Şcoala Gimnazială Nr. 1, Diosig
Anul scolar 2014-2015
A
Dioszegi Iskola Diáktanácsanak
Szervezeti és Működési Szabályzata
Az
Iskolai Diáktanács célja :
1.
Az intézményben tanuló diákok
érdekeinek képviselete.
2.
Az intézményben tanuló diákoknak
olyan szabadidős lehetőségek szervezése, amelynek keretében hasznosan
eltölthetik a tanításiidőn kívüli idejüket.
3.
Az iskola képviselete diákfórumokon.
4.
A diákönkormányzat az intézményi
demokráciát hivatott fenntartani tevékenységével.
5-A diákok személyiségét fejlesztő, életkotuknak
megfelelő tevékenységek biztosítása
6 A diákok által megfogalmazott kérések és javaslatok
képviselete az iskola igazgatója és a tantestület előtt
A Dioszegi I.szamu Altalanos Iskola Diáktanácsa az itt tanuló
diákok érdekvédelmi, kulturális, művelődési, szabadidős és tanulmányi
szervezete – ez a DT hivatalos meghatározása. Valójában a Diáktanács az iskola
azon diákjainak egységes közössége, akik felszólalnak jogaik mellett, illetve
érdekes és figyelemfelkeltő programokat szerveznek tanulótársaiknak.
Diáktanácsunk
legfőbb céljai közé tartozik a mindennapi iskolai élet szervezése, tartalmas
iskolai élet kialakítása, jó tanár-diák viszony fenntartása, közös szabadidős rendezvények szervezése a tanulók
érdekképviselete kirándulások, sportesemények
és az iskolai közösségi és kulturális élet szervezése.
Az
Iskolai Diáktanács tagjai es mukodese :
·
A DT elozoleg lefektetett alapelvek szerint
működik: minden tanev elso ket heteben minden osztály szavazás alapján
kiválaszt egy tagot akivel képviselteti
magát, és az így összegyűlt résztvevők munkáját es kapcsolattartasat a tobbi
tanarral az ezzel a feladattal
megbízott harom tanár felügyeli.
·
A Diáktanács általában havonta tart megbeszéléseket, de fontosabb
események, rendezvények szervezése idején akár ennél többször is.
·
A
gyuleseken valo reszvetel minden tanacsadonak kotelezo.
·
A Diáktanács összehívását kezdeményezheti: diákképviselő,a
diáktanacs vezetője,az iskolában tanító pedagógus,az iskola vezetése.
·
Minden diaktanacsi gyules vegen jegyzokonyvet
kell kesziteni,melyben minden diaktanacs altal hozott dontest fel kell jegyezni
,ez a DT titkar feladatkorhez tartozik.
·
Minden DT tagnak a dontesek meghozatalanal
jogaban all Igennel –Nemmel vagy Tartozkodassal szavazni,az adott szavazat
lehet titkos vagy nyilt szavazat ,errol elozoleg a DT tagjai dontenek.
·
A Diáktanács hatáskörébe tartozó kérdésekben a
képviselők tehat szavazás útján hozzák
meg döntéseiket. A szavazás akkor tekinthető érvényesnek, ha a képviselők
legalább 60%-a jelen van, s leadja szavazatát. Egy-egy döntés meghozatalához a
szavazók 51%-ának támogatása szükséges.
·
A DT altal hozott dontesek es megbeszelesre
kerult temak osszefoglalva bemutatasra kerulnek az osztalyfonoki orak kereten
belul a tobbi diak reszere.
·
A DT altal hozott osszes dontest tovabbitani
kell a tobbi tanar es diak reszere.
·
Nem engedelyezett a DT tagsag olyan diakok
reszere akiknek nem 10 a magaviseleti
jegye.
·
Az iskolai rendezvények közül elsősorban a már
hagyományossá vált Farsang szervezése a DT feladata, A Kezmuvesmuhely
szervezese ,valamint szervezetünk minden évben állandó segítséget nyújt a
Dioszegi Napok rendezvénysorozatán is
,stb
A diákképviselők kötelessége:
·
A
Diáktanács megbeszélésein való rendszeres és aktív részvétel
·
A
megbeszéléseken elhangzottak ismertetése az osztályközösségekben
·
Az
osztályközösség kérdéseinek, észrevételeinek, javaslatainak tolmácsolása a
Diáktanács ülésein.
ANUL SCOLAR 2013-2014
A DIOSZEGI ALTALANOS ISKOLA KREATIV MUHELYE UJBOL ALKALMAD AD
ARRA , HOGY FEJLESZD KEZUGYESSEGED ES KREATIVITASOD TAVASZVARO KARKOTOKET ES / VAGY MARCIUSKAKAT KESZITVE A QUILING TECHNIKAVAL
A TEVEKENYSEG HELYE ES IDOPONTJA : CSUTORTOK 27 FEBRUAR ES PENTEK 28 FEBRUAR / 13 -14 ORA KOZOTT
FELIRATKOZNI / JELENTKEZNI
A DIAK SZOVETSEG KEPVISELOINEL MINDEN OSZTALYBAN.
AZ ANYAGHASZNALAT (ARA) :
1 RON
A márciuska az életöröm
megtestesítője, az élet szeretetének egyik jele, mellyel az emberek köszöntik a
természet újjászületését.
A "márciuskák", többek között, a román néphagyomány féltve őrzött kincsei - s mint tegnap megtudtam, nemcsak a románoké, hiszen Bulgáriában és Macedóniában is nagy hagyománya van.
Március első napját a tavasz kezdeteként tekintik. Dák és trák hagyományként tartják számon ezt a szokást a néprajzkutatók. A trákok Marsyas Silen, tavasz- és virághozó istenüknek, a természet megtermékenyítőjének hódoltak a márciuskákkal.
Számos, Romániában talált régészeti lelet is bizonyítja, hogy a márciuskák 8000 évesek. A földből kiásott márciuskák zsinorra felfűzött, apró, piros és fehérre festett, folyami kavicsok voltak, amit nyakláncként hordtak a lakók. A piros szín a tűz, a nap és a vér jelképe volt, a nő tulajdonságainak a kifejezője. A férfi eszességét pedig a fehér szín tükrőzte.
A napjainkban használt márciuska zsinór, a fehér és piros szálak szabályos összeserülése, az anyag állandó mozgásának a jelképe.
A népszerű néprajzkutató, Simion Florea Marian mutat rá a bukovinai márciuskák jellegzetességeire.
A bukovinai márciuska tulajdonképpen egy arany vagy ezüst érme, amit egy fehér és piros színű, összesodort cérnára kötöttek, és ezt a gyerekek a nyakukban hordták, amolyan szerencsehozó amulettként. A lányoknak tizenkét napig kellet viselniük a nyakukban, majd a hajukba tűzték mindaddig, míg a gólyák meg nem érkeztek vagy míg ki nem virágzott az első fa. A zsinórt ekkor a kivirágzott fára bogozták, levették róla az érmét, és sajtot vásároltak rá, hogy egész évben hamvas bőrű, szép lányok maradjanak.
Dobrogea-ban a lányok nem a fára akasztották a márciuskát, hanem felhajították a felhők közé. Bihar környékén az a szokás járta, hogy, ha a lányok esővizzel mosakodtak meg tavasszal, egészségesebbé és széppé váltak. Bánát vidékén az a hajadon, aki az erdei szamóca levelei alatt összegyűlt esővizzel mosakodott, abban az évben férjhez ment.
Erdélyben a márciuskáknak gonoszűző szerepük van, a kapura függesztik őket, kiteszik az ablakba, vagy az állatok szarvára kötik.
Az együtt élő nemzetekre jellemzően, az erdélyi magyarok is átvették ezt a tavaszváró-köszöntő szokást, s így egyre több erdélyi magyar lányka és nő kiskabátján, óraszíján lehet látni a vidám piros-fehér zsinórkát.
Egy másik forrás - inkább legenda - szerint, a márciuska elnevezése a március hónap nevéből jön, ami a Marte Isten nevéből ered.
Több, mint 1000 évvel ezelőtt a márciuska egy arany vagy ezüst érme volt, melyet egy piros- fehér zsinórral kötöttek a gyerekek nyakába.
Az ide vonatkozó legenda szerint egy sárkány ellopta a Napot, de egy daliának sikerült legyőznie a gonoszt. A Nap ismét feljött az égre, de a sárkánnyal való küzdelem közben megsebesült hős vére pirosra festette a havat. A nap elolvasztotta a havat, és kibújt az első virág, a hóvirág. Azóta fonták össze a piros és fehér selyemszálat, a tél és tavasz jelképeként, rá pedig az érmét, a nap jelképét, mely nélkül nincs élet.
A "márciuskák", többek között, a román néphagyomány féltve őrzött kincsei - s mint tegnap megtudtam, nemcsak a románoké, hiszen Bulgáriában és Macedóniában is nagy hagyománya van.
Március első napját a tavasz kezdeteként tekintik. Dák és trák hagyományként tartják számon ezt a szokást a néprajzkutatók. A trákok Marsyas Silen, tavasz- és virághozó istenüknek, a természet megtermékenyítőjének hódoltak a márciuskákkal.
Számos, Romániában talált régészeti lelet is bizonyítja, hogy a márciuskák 8000 évesek. A földből kiásott márciuskák zsinorra felfűzött, apró, piros és fehérre festett, folyami kavicsok voltak, amit nyakláncként hordtak a lakók. A piros szín a tűz, a nap és a vér jelképe volt, a nő tulajdonságainak a kifejezője. A férfi eszességét pedig a fehér szín tükrőzte.
A napjainkban használt márciuska zsinór, a fehér és piros szálak szabályos összeserülése, az anyag állandó mozgásának a jelképe.
A népszerű néprajzkutató, Simion Florea Marian mutat rá a bukovinai márciuskák jellegzetességeire.
A bukovinai márciuska tulajdonképpen egy arany vagy ezüst érme, amit egy fehér és piros színű, összesodort cérnára kötöttek, és ezt a gyerekek a nyakukban hordták, amolyan szerencsehozó amulettként. A lányoknak tizenkét napig kellet viselniük a nyakukban, majd a hajukba tűzték mindaddig, míg a gólyák meg nem érkeztek vagy míg ki nem virágzott az első fa. A zsinórt ekkor a kivirágzott fára bogozták, levették róla az érmét, és sajtot vásároltak rá, hogy egész évben hamvas bőrű, szép lányok maradjanak.
Dobrogea-ban a lányok nem a fára akasztották a márciuskát, hanem felhajították a felhők közé. Bihar környékén az a szokás járta, hogy, ha a lányok esővizzel mosakodtak meg tavasszal, egészségesebbé és széppé váltak. Bánát vidékén az a hajadon, aki az erdei szamóca levelei alatt összegyűlt esővizzel mosakodott, abban az évben férjhez ment.
Erdélyben a márciuskáknak gonoszűző szerepük van, a kapura függesztik őket, kiteszik az ablakba, vagy az állatok szarvára kötik.
Az együtt élő nemzetekre jellemzően, az erdélyi magyarok is átvették ezt a tavaszváró-köszöntő szokást, s így egyre több erdélyi magyar lányka és nő kiskabátján, óraszíján lehet látni a vidám piros-fehér zsinórkát.
Egy másik forrás - inkább legenda - szerint, a márciuska elnevezése a március hónap nevéből jön, ami a Marte Isten nevéből ered.
Több, mint 1000 évvel ezelőtt a márciuska egy arany vagy ezüst érme volt, melyet egy piros- fehér zsinórral kötöttek a gyerekek nyakába.
Az ide vonatkozó legenda szerint egy sárkány ellopta a Napot, de egy daliának sikerült legyőznie a gonoszt. A Nap ismét feljött az égre, de a sárkánnyal való küzdelem közben megsebesült hős vére pirosra festette a havat. A nap elolvasztotta a havat, és kibújt az első virág, a hóvirág. Azóta fonták össze a piros és fehér selyemszálat, a tél és tavasz jelképeként, rá pedig az érmét, a nap jelképét, mely nélkül nincs élet.
Şcoala Gimnazială Nr. 1, Diosig
Semestrul I
An şcolar 2014 - 2015
PROGRAM DE
ACTIVITATE
CONSILIUL
ELEVILOR
Nr. crt.
|
Denumirea activităţii
|
Cine răspunde
|
Perioada
|
Obs.
|
1.
|
Constituirea Consiliului
elevilor
a) Cunoaşterea reciprocă a
membrilor Consiliului şi identificarea calităţilor elevilor ce vor fi aleşi
în Biroul de conducere;
b)
Alegerea preşedintelui, vicepreşedintelui şi
secretarului prin vot democratic;
|
Cadrul didactic coordonator
|
Octomrie
2014
|
|
2.
|
Elaborarea Regulamentului propriu de funcţionare
Identificarea nevoilor elevilor,disfuncţionalităţilor
din şcoală în vederea elaborării programului de activităţi.
Realizarea programului de
activităţi.
|
Biroul de conducere al CE
Cadrul didactic coordonator:
|
Octombrie 2014
|
|
3.
|
Codul bunelor maniere
-campanie antihuliganism, pentru păstrarea şi protejarea bunurilor
şcolii, ale societăţii.
Concurs de desene pe această temă
|
Biroul de conducere
Cadrul didactic coordonator
|
Noiembrie 2014
|
|
4.
|
Să oferim ceva frumos pentru
cei dragi
-atelier de lucru
|
Biroul de conducere
Cadrul didactic coordonator
|
Decembrie 2014
|
|
5.
|
Carnaval
|
Biroul de conducere
Cadrul didactic coordonator
|
Ianuarie 2015
|
Şcoala Gimnazială Nr. 1, Diosig
Semestrul II
An şcolar 2014 - 2015
PROGRAM DE
ACTIVITATE
CONSILIUL
ELEVILOR
Nr
crt
|
Denumirea
activităţii
|
Cine răspunde
|
Termen
|
Observaţii
|
1.
|
Cine ce știe?
Concurs de talente
|
Biroul CE
|
Februarie 2015
|
|
2.
|
Ne pregătim de 8 Martie
-atelier de lucru, confecționarea mărțișoarelor și a cadourilor
|
Cadrul didactic coordonator
Biroul CE
|
Martie 2015
|
|
3.
|
22 Aprilie Ziua Pământului
- concurs de desen, confecționarea unor obiecte din materiale reciclabile
|
Membrii Consiliului elevilor
Biroul CE
|
Aprilie 2015
|
|
4.
|
18 Mai Ziua Internațională a
internetului
-Masa rotundă, dezbateri despre influența internetului asupra vieții
|
Biroul CE
Cadrul didactic coordonator
|
Mai 2015
|
|
5.
|
1 Iunie Ziua Copililui
-Jocuri și activități distractive
|
Biroul CE
Cadrul didactic coordonator
|
Iunie 2015
|
Coordonator Consiliul elevilor :
Pataki Etelca..............
Szabo Aliz...................
Olah Mirela.................
Şcoala Gimnazială
Nr. 1, Diosig
Semestrul I
An şcolar 2014 - 2015
A DIÁKTANÁCS MUNKATERVE
TEVÉKENYSÉG
|
FELELÖS
|
IDÖPONT
|
MEGJEGYZÉS
|
|
1.
|
A diak tanacs megalapitasa.
A diak tanacs tagjai kozotti
ismerkedes,es azon pozitiv tulajdonsagok felterkepezese ami alapjan a
vezetoseg tagjai megvalasztasra kerulnek majd.
A diak tanacs elnokenek , alelnokenek es titkaranak a megvalasztasa
demokratikus szavazas altal.
|
Vezető tanárok
|
Október
2014
|
|
2.
|
A belso mukodesi es rendszabalyzat
elkeszitese.
A tanulok szuksegleteinek
felterkepezese,az iskolan beluli hianyossagok feltarasa az eves tevekenysegterv elkeszitese erdekeben.
Az eves tevekenysegterv
elkeszitese.
|
Diáktanács vezetősége
Vezető tanárok
|
Október 2014
|
|
3.
|
Alapveto illemszabalyok
-
Antihuliganizmus kampany,az iskola es a tarsadalom
ertekeinek megvedese erdekeben.
-
Rajzverseny es plakat keszites ebben a temaban.
|
Diáktanács vezetősége
Vezető tanárok
|
November
2014
|
|
4.
|
Ajandekozzuk meg szeretteinket!
-kezmuves alkotomuhely
|
Diáktanács vezetősége
Vezető tanárok
|
December 2014
|
|
5.
|
Karneval ( Farsang)
|
Diáktanács vezetősége
Vezető tanárok
|
Ianuár 2015
|
Şcoala Gimnazială Nr. 1, Diosig
Semestrul II
An şcolar 2014 - 2015
A DIÁKTANÁCS MUNKATERVE
TEVÉKENYSÉG
|
FELELÖS
|
IDÖPONT
|
MEGJEGYZÉS
|
|
1.
|
Ki mit tud?
Tehetsegkutato verseny
|
Diáktanács vezetősége
Iskolai Diáktanács tagjai
|
Február 2015
|
|
2.
|
Marcius 8 –ra keszulodve
-kezmuves
alkotomuhely,marciuskak es mas kulonbozo ajandekok elkeszitese.
|
Diáktanács vezetősége
Vezető tanárok
|
Március
2015
|
|
3.
|
Aprilis 22 A Fold napja
-Rajzversenyek,ujrahasznositott anyagokbol kulonbozo targyak alkotasa.
|
Diáktanács vezetősége
Vezető tanárok
|
Aprilis 2015
|
|
4.
|
Majus 18 Az Internet nemzetkozi vilagnapja
-Kerekasztal beszelgetesek,vita korok az internet hatasairol az eletunkre
es mindennapjainkra.
|
Diáktanács vezetősége
Vezető tanárok
|
Május 2015
|
|
5.
|
Iunius 1. Gyermeknap
-Jatekok es szorakoztato
tevekenysegek.
|
Diáktanács vezetősége
Vezető tanárok
|
Június 2015
|
Vezető
tanárok : Pataki Etelca..............
Szabo Aliz...................
Olah Mirela.................
Codul
bunelor maniere
Concurs de desene și afișe
Codul
bunelor maniere
Concurs de desene și afișe
Obiectivul
activității:
•
Aceasta activitate
este un apel fata de comunitățile școlare (grupuri,clase), familii
și comunității locale pentru crestrea
atentiei privind activitățile pozitive
și negative care mențin sau chiar distrug bunurile publice.
• Dezvoltarea si cultivarea sentimentului de responsabilitate, sentimentul pentru frumusețe si protejarea mediului.
• Dezvoltarea si cultivarea sentimentului de responsabilitate, sentimentul pentru frumusețe si protejarea mediului.
Desfasurarea activitatii:
• Fiecare clasă va avea posibilitatea de a pregăti un desen sau un poster de hârtie pentru care scoala ofera materialele necesare(hartie).
• Desenul sau posterul sa reflecte obiectivele activității.
• Desenele si posterele cele mai frumoase vor fi expuse in cadrul unei expozitii.
• Lucrările se predau pana în ultima săptămână a lunii noiembrie.
• Fiecare clasă va avea posibilitatea de a pregăti un desen sau un poster de hârtie pentru care scoala ofera materialele necesare(hartie).
• Desenul sau posterul sa reflecte obiectivele activității.
• Desenele si posterele cele mai frumoase vor fi expuse in cadrul unei expozitii.
• Lucrările se predau pana în ultima săptămână a lunii noiembrie.
Alapvető
illemszabályok
Rajzverseny es
plakátkészites
A
tevékenység célja:
•
Felhívni az iskolai közösségek
(osztályok), család és helyi közösség figyelmét azokra a pozitiv és negativ tevékenységekre,
amelyekkel megőrizzük vagy éppen
romboljuk, károsítjuk a közjavakat.
•
A, környezetünk védelme, felelősségtudat,
szépérzék fejlesztése és ápolása .
A tevékenység mente:
•
Minden osztály lehetőséget kap egy nagy
méretű rajz vagy plakát elkészítésére,
amihez papírt az iskola biztosít.
•
A rajz tükrözze a tevékenység céljait
•
A legsikerültebbeket kiállítjuk
Atelierul de creatie 2014 Decembrie
Atelierul de creatie te invita la o noua activitate, realizarea unui ornament decorativ de Craciun.
Lucrari propuse:
- aranjamente decorative
-colaj globuri si ciorapei cu mesaje, de atarnat in brad
- " bradut " decorativ ornat cu globuri in tehnica quiling ( pentru acesta vei aduce un pahar gol de iaurt)
Inscrierile se fac pana marti la responsabilul pe clasa precizand obiectul selectat
Lucrari propuse:
- aranjamente decorative
-colaj globuri si ciorapei cu mesaje, de atarnat in brad
- " bradut " decorativ ornat cu globuri in tehnica quiling ( pentru acesta vei aduce un pahar gol de iaurt)
Inscrierile se fac pana marti la responsabilul pe clasa precizand obiectul selectat
A Dioszegi Altalanos Iskola Kreativ Muhelye meghív teged , hogy egy új tevékenységen vegyel reszt , ami egy dekoratív dísz keszitese a karácsonyi unnepek alkalmabol.
Tervezett munkak :
- Dekoratív diszek,
- Fenyofa gömbök és karacsonyi zoknik üzenetekel amit a fara lehet akasztani.
- Dekoratív fenyofa keszitese amit fenyofa gömbökkel leget disziteni quiling technikaval (ehez kell hozni egy üres joghurtos poharat).
Regisztrálni jovo keddig lehet a diak tanacs kepviselojenel minden osztalyban , meghatarozva a keszitesre kiválasztott targyat.
Carnaval JOI 29 IANUARIE 2015 ORELE 11. 2015.
Jocuri
1 Concurs de îmbrăcare rapidă 2 elevi
2 Bărbierit baloane 1 elev
3 Suflatul baloanelor 1 elev
4Concurs de mâncat pufuleți 1 elev
5 Concurs de dans pe ziare 2 elevi
6Concurs de băut răcoritoare 1 elev
7 Îți dau să mănânci dulceață 2 elevi
8 Concursul costumelor cel puțin 3 elevi din fiecare clasă
Luni să ne anunțați care va fi concursul organizat de clasa
voastră, discutați cu dirigintele clasei și cu colegii.
Sa aveți finalzat
- regurile jocurilor,
-numele elevilor care participă la comcursul costumelor
- lista materialelor necesare
- regurile jocurilor,
-numele elevilor care participă la comcursul costumelor
- lista materialelor necesare
D-na învățătoare Olah Mirela vine și vă realizează pictură
pe față ( 2 lei).
Karneval CSÜTÖRTÖK 2015 JANUÁR 29. 11 .ÓRA 2015.
- Játékok
1 Öltöztetős játék 2 tanulóval
2 Lufiborotválás 1 tanuló (borotvahab leszedése lufiról)
3 Lufifújás 1 tanuló
4 Pufulec evése 1 tanuló
5 Táncverseny újságon 2 tanuló
6 Üdítőivás 1 tanuló
7 Etessük meg egymást lekvárral 2 tanuló
8 Jelmezek versenye legalább 3 tanuló osztályonként
Hétfőig válasszatok versenyt, amit megszerveztek, beszéljétek meg az osztályfőnokkel és
az osztállyal
-Írjátok össze a szabályokat
-legyen meg a jelmezes tanulók névsora
- készítsetek listát a játékhoz szükséges anyagokkal
-legyen meg a jelmezes tanulók névsora
- készítsetek listát a játékhoz szükséges anyagokkal
Olah Mirela tanítónéni arcfestést is készít, (2 lej)
ANUL SCOLAR 2015-2016
KARACSONYI FORGATAG
SERBARILE DE CRACIUN
2015 . XII.11
RAJZVERSENY
CONCURS DE DESEN
OSZTALYDISZITES
INPODOBIREA CLASEI
AJTOK - USILE CLASELOR
INPODOBIREA CLASELOR
KARAOKE
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése