Rolul elevului si al profesorului in
obtinerea
Din perspectiva filosofica educatia, este o componenta
a existentei, in speta, a existentei socioumane, un proces in desfasurare, un
dat nemijlocit, intrinsec al acestei existente, un fenomen antic ce finteaza in
cadrul sistemului social, care nu se „topeste” in continutul celorlalte
elemente ale sistemului ci se implica activ in transformarea si evolutia lor, avand
totodata o relativa autonomie prin functiile specifice pe care le indeplineste.
In acelasi timp, educatia poate si trebuie abordata
din perspectiva praxiologica. Sarcina principala a praxiologiei, precizata de
insusi fondatorul ei ca stiinta – Tadeus Kotabisky consta „in sistematizarea
directiilor privitoare la maximum de eficacitate in organizarea activitatilor”
(1976). Educatia din aceasta perspectiva, este un tip de actiune umana
specifica care se incadreaza in modeleul praxiologic general al actiunii.
Praxis= agent+ obiectul actiunii+ situatia+ realizarea,
cu conditia de a i se releva particularitatile, functionalitatea,
relatiile dintre componente, adica de a o privi sincronic si diacronic in
acelasi timp.
Fara a zabovi nejustificat de mult asupra acestor
particularitati, ma voi rezuma aici si acum la evidentierea catorva coordonate
generale ale actiunii educationale:
- in primul rand, actiunea educationala este in esenta, o relatie intre un subiect si un „obiect”, in care subiectul urmareste o schimbare, o transformare a obiectului in conformitate cu o anumita finalitate;
- in al doilea rand, relatia dintre subiect si obiect are caracteristica unei interactiuni active si creative, este o relatie sociala si antropologica, la ambii poli aflandu-se fiinte umane;
- in al treilea rand, actiunea educationala este componenta a unui ansamblu social care regleaza si directioneaza intr-un fel actiunea;
- in al patrulea rand, desfasurarea actiunii educationale are caracter functional-dinamic, probabilist, prin relatiile directe si indirecte ce se stabilesc intre componentele sale, intre factorii obiectivi si subiectivi controlabili si necontrolabili, toti, stabilind cea ce D. Todoran (1946) numea „camp educativ”;
- in fine, educatia este un proces organizat, expresie a doua laturi complementare, cea a socializarii (resursee a unui ansamblu de influente exercitate in mod organizat din exterior in vederea formarii personalitatii umane potrivit unui „model” impus de anumite deziderate sociale) si latuara individualizarii care insista pe dezvoltarea fortelor interioare, ereditare, ale fiintei umane care vor exprima personalitatea viitoare.
Socializarea si individualizarea se presupun reciproc,
sunt complementare. In cadrul socializarii elevul este „obiect”, pe cand in
cadrul individualizarii este subiect al educatiei. Socializarea pune accentul
pe uniformizare, individualizarea pune accentul pe diferentiere.
Chintesenta educatiei rezida in reunirea acestor
laturi opuse intr-o relatie de complementaritate. Punem capat acestor
considerente generale cu urmatoarea definitie sintetica data educatiei in „Tratatul
de pedagogie scolara al lui Ion Nicola (Edit. Aramis, 2003): „educatia este o
activitate scolara complexa care se realizeaza printr-un lant nesfarsit de
actiuni exercitate in mod constient, sistematic si organizat, in fiecare
moment, un subiect - individual sau colectiv – actionand asupra unui obiect –
individual sau colectiv – in vederea transformarii acestuia din urma intr-o
personalitate activa si creatoare, corespunzatoare atat conditiilor
istorico-sociale prezente si de perspectiva, cat si potentialului sau biopsihic
individual”. (p.25)
In cele ce urmeaza voi incerca sa conturez unele
aspecte privitoare la rolurile celor doi actori principali ai actiuni
educationale, profesorul si elevul in obtinerea performantei scolare si
combaterea insuccesului sau esecului scolar.
Diferite studii socio-psiho-pedagogice efectuate de
specialisti din tara noastra si din alte tari in perioade de timp diferite,
arata ca cea mai pregnanta realitate negativa cu care se confrunta invatamantul
o constituie ramanerea in urma la
invatatura, fenomen ce necesita analize complexe, specializate, sistematice
si concrete atat sub aspectul genezei
cat si al profunzimii, analiza care
apoi sa stea la baza unor masuri concrete de diminuare a efectelor negative pe
plan social-general si pe plan individual-personal, ale fenomenului discutat.
Dar ce inseamna ramanerea in urma la invatatura?
Pentru o mai buna intelegere, preluam doua concepte
pedagogice apartinand autorilor lucrarii „Invatarea eficienta”, Ioan Jiga si
Ion Negret (1994),
a)
conceptul „eficacitatea generala a
instruirii (E.G.I.);
b) conceptul ineficacitatea
instruirii” (I.I).
Primul concept semnifica depasirea de catre toti elevii care participa la instruire, a nivelului
minimal acceptabil de performanta scolara proportional cu posibilitatile
individuale de invatare in conditii de comfort pshic si cu economii de
efort si de timp, performante stabilite de programele scoalre.
Al doilea concept semnifica
nedepasirea, nerealizarea performantelor
minimal acceptabile de catre unii dintre membrii unei populatii scolare.
Altfel spus,
instruirea eficace determina pe toti elevii sa atinga si sa depaseasca
performantele minimal acceptabile vizate de programele scolare, iar instruirea
ineficace determina numai reusita unei parti (mai mari sau mai mici) a unei
populatii scolare neomogene (cum este clasa de elevi). Deci, in principiu de
acord cu aceste determinari conceptuale si cu analiza pertinenta a diverselor
interpretari si atitudini conturate de-a lungul timpului in raport cu acest
fenomen (interpretarea fatalista
care pune ramanerea in urma la invatatura pe seama unor cauze generice si
psihologice – interpretarea de tip „lantul
slabiciunilor” ce consta in a arunca vina pe altii – de ex., pe cadrele
didactice din gimnaziu, acesteia pe invatatori si educatori, iar acestia din
urma pe lipsa de preocupare a familiei; atitudinea de indiferenta, atitudinea „academica”
privind „complexitatea” deosebita a
fenomenului, atitudinea „activa”
care permit solutionarea peste noapte a problemei prin „tehnici active de invatare in clasa”, etc), nu putem tousi, sa nu observam ca autorii mentionati simplifica
oarecum problema, oferindu-ne solutia, prin inlocuirea instruirii ineficace cu instruirea
eficace, care ar presupune depasirea prealabila a catorva intelegeri
gresite care marcheaza etosul pedagogic actual si cateva modificari ale unor
practici didactice lipsite de eficacitate si anume:
a) Eliberarea de conceptia conform careia instruirea
eficace este rezultatul
exclusiv al sanctiunii negative, conceptie de sorginte herbartiana,
care includea intre metodele de educare, coercitia aspra obtinuta prin severe
examene de selectie, prin sistemul de notare, pana la unele practici educative
bazate pe violenta pedagogica – mustrarea, blamul, sau chiar bataia);
b) Necesitatea de a trece la o instruire bazata
pe o motivatie intrinseca si
pe satisfactia invatarii, mutatie ce presupune schimbari, nu numai la
nivelul motivatiei educatului , dar, mai ales, la nivelul educatorului,
situatie in care sintagma „educarea educatorilor” devine o necesitate reala
intr-o societate care presupune relatii democratice cu educatul.
Autori propun,
totodata, un model instructional eficace pentru invatamantul obligatoriu, care,
insa, poate fi extins, pentru toate cazurile de ramanere in urma la invatatura,
model ale carui componente de baza sunt:
A) Diagnosticul „starii initiale” a instruirii.
B) Instruirea diferentiata, care-l obliga pe
educator sa studieze si aplice instrumente intrate in invenarul tehnolgiei
instruirii, adecvate la mecanismele invatarii dirijate.
C) Evaluarea riguroasa, care il obliga pe
educator la insusuirea tehnicilor de evaluare formativa continua si sumativa
periodica.
Modelul face trimitere la activitatile didctice
dirijate ce trebuie sa se
desfasoare in clasa, la programe de recuperare, dar si la studiul
individual intrprins de elev acasa.
Revenind la notiune „performanta”, prin ea intelegem
(desi parerile nu sunt armonizate), rezultatul observabil al invatarii,
utilizare de catre elev a cunostintelor declarative sau procedurale in diferite
situatii de invatare (Salavastru, D., Psihologia educatiei, Edit. Polirom,
2004, p.81), „manevrarea” mintala a unui continut oarecare cu ajutorul unei
capacitati de operare (Jinga si Negret). Asadar comportament + continut =
performanta in invatare. Nu este posibila producerea unor performane de
invatare daca nu exista continuturi asupra carora capacitatile mintale sa se
exercite operatoriu, acestea din urma constituind „datul” esential si nu
continuturile.
In atingerea performantei standard
minimal-acceptabile, ca si a celei standard maximale si standard optimale,
rolul, decisiv, aproape ca revine educatorului. Stabilirea niveluilui
performantei standard este o problema de mare responsabilitate pedegogica.
Performanta standard minimala poate fi considerata
„cheia de bolta” a intregii problematici a determinarii eficacitatii generale a
instruirii, caci, se pune problema: „cat de putin se poate admite ca poate
invata un elev fara ca progresul sau instructional ulterior sa nu fie, in nici
un fel, afectat?”
In actul educational, rolurile cadrului didactic sunt
multiple si de cat de bine si le indeplineste acesta, depinde in mare masura
succesul elevului in invatare, in atingerea performantelor vizate.
Exemplificam, dupa mai multi autori, diversitatea
rolurilor profesorului:
a) profesorul
creator de curriculum creaza
situatii de invatare pornind de la programele scolare, dezvolta programele
scolare, mediaza relatia elevului cu sursele de invatare specifice disciplinei;
b) profesorul,
ca expert al actului de predare- invatare, ia decizii privitoare la tot ce se intampla in
procesul de invatamant;
c)
profesorul consilier incurajeaza stilurile si parcursurile individuale de
invatare, sustin dezvoltarea aptitudinilor personale, ofera instrumente de
autocunoastere, indruma elevul catre viata profesionala;
d)
profesorul – acent motivator declanseaza si intretine interesul elevilor,
curiozitatea si dorinta lor pentru activitatea de invatare;
e)
profesorul ca lider, conduce un grup de elevi, exercitandu-si puterea
asupra principalelor fenomene ce se produc aici. Este prieten si confident al
elevilor, sprijin in ameliorarea starilor de anxietate, substitut al
parintilor, exigent ori de cate ori trebuie cu elevii;
f)
profesorul moderator, modereaza relatiile dintre elevi din perspectiva
comunicarii si comportamentului civic;
g)
profesorul
evaluator propune
criterii de evaluare, monitorizeaza activitati de evaluare a produselor
activitatii, proiecteaza demersuri diagnostice;
h)
profesorul ca model, se comporta exemplar in actiunea de proiectare,
structurare si valorificare a curricumului, prin intraga-i personalitate, este
exemplu pozitiv pentru elev;
i)
profesorul, ca manager, supravegheaza intreaga activitate din clasa,
asigura consensul cu ceilalti profesori,
cu parintii, cu ceilalti factori ce pot participa la educatie, ia toate
masurile pentru mentinerea ordinii in clasa;
j)
profesorul – partener al elevului, colaboreaza cu fiecare elev si cu grupul de
elevi, pentru realizarea demersului didactic, cu parintii si alti factori
educationali, pentru a armoniza educatia formala cu cea nonformala si
informala.
Pentru a indeplini cu succes aceste roluri,
personalitatea profesorului
trebuie sa fie caracterizata prin:
-
cultura;
-
calitati
atitudinale de natura caracterial-morala;
-
umanism;
-
constiinta
responsabilitatii si misiunii sale;
-
calitati
aptitudinale;
-
calitati
ale gandirii (originalitate, capacitate de analiza si sinteza, flexibiliate);
-
calitati
ale atentiei, al limbajului, ale memoriei;
-
aptitudinea
empatica;
-
aptitudini
organizatorice;
-
spirit de
observatie;
-
tact si
maiestrie pedagogica (si, desigur, ar mai putea fi enumerate multe altele).
La celalat pol, nu neaparat opus, se afla elevul,
subiectul educat, al carui rol nu-i mai putin important in obtinerea
performanei scolare.
Cercetarile psihopedagogice efectuate de numerosi
specialisti, au pus in evidenta o serie de factori cu implicatii importante in
obtinerea de catre elevi a performantelor scolare, factori asupra carora voi
insista in cele ce urmeaza:
a) O prima categorie sunt factorii biopsihologici sau interni: cei de
ordin somatofiziologici (dezvoltare fizica, stare de sanatate,
echilibru fiziologic). Cercetari medicale pertinente evidentiaza ca starea generala a sanatatii marcheaza
puterea de munca si rezistenta la efort. Maturizarea fizica, forta musculara,
statura, greutatea, cand se abat de la valoarea medie, trebuie sa reprezinte un
semnal pentru parinti si pentru profesori, caci anomaliile si dereglarile in
dezvolatrea fizica induc starea de oboseala, cu repercusiuni asupra activitatii
intelectuale. Potrivit lui E. GILLI (1976), echilibrul fiziologic dat de
metabolism, glandele endocrine, respiratie, circulatia sangvina etc, starea
generala a sistemului nervos si a analizatorilor prezinta o mare importanta in
raport cu invatarea scolara.
Eventualele „fragilitati fiziologice” care se pot
exprima prin tulburari senzoriale (la nivel vizual, auditiv), prin stari
nervoase sau disfunctii metabolice, ori ale glandelor endocrine, influenteaza
negativ activitatea de invatatura si performanta scolara prin reducerea
capacitatii de mobilizare si concentrare care poate fi interpretata eronat, fie
ca „lene”, „rea vointa”, „imprastiere”, (adica la nivel caracterial), ori prin
atitudini de supraprotectie adoptat de parinti sau de elevii insisi.
b) In categoria factorilor psihologici pot fi distinsi factorii intelectuali si cei non-intelectuali.
Particularitatile intelectului
sunt premise dar si consecinte ale activiatii de
invatare. Reusita scolara presupune un anumit nivel al dezvoltarii si functionarii
unor factori ca: gandirea,
imaginatia, limbajul, memoria, atentia, inteligenta ca aptitudine generala s.a.
Specialisti arhicunoscuti vorbesc despre diferentierea inteligentei: o
inteligenta artistica, alta tehnica, alta stiintifica, sau chiar inteligenta
„scolara”, ca aptitudine a elevului de a se adapta situatiilor problematice din
scoala prin asimilarea cerintelor acestei si acomodarea la ele.
In subgrupa factorilor nonintelectuali ai reusitei scolare sunt inclusi: factorii
motivationali, afectiv – atitudinali si cei caracteriali. Este recunoscut ca o motivatie
puternica (pozitiva), favorizeaza, iar
una slaba (negativa) diminueaza participarea elevului la activitea de invatare
si, implicit, performanta scolara.
Atitudinea fata de invatatura, care poate fi pozitiva
sau negativa, isi pune, in mod evident, amprenta, asupra obtinerii performanei
scolare, prima mobilizand resorturile intime ale personalitatii, cea de –a doua,
declasand mecanisme de evitare sau refuz al indeplinirii obligatiilor scolare.
Dar, succesul, sau insuccesul scolar depinde si de
factori volitivi – caracteriali cum
ar fi: constiinciozitatea, perseverenta, ambitia, spiritul de initiativa,
stapanirea de sine, rezistenta la efort, independenta etc.
Dintre factorii enumerati aici succint, o atentie
aparte trebuie acordata celor motivationali. Practica educationala arata ca
activitatea de invatare este plurimotivata, dar unii factori o influenteaza mai
puternic, iar altii, mai slab.
In literatuara de specialitate se disting doua
categorii opuse ale motivatiei: motivatie
intrinseca si motivatie extrinseca,
prima avandu-si sursa in insasi activitatea desfasurata si fiind satisafcuta
prin indeplinirea acelei activitati, indemnandu-l pe subiect sa participe la
activitate pentru placerea si satisfactia pe care i-o procura, fara a fi
constrns de factori exteriori; a doua, avandu-si sursa in exteriorul
subiectului si activitatii desfasurate; in cazul activitatii scolare, daca
elevul participa la ea pentru obtinerea de recompense (notebune, laude, cadouri
de la parinti etc.), ori din dorinta de afi primul in clasa, din teama de esec,
ori alte asemenea motive, avem de-a face cu o motivatie extrinseca, invatarea
se petrece sub semnul unei solicitari si conditionari externe, fara o placere
interioara, presupune un efort, de regula mai mare decat daca elevul ar fi
motivat intrinsec.
Discutiile privind rolul motivatiei in obtinerea
performantelor scolare ridica si problema optimumului motivational (legea YLRKES-DODSON,
conform careia, cresterea performantei este proportionala cu intensificarea
motivatiei pana la un punct, dincolo de care urmeaza stagnarea sau chiar regretul).
Aceleasi cercetari evidentiaza ca atat submotivarea cat si supramotivarea pot conduce la rezultate slabe sau la esec, insa
distributia subiectilor, din punctul de vedere al momentului in care incepe
declinul, este mult diferentiata in functie de particularitaile conditionale si
de personalitate ale acestora, precum si de complexitatea si dificultatea sarcinii
de indeplinit (Salavastr D., Psihologia
educatiei, edit. Polirom, 2004, p.83).
Desigur, tema pusa in dezbatere ramane in continuare
foarte complexa si ar impune discutii cu referire la multi alti factori ce
influenteaza performantele in invatare ale elevilor. (Ma refer aici la
influente ale familiei, ale structurilor socilale, ale stresului si nu in
ultimul rand, ale televizorului si calculatorului).
Pe baza celor puse in dezbatere pana aici vom trage
doar o singura concluzie: profesorul si elevul, cei doi actori principali ai
actiunii educationale raman figurile centrale ale reformei educationale
contemporane, iar schimbarile de mentalitate, de atitudine, de conceptie si de
responsabilitate privind importanta si rolul educatiei pentru om, natiune si
societate in general, trebuie sa se petreaca de urgenta la nivelul ambilor poli
ai relatiei educationale, nu doar la unul singur.
Bibliografie:
1.
Bandura, L., Elevii dotati si dirijarea instruirii lor, Edit. Did si Ped.,
Buc.,
1978.
2.
Cosmovici, A., Iacob, L., coord., Psihologia scolara, Edit. POLIROM,
Buc., 1998.
3.
Jinga, I., Negret, I., Invatarea eficienta, Ed. Editis, Buc. ,1994.
4.
Jinga, I., Petrescu, A., Gavota, M., Stefanescu, V., Evaluarea
performantelor scolare, Edit. AFELIU,
Buc.,1996.
- Nicola, I., Tratat de pedagogie scolara, Edit. ARAMIS, Buc., 2003.
- Salvastru, D., Psihologia Educatiei, Ed. POLIROM, Buc., 2004.
- Coord., Consiliul National pentru Curriculum, Ghid metodologic pentru aplicarea programelor scolare din aria curriculara Om si societate, invatamant liceal, Edit. MEGA- press, holdings s.a , Buc.,1999.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése