Szabo Aliz

Nu eşti un psiholog bun dacă tu însuţi nu eşti un subiect de studiat, dacă materialul tău psihic nu oferă zilnic o complexitate şi un inedit care să excite curiozitatea ta continuă.

în Pe culmile disperării (1934)

EDUCATIE SEXUALA - SZEXUALIS NEVELES




In  aceasta pagina am sa va prezint materiale utile pentru educatie sexuala facuta in scoli, sunt materiale  stranse de mine de-a lungul anilor  pe care le folosesc si eu  ca si consilier scolar.
 - Dictionar sexologic
 - Plan de activitate
 - Proiecte didactice
 - Fise de lucru 
 - Chestionare
 - Teste



Dictionar  Sexologic


A
Act sexual - Contact sexual, coit, copulatie. este unirea intima intre un barbat si o femeie.
Acuplat - A imperechea, a uni. Intelesul corect, limiteaza intelesul verbului la animale si nu la oameni, chiar daca actiunea este aceeasi.
Adulter - In terminologia legala, adulter inseamna a avea relatii sexuale cu altcineva decit sot sau sotie.
Adolescent - Ultima etapa a virstei tinere; incepe odata cu maturizarea sexuala a tinarului.
Afrodita - In mitologia greaca zeita dragostei, a frumusetii si sexualitatii. La romani era numita Venus.
Afrodisiac - produs chimic care determina aparitia, accelerarea sau cresterea placerii sexuale.
Anafrodisiac - Substanta care scade libidoul sau functiile sexuale.
Ambisexual - Exista la acelasi individ caracterele ambelor sexe, caracterizate prin absenta trasaturilor dominante ale unuia din cele doua genuri. Termenul se mai refera si la barbatii sau femeile care nu au preferinte spre un anumit gen al partenerilor sexuali ("bisexualism" - intretin relatii sexuale atit cu femeile cit si cu barbatii)
Amenoree - Absenta singerarii ciclice uterine (in cadrul ciclului menstrual)
Anale (relatii sexuale) - Este o forma de relatii sexuale cu introducerea penisului in anus.
Anexita - infectie inflamatorie a tubei si ovarului ( axei uterine)
Anorgasmie - Lipsa orgasmului - punct culminant al actului sexual, in general este foarte rar la barbat, deoarece orgasmul coincide cu ejacularea. Este frecventa la femeie, mai ales la inceputul activitatii sexuale.
Avort - Expulzia prematura a unui embrion sau fat
C
Castitate - Puritatea corpului si spiritului.Este apanajul virginitatii.
Casa de toleranta - Bordel, loc unde prostituatele presteaza servicii platite.
Celibatar - Persoana necasatorita.
Circumcizie - ritual religios obligatoriu la mozaici si la musulmani, constind in taierea imprejur a preputului.
Climax - Punctul maxim al excitatiei sexuale = orgasm
Coitus intreruptus(lat) - Practica contraceptiva, care consta in scoaterea penisului din vaginul partenerei in momentul ejacularii.
Concubinaj - Convietuire fara casatorie, intre o femeie si un barbat.
Cunilingus - Este o forma de sex oral, limba sau gura fiind folosite pentru stimularea vulvei sau a clitorisului. Se practica in cadrul jocului sexual pentru cresterea erotismului partenerei.
Cuplu sexual - Cuprinde doi parteneri de sex opus, heterosexuali sau de acelasi sex, homosexuali.
 D
Deflorare - Ruperea himenului prin introducerea unui corp cu dimensiuni mai mari din exterior in vagin.
Deviatii sexuale - Comportamente indepartate de normele medii sociale.
Disurie - Mictiune grea. Urinare cu efort mare.
Dismenoree - Menstruatie dureroasa.
Dispareunie - Contacte sexuale dureroase, adesea lipsite de placere
 E
Ejaculare - Punctul culminant caracterizat la barbat, prin eliminarea in exterior, prin contractii peniene si miscari sacadate a musculaturii perineale, a lichidului seminal, cind penisul este in erectie.
Erectie - Fenomen prin care, in urma excitatiei sexuale, se produce umplerea cu singe a penisului, acesta marindu-si dimensiunile, prin ingrosare si alungire, devenind aproape rigid, conditie fundamentala a barbatului in vederea efectuarii contactului sexual.
Ereditar - Se transmite de la o generatie la alta.
Erogen - Care determina o placere sexuala.
Erotic - Adjectiv care se refera la placerea sexuala, la amorul fizic evocat in arta (teatru, cinema, literatura etc.) a dorintei sexuale.
Excitare - Posibilitatea prin care facem sa apara si sa se dezvolte dorinta placerii sexuale la cineva.
Extaz - Stare de maxima placere, satisfactie, incintare, ce apare odata cu producerea orgasmului.
 F
Fecundatie - Procesul de contopire a doi gameti ajunsi la maturitate, pentru a forma o celula noua, oul si zigotul.
Felatie - O forma de sex oral care consta in a introduce penisul in gura, cu scopul de a obtine satisfactie sexuala.
Fertilitate - Capacitatea femeii si a barbatului de a obtine copii. Scade odata cu inaintarea in virsta.
Fetisism - Credinta in puterea supranaturala a anumitor obiecte "fetisuri": in sexualitate este o deviatie de comportament.
Flagelatie - Satisfactia sexuala se obtine prin lovituri. In flagelatia pasiva - "masochismul", persoana care se lasa batuta, de forma activa - "sadismul".
Frigiditate - Termen definit contradictoriu: absenta orgasmului, insatisfactie sexuala, inadaptare sexuala feminina, absenta dorintei de coit, impotenta feminina. In general, se considera lipsa sensibilitatii genitale specifice, ce determina imposibilitatea femeii de a avea orgasm printr-o copulatie normala.
 G
Gameti - Celule destinate pentru a asigura reproducerea (spermatozoidul la barbat si ovulul la femeie).
Gelozie - Mod de comportare in dragoste, manifestat prin sentimentul exagerat de posesiune asupra persoanei iubite.
Gena - Substratul material al unei insusiri ereditare simple.
Gerontofilia - Atasamentul unei fete tinere de un barbat batrin.
Gland - Asa zisul cap al penisului.
Gonade - Glande sexuale (ovarul la femeie, testicolul la barbat 
 HHeterosexualitate - Comportament sexual ce se caracterizeaza prin atractia fata de persoane de sex opus.
Heteromasturbare - Masturbare practicata de partener(a)
Himen - Membrana perforata, situata in interiorul vaginal.
Hipersexualitate - Activitate sexuala exagerata .
Homosexualitate - Comportament sexual ce se caracterizeaza prin inclinatia erotica , sexuala spre persoane de acelasi sex.
 I
Impotenta - Incapacitatea temporara sau permanenta de erectie a penisului.
Indecent - Caruia ii lipseste pudoarea.
Iubire - Sentiment profund care poate sau nu sa insoteasca o placere sexuala. Juisare - obtinerea placerii prin orgasm
 KKamasutra - Carte ce contine operele clasice ale literaturii sexuale, sfaturi pentru barbat si femeie , in vederea obtinerii placerii sexuale.
L
Lesbianism - Homosexualitate feminina. Inclinatie erotica la femeie fata de o persoana de acelasi sex. Termenul provine de la insula greaca "Lesbos" unde poeta Sappho, cu 600 ani i.e.n avea asemenea inclinatii.
Libido - Termen psiho analitic inventat de Sigmund Freud. Se refera la instinctele care imping individul spre satisfacerea placerii sexuale.
 M
Monogamie - Principiul de drept in care casatoria se realizeaza intre doi parteneri de sex opus.
Multipara - Femeia care a mai nascut.
N
Necrospermie - Spermatozoizi morti.
Nimfomanie - Deviatie sexuala ce se caracterizeaza printr-o cerinta exagerata din partea femeii, care-si schimba partenerii, cautind continuu satisfactia.
Nulipara - Femeie care nu a nascut.
 O
Oligospermie - Reducerea numerica a spermatozoizilor.
Orgasm - Reprezinta starea paroxistica a actului sexual, caracterizat la un barbat prin ejaculare si la femeie prin spasme vaginale. Realizeaza descarcarea nervoasa brusca, "detensionarea", ce confera satisfactii, multumire, placerea finala a actului sexual.
Orgie - Petrecere galagioasa cu mincare si bautura in exces.
 P
Pervers - Lipsa simtului moral si angrenare in vicii.
Phalic - Adjectiv privind phalusul - penisul.
Poliandrie - Casatoria unei femei cu mai multi barbati.
Poligamie - Casatoria unui barbat cu mai multe femei.
Potenta - Capacitatea de a realiza actul sexual fiziologic.
Pornografie - Prezentarea sau interpretarea obscena a sexualitatii.
Post coital - Dupa actul sexual.
Prostituata - Femeie care practica actul sexual, interesat (in general cu mai multi barbati).
Proxenet - Persoana care exploateaza prostituatele in scopul obtinerii unor beneficii materiale.
 S
Sexualitate - Inclinare catre placerea de satisfacere a sentimentelor sexuale.
Satiriazis - Hiperactivitate copulativa.
Sexualitate - Ansamblul notiunilor privind diferentierea sexuala anatomica, fiziologica, psihologica si sociala.
Somatic - Caractere legate de organism, contrare celor legate de sex.
Z
Zone erogene - componente ale organismului femeii sau barbatului, care la atingere sau mingiiere, determina senzatia de placere ori o intensifica.

Identitate şi orientare sexuală





PROIECT DIDACTIC

UNITATEA ŞCOLARĂ: Scoala Gimnaziala nr.1 Diosig
CADRU DIDACTIC: profesor psiholog Szabo Aliz
DISCIPLINA: Educaţie  sexuala
CLASA:……VIII a ….
UNITATEA DE ÎNVĂŢARE: Sănătatea reproducerii
SUBIECTUL: Identitate şi orientare sexuală

SCOPUL LECŢIEI: Conştientizarea faptului că sexualitatea face parte integrantă din viaţă. Ea ne influenţează personalitatea şi caracteristicile comportamentale-sociale, personale, emoţionale, psihologice – care sunt evidente în relaţia noastră cu ceilalţi. Însă tinerii sunt ţinte extrem de vulnerabile ale violenţei şi discriminării homofobe. Adesea, trebuie să facă faţă sentimentelor de vinovăţie şi întrebărilor profunde cu privire la identitatea lor sexuală şi se tem că  vor fi respinşi sau nu vor fi înţeleşi. Reacţia negativă pe care o primesc îi aduce în conflict cu societatea. 

COMPETENŢE GENERALE: CG1, CG2 (conform programei aprobată de MEdC)

COMPETENŢE SPECIFICE: CS1.1, CS1.5, CS1.6, CS2.1, CS2.3.

COMPETENŢE DERIVATE:
            CD1: Să abordeze unele probleme şi drepturi privind sexualitatea (dreptul de a se căsători şi de                 a-şi întemeia o familie, dreptul la libertatea de a nu fi discriminat şi egalitatea de                                               tratament, dreptul de a-şi exprima opinia şi de a se asocia cu alte persoane)
            CD2: Să-şi exprime liber propria opinie cu privire la sexualitate
            CD3: Să-şi exploreze propriile atitudini faţă de sexualitate şi în special faţă de homosexualitate
            CD4: Să promoveze toleranţa şi compasiunea
            CD5: Să explice termeni precum: „homosexual”, „lesbiană”, „heterosexual”, bisexual”,
                     „transsexual”, „homofobie”, „deviere sexuală”.

STRATEGIA DIDACTICĂ:
            a) resurse:
                        - procedurale: jocul de rol, brainstormingul, metoda acvariului, „linia valorilor”
                        - materiale: fişe de lucru, bucăţi mici de hârtie şi pixuri, o pălărie
                        - temporale: 50 minute
            b) modalităţi de realizare: frontal, pe grupe, individual

BIBLIOGRAFIE:
            a) de specialitate:
                        - Bucur E. Gh., Popescu O. 1999. Educaţie pentru sănătate. Bucureşti: Edit. Fiat Lux.
                        - Brander P., Oliveira B., Gomes R. 2004. Manual de educaţie pentru drepturile omului                               cu tineri. Consiliul Europei. Institutul Intercultural Timişoara.
                        - www.aspa.asn.au
                        - www.iglhrc.org
                        - www.disrights.org
            b) metodică:
                        - Programa şcolară revizuită pentru disciplina opţională Educaţie pentru sănătate,                                         clasele I – a XII-a, aprobată cu Ordin al Ministrului Nr. 4496/11.08.2004
                        - Pintilie M. 2000. Metode moderne de învăţare – evaluare în învăţământul                                                              preuniversitar. Cluj-Napoca: Edit. Facil
                        - Ion I., Ion C., Leu U., M. 2004. Metodica predării – învăţării biologiei. Iaşi: Edit.                                       Solaris

DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII

I. Momentul organizatoric
            Elevii se aşează în semicerc, primesc pixuri şi bucăţele de hârtie pe care sunt rugaţi să noteze toate întrebările pe care le au despre homosexualitate şi să pună hârtiile în pălărie. Întrebările trebuie să fie anonime. Pentru acomodare se organizează o furtună a ideilor pe tema personalităţilor care au fost deschise în privinţa propriei sexualităţi. Sunt rugaţi să explice termenii: homosexual, heterosexual, bisexual, trans-sexual, homofobie.
            Timp: 7 minute
II. Captarea atenţiei
            Folosind jocul de rol, se deschide o discuţie referitoare la opinia şi atitudinile participanţilor faţă de homosexualitate. Sunt folosiţi doi elevi pe post de interlocutori. Unul dintre ei începe spunând: „Ai auzit că Radu a recunoscut că este homosexual?”. Celălalt răspunde: „Nu, n-aş fi crezut niciodată, vreau să zic că nu părea a fi homosexual”.
            Timp: 5 minute
Alte subiecte care pot fi abordate sunt:
            Adopţia şi căsătoria: ar trebui să li se permită cuplurilor de homosexuali să se căsătorească?         Dar să adopte copii?
            Sportul şi discriminarea: Este necesară testarea sexului atleţilor pentru asigurarea unei      întreceri             corecte sau reprezintă o încălcare prea mare a demnităţii umane şi a dreptului la intimitate?
II. Anunţarea obiectivelor
            Profesorul explică participanţilor că, deşi majoritatea oamenilor privesc sexualitatea ca fiind o problemă personală, dreptul de a nu fi discriminat datorită orientării sexuale este un drept fundamental al omului şi este protejat de legislaţia majorităţii ţărilor europene. Această activitate este o ocazie de a explora atitudinile faţă de sexualitate şi în special despre homosexualitate.
            Timp: 3 minute
III. Dirijarea învăţării
            1. Se stabilesc regulile grupului: fiecare este liber să-şi exprime opiniile care pot fi convenţionale sau neconvenţionale sau pot pune în discuţie normele societăţii. Participanţii pot să prezinte puncte de vedere cu care sunt sau nu de acord fără teama de a fi ridicoli. Sunt interzise comentariile şocante sau jignitoare la adresa unor persoane din grup.
            2. În faţa grupului se aşează trei scaune în semicerc. Scaunele sunt pentru cei trei interlocutori care se află în „vasul cu peşti”. Restul grupului sunt observatorii.
            3. Pentru început sunt invitaţi doi voluntari să participe la o conversaţie în „vasul cu peşti”. Oricine poate interveni în orice moment în conversaţie dar cum doar trei peşti încap în acelaşi timp în acvariu, cineva va trebui să se retragă. Dacă cineva doreşte să intre în discuţie, trebuie să se apropie şi să îl bată uşor pe umăr pe unul dintre „interlocutori”. Cei doi schimbă locurile iar persoana care era iniţial interlocutor devine acum observator.
            4. Un voluntar alege o întrebare din pălărie şi începe să o comenteze. Discuţia este lăsată să evolueze până când s-a epuizat subiectul şi problemele se repetă.
            6. Un alt voluntar extrage o nouă întrebare şi începe altă rundă de discuţii urmând aceleaşi reguli ca şi înainte. 
            7. Se comentează cât mai multe întrebări în funcţie de timpul avut la dispoziţie şi de interesele grupului.
            Timp: 20 minute
IV. Obţinerea performanţei
            Se face o scurtă recapitulare despre modul cum s-au simţit participanţii înăuntrul şi înafara acvariului. Observatorii îşi expun impresiile din timpul discuţiilor, sunt analizate diversele opinii exprimate. Utilizând metoda „linia valorilor”se supun dezbaterii următoarele probleme:
  A fost cineva şocat sau surprins de unele puncte de vedere exprimate? De care anume? De ce?
  În comunitatea în care trăiţi, cât de deschişi sunt oamenii în privinţa sexualităţii?
  Unele grupuri sunt mai deschise decât altele? De ce?
           Cunoşti în ţara ta persoane celebre care au altă orientare sexuală?
           Atitudinea participanţilor faţă de sexualitate este diferită de cea a părinţilor şi bunicilor lor?                         Dacă da, în ce mod?    
                Timp:  8 minute                                                                            
 V. Intensificarea retenţiei şi asigurarea transferului
       Elevii completează fişa de lucru. Se comentează câteva răspunsuri şi se trag concluziile.
       Timp: 7 minute.
FIŞA DE LUCRU


Răspundeţi la următoarele întrebări:
1. Care sunt diferenţele între heterosexuali, lesbiene, bisexuali şi trans-sexuali?
2. Ce este homosexualitatea?
3. Este homosexualitatea o boală?
4. Ce părere aveţi de pericolul SIDA?
6. În unele ţări homosexualitatea este acceptată iar homosexualii se pot căsători, în timp ce în alte ţări acest lucru se pedepseşte cu moartea. Ce părere aveţi?

DEFINIŢII ELEMENTARE

Homofobia = aversiune sau ură faţă de oamenii cu o orientare sexuală diferită
Bisexual = persoană atrasă de indivizi de acelaşi sex şi de sex diferit
Homosexual = persoană atrasă numai de indivizi de acelaşi sex
Heterosexual = persoană atrasă numai de indivizi de sex diferit
Lesbiană = femeie homosexuală, atrasă de alte femei
Trans-sexual = persoană care are alt sex decât sexul biologic (de exemplu, un bărbat în trupul unei femei sau invers)
LHBT = abreviere pentru lesbiană, homosexual, bisexual şi trans-sexual
   * Viaţa unei persoane LHBT în Europa de azi variază de la foarte uşoară (în oraşele mari din Vestul Europei, cu o subcultură, baruri, cluburi şi organizaţii bine dezvoltate) la relativ dificilă (în oraşele mici din Vestul Europei şi în mari părţi din Europa Centrală, unde părerile despre homosexualitate încep să se schimbe) şi chiar de-a dreptul periculoasă (hărţuirea de către poliţie sau de către restul populaţiei, legi discriminatorii şi crime determinate de ură în unele ţări est-europene, cum ar fi, de exemplu, Bulgaria, Albania, România şi Moldova).

   * Cuplurile de lesbiene şi de homosexuali din întreaga Europă sunt de asemenea victime ale discriminării legale, în domenii precum dreptul de a se căsători sau de a adopta copii (cu alte cuvinte, nu pot beneficia de acelaşi statut ca şi cuplurile heterosexuale).

   * Cele mai mari probleme cu care se confruntă LHBT sunt, pe de o parte, discriminarea de către străini, mai exact violenţă, hărţuire şi negare a serviciilor (scoaterea afară dintr-un restaurant este un lucru comun). Pe de altă parte, există adesea probleme cu familia şi prietenii după ce aceştia află pe diverse căi. Pentru mulţi oameni, acestea sunt probleme foarte grave şi mulţi tineri LHBT amână să îşi afirme orientarea sexuală de teama respingerii. La şcoală, presiunea celor de-o seamă cu ei poate fi foarte puternică şi poate face foarte dificilă viaţa tinerilor LHBT.

Ca consilier scolar/psiholog am ocazia ca sa  discut despre aceasta tema a sexualiatii in cadrul Programei de Educatie sexuala .De obicei aceste ore de educatie  le tin  pentru elevii claselor a VIII a in cadrul orelor de dirigentie, o data pe saptamana sau lunar conform intelegeri cu dirigintele clasei si programei din planul  anual de  munca  al consilierii.
De-a lungul anilor cautand  materiale  de suport pentru aceasta tema  am  gasit multe materiale de suport foarte eficiente, asa este si urmatorul chestionar care este o  metoda indirecta prin care putem diagnostica maturizarea sexuala, prin determinarea aspectelor psihologice care sunt legate de acest proces biologic. Sper sa va placa si sa il puteti utiliza in munca  voastra cu elevii. Sursa o gasiti la sfarsitul materialului.

Chestionar pentru determinarea maturizarii sexuale ale adolescentilor


Din punct de vedere statistic, varsta cuprinsa intre 12 si 18 ani este considerata drept perioada in care se petrec modificarile ce au loc in adolescenta. Exista totusi o larga variatie de la individ la individ in ceea ce priveste data aparitiei diferitelor caractere de ordin fiziologic, psihologic si a duratei evolutiei lor pana la maturizarea deplina.

Pentru a concluziona ca un copil este in pragul maturizarii sexuale sau inainteaza spre varsta adulta, trebuie sa avem in vedere o serie de simptoame biologice, sociale si psihologice exacte, care ne vor arata stadiul de evolutie al fiecaruia in parte.


O metoda indirecta prin care putem diagnostica maturizarea sexuala, prin determinarea aspectelor psihologice care sunt legate de acest proces biologic, este aplicarea unui chestionar: 

1. Va simtiti in general sanatos sau bolnavicios?
  • ma simt tot timpul bolnav
  • ma simt bolnavicios
  • uneori ma imbolnavesc
  • ma simt sanatos
  • sunt mereu sanatos
2. Va considerati puternic, ori slab, fara putere?
  • fara putere
  • uneori ma simt slabit
  • ma simt puternic
  • mai des ma simt puternic decat slabit
  • sunt mereu plin de vigoare
3. Va intereseaza cresterea dumneavoastra in inaltime?
  • nu
  • uneori ma masor
  • da
  • ma intereseaza mult
  • ma intereseaza foarte mult
4. Va intereseaza cresterea dumneavoastra in greutate?
  • nu
  • uneori da
  • da
  • mult
  • foarte mult
5. Va ganditi vreodata sa aveti muschi puternici?
  • nu
  • uneori
  • da
  • mult
  • foarte mult
6. Ati dori sa aveti corpul bine conformat, tinuta eleganta?
  • nu ma intereseaza
  • uneori m-am gandit
  • da, doresc
  • doresc mult
  • doresc foarte mult
7. Va intereseaza sa aveti bustul sau toracele bine dezvoltate?
  • nu
  • cateodata, da
  • da
  • doresc mult
  • doresc foarte mult
8. Cum este pofta dumneavoastra de mancare?
  • nu am
  • cateodata am
  • buna
  • foarte buna
  • am o pofta de „lup”
9. Ati dori sa va creasca barba si mustatile?
  • nu
  • da, cand voi fi mare
  • da
  • doresc mult
  • doresc foarte mult
10. Doriti sa vi se schimbe vocea?
  • nu
  • cateodata da
  • da
  • mult
  • foarte mult
11. Obisnuiti sa stati mult si des in fata oglinzii?
  • nu
  • cateodata da
  • de cate ori e nevoie
  • imi place mult
  • imi place foarte mult
12. Va place sa va coafati sau sa va tundeti modern?
  • nu ma intereseaza
  • uneori
  • da
  • imi place mult
  • imi place foarte mult
13. Va faceti unghiile cu lac?
  • nu
  • cateodata
  • de  obicei
  • des
  • mereu
14. Va fardati?
  • nu
  • rar
  • da
  • as dori mult
  • as dori foarte mult
15. Va place sa purtati inele si alte podoabe?
  • nu ma intereseaza
  • uneori
  • da
  • imi place mult
  • foarte mult
16. Va place imbracamintea persoanelor mari sau de copii?

  • numai cea de copii
  • uneori ma gandesc sa port haine de adult
  • imi plac hainele de adulti
  • imi plac mult hainele de adulti
  • imi plac foarte mult hainele de adulti
17. Preferati pantofii cu tocul inalt sau tocul jos?
  • cu tocul jos
  • cu tocul potrivit
  • la ocazii, tocul inalt
  • cu tocul inalt
  • numai cu toc inalt
18. Cu cine va alegeti imbracamintea de care aveti nevoie?
  • o cumpara parintii
  • cu parintii
  • uneori si singur
  • prefer singur
  • mereu singur
19. Se intampla sa va inrositi cand va intalniti cu un prieten de alt sex?
  • niciodata
  • foarte rar
  • uneori da
  • da
  • mereu
20. Va simtiti bine in compania fetelor sau a baietilor?
  • numai cu fete / baieti
  • depinde de situatie
  • si cu unii, si cu altii
  • mai mult cu fete / baieti
  • numai cu persoane de sex opus
21. Va simtiti mai bine singur sau cu colegii?
  • singur
  • uneori prefer sa fiu singur
  • ma simt bine si cu colegii
  • imi place mult tovarasia
  • nu-mi place sa fiu singur
22. Va simtiti deosebit de atras spre una sau unul din prietenii dumneavoastra?
  • nu
  • uneori
  • da
  • mult
  • foarte mult
23. Aveti in somn vise in care apare aceasta persoana?
  • niciodata
  • uneori
  • da
  • des
  • foarte des
24. Ati discutat cu cineva despre aceasta persoana?
  • nu
  • uneori
  • da, cu parintii
  • cu colegii
  • foarte des
25. Ce filme sau spectacole va plac?
  • cu subiect din basme
  • cu aventuri
  • stiintifico – fantastice
  • din viata adevarata
  • de dragoste
26. V-ati gandit vreodata ca va veti casatori si intemeia o familie?
  • nu
  • uneori
  • da
  • mult
  • foarte mult
27. Cum dormiti noaptea?
  • mult si foarte bine
  • foarte bine
  • bine
  • uneori ma trezesc noaptea
  • am somn agitat
28. Va preocupa alegerea viitoarei profesiuni?
  • nu
  • uneori
  • da
  • mult
  • foarte mult
29. Care este lectura dumneavoastra preferata?
  • povestiri despre animale
  • basme
  • povestiri stiintifico – frantastice
  • romane de dragoste
  • biografii de oameni celebri
30. Visati mult noaptea?
  • nu
  • uneori
  • da
  • mult
  • foarte mult
Pentru fiecare intrebare exista 5 raspunsuri posibile, iar subiectul va incercui raspunsul care i se potriveste cel mai bine.
Raspunsurile 4 si 5 corespund unei etape psiho-sexuale avansate, cu preocupari apropiate cu cele ale adultilor.
Aplicand chestionarul, putem stabili orientarea sexuala a tinerilor de diferite varste si ne putem da seama de posibile abateri anormale.
Adolescentii de varsta mai mica, nematurizati psihosexual, vor incercui raspunsurile marcate cu 1 sau 2, pe cand cei maturi vor incercui in majoritate raspunsurile 4 sau 5.
Maturizarea sexuala este atinsa la fete odata cu aparitia primei menstruatii, iar la baieti, cu primele ejaculari nocturne de sperma. Aceste fenomene se produc in jurul varstei de 12-13 ani la fete si 14-15 ani la baieti.


Sursa - chestionar pentru determinarea maturizarii sexuale ale adolescentilor  : http://www.bebelu.ro/chestionar-pentru-determinarea-maturizarii-sexuale-ale-adolescentilor.html
 
Informatii utile gasiti pe urmatoarele pagini :
http://www.clopotel.ro/educatie/educatie_sexuala/

5 megjegyzés:

  1. După părerea mea, nu aş avea nimic împotriva lor. Pe mine nu mă deranjează cu nimic. Daca nu şi-au gasit liniștea alături de o persoană de sex opus şi sunt fericiți lângă acea persoană,sunt total deacord. Au şi ei dreptul la fericire ca noi toți! :)

    VálaszTörlés
  2. :) Multumesc parerea ta conteaza! :)

    VálaszTörlés
  3. Eu sunt de acord..Tirluta Florentina din cls a VIII-A A

    VálaszTörlés
  4. Eu cred ca acei oamani trebuie acceptati, sa se poata casatorii si nu trebuie pedepsiti. (Ionut Stiube VIII A)

    VálaszTörlés