Szabo Aliz

Nu eşti un psiholog bun dacă tu însuţi nu eşti un subiect de studiat, dacă materialul tău psihic nu oferă zilnic o complexitate şi un inedit care să excite curiozitatea ta continuă.

în Pe culmile disperării (1934)

MANAGEMENTUL TALENTELOR ---TEHETSEGGONDOZAS




     Moto :
     "Talentul e 10 la sută inspiraţie și 90 la sută transpirație". Thomas Alva Edison



Mottó:
Ranschburg Jenő megfogalmazása szerint:

 „A család és társadalom értéket ad, a tanár kapukat nyit, a társak katalizátorok. A környezet stimuláló hatása, az önbizalom, és motiváció állandó ébren tartása nélkül a tehetség stagnál vagy elkallódik.”

Informatii in limba romana:

Practica pedagogică confirmă importanţa descoperirii din timp a talentelor. Cercetările confirm că la acei copii la care pedagogii le descoperă din timp talentele, dezvoltarea personalităţii se desfăşoară în conformitate cu aşteptările profesorilor, iar rezultatele realizării lor sunt crescute în comparaţie cu cei consideraţi ca fiind mediocri.
Mai demult, cercetările socio-psiho-pedagogice considerau tema talentului ca fiind nesemnificativă, dar pentru că ştiinţa a dat naştere unor noi întrebări, a devenit o problemă relevantă, pe măsură ce această idee s-a extins în cercuri din ce în ce mai largi.
Din ce în ce mai mulţi oameni îşi dau seama că metodele pedagogice tradiţionale nu mai corespund schimbărilor sociale.

Definitie ( DEX) :

  TALÉNT, talente, s. n. Aptitudine, înclinare înnăscută într-un anumit domeniu; capacitate deosebită, înnăscută sau dobândită, într-o ramură de activitate, care favorizează o activitate creatoare. ◊ Loc. adj. De talent = talentat. ♦ Persoană înzestrată cu aptitudini remarcabile. – Din fr. talent, lat. talentum.


Informatii in limba maghiara :

Napjainkban a tehetséggondozásra nagyobb hangsulyt ken fektetni az iskolakban.
A tehetseges tanulokkal torteno specialis banasmodot az iskola az oktatasi programba  kene fuzze.


Egy kis informacio a tehetseg temajaban :








 A pszichologus feladatai :







 A tehetseges gyermek jellemzoi :







Inventar de identificare a copiilor supradotati



(Terrassier, 1981)

Nr. crt.
Copilul:
Punctaj
Total
1.
A fost capabil sa invete sa citeasca inainte de inceperea scolii (6 ½ – 7 ani):
- singur sau aproape singur
- ajutat
7 puncte
5 puncte

2.
Citeste mult si rapid, diferite carti (revistele ilustrate nu sunt luate in considerare).
2 puncte

3.
Manifesta un mare interes pentru enciclopedii si dictionare.
2 puncte

4.
A invatat repede sa citeasca, dar a avut dificultati cu scrisul.
1 punct

5.*
Isi alege prieteni mai mari ca el pentru activitatile de interior.
2 puncte

6.*
Ii place mult sa dialogheze cu altii.
2 puncte

7.*
Pune multe intrebari, variate si originale.
2 puncte

8.*
Vrea totdeauna sa stie “de ce”, despre orice.
1 punct

9.*
Cu toate ca, uneori, pare distrat, este capabil cand ceva sau cineva il intereseaza (un film, TV, o persoana) sa faca observatii de o surprinzatoare perspicacitate
2 puncte

10.*
Formuleaza cu placere aprecieri despre oameni
2 puncte

11.*
Este plictisit de activitatile de rutina.


12.*
Este foarte sensibil la injustitie, chiar daca nu el este victima.
2 puncte

13*
Are simtul umorului.
2 puncte

14*
Are adesea un foarte intins vocabular, dar mai ales nivelul reflectiilor este surprinzator.
2 puncte

15*
Ii plac jocurile complicate (sah, go etc., in general jocuri de strategie) si reuseste sa castige.
2 puncte

16
Daca este deja la liceu, el a fost mai popular printre colegii sai de scoala generala.
1 punct

17*
Prefera sa munceasca singur.
2 puncte

18*
Este interesat de univers, de problema originii omului si de preistorie.
2 puncte

19
Este in fruntea clasei, fara un effort aparent.
2 puncte

20*
Are un dezvoltat simt estetic (pentru muzica, arte plastice, dar si pentru mediul inconjurator), este sensibil la armonia a ceea ce-l inconjoara.
2 puncte

21*
Este pasionat de unul sau mai multe hobby-uri pe care le schimba insa destul de des.
1 punct


Observatii:


- inventarul poate fi utilizat pentru identificarea copiilor precoci a caror varsta este de 6-12 ani;
- incepand cu un scor de 13-14 puncte, ipoteza precocitatii are mari sanse de a se dovedi exacta;
- inventarul poate fi utilizat si pentru identificarea copiilor supradotati care au dificultati scolare, pentru aceasta vor fi retinuti numai itemii marcati cu *, la un scor de peste 10 puncte ipoteza precocitatii la acesti copii trebuie verificata prin teste de inteligenta.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése