota" pentru a ajunge la o concluzie.

INOVATOR (IN ) 1. Creator; introvertit; reacţioneaza la laude şi critici; poate lucra singur; abordări " neortodoxe"; plin de imaginaţie; serios. 2. Sursa de inovaţii; generează noi idei; gândire spre soluţii alternative în rezolvarea problemelor. 3. Poate ignora practicul şi refuza protocolul; să fie cu capul în nori; poate fi uneori greu de stăpânit. 4. A pune prea mult efort pentru interesele proprii în detrimentul celor ce fac parte din echipă; a se simţi ofensat şi a se retrage; a crea " bisericuţe" sau a se întrece cu alţi inovatori.

INVESTIGATOR DE RESURSE (IR ) 1. Entuziast; bun conducător; fire deschisă; curios. 2. Răspunde la schimbări; explorează noi idei sau posibilităţi; negociază resurse; îşi face multe contacte. 3. Atenţie de scurtă durată; indisciplină; se plictiseşte uşor; lipsa capacităţii de a urmări lucrurile până la capăt. 4. A deveni neproductiv; pastrarea informaţiilor pentru sine; explorarea propriilor idei decât pe ale celorlalţi.

MONITOR / EVALUATOR ( ME ) 1. Judecăţi de valoare; prudent; fără emoţii; perspicace. 2. Analizează ideile; evaluează sugestiile; monitorizează obiectivele. 3. Mişcările greoaie; lipsa de inspiraţie; arareori inspiră pe cei din jur. 4. Critici lipsite de tact faţă de ideile colegilor; competiţia cu Coordonatorul sau Inovatorul; constantă remarcilor negative.

LUCRĂTOR AL ECHIPEI ( LE ) 1. Diplomat; sociabil; flexibil; conciliant; sensibil; adaptabil. 2. A ajuta pe ceilalţi; promovează un mod cooperant şi eficient; valoros în perioade de crize. 3. Indecis, în special în perioadele de criză. 4. Alăturarea cu un singur membru al echipei; evitarea deciziilor; competiţia pentru poziţie.

FINALIZATOR ( F ) 1. Meticulos. 2. Se asigură că nimic nu a fost scăpat din vedere; urmareşte lucrurile până la capăt; atenţie deosebită pentru detalii. 3. Ezitarea în a delega; îngrijorări; poate părea prea pedant cu detaliile. 4. Scăderea moralului prin critici sau îngrijorări; concentrarea asupra detaliilor în detrimentul vederii de ansamblu.

Vă doresc succes in formarea echipei şi în finalizarea activităţii!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése