A Tehetség Motivációs Öndefiníciós Kérdőív
Instrukció:
Kérlek, olvasd el az alábbi állításokat. Tegyél X-et a megfelelő oszlopba attól függően, hogy az adott állítás mennyire jellemző Rád nézve. Állítások5 nagyon jellemző4 jellemző3 jellemző is meg nem is2nem jellemző1 egyáltalán nem jellemző
1.Érdekelnek a világ dolgai.
2.Izgalmas számomra, ha új dolgot hozhatok létre.
3.Nehezen viselem, ha nem az én akaratom érvényesül.
4.Igényes vagyok a munkámra.
5.Aktívabb vagyok, mint a többiek.
6.Általában ügyesen megoldom a dolgaimat.
7.Magával tud ragadni az alkotás öröme.
8.Nem szívesen adok ki a kezemből összecsapott dolgot.
9.Sok olyan dolog érdekel, amit az iskolában nem tanulunk, és nem is kapok érte jegyet.
10.Fontos nekem, hogy jól sikerüljenek a dolgaim.
11.Mindent ki szeretnék hozni magamból, amire képes vagyok.
12.Szeretnék mindent megérteni.
13.Fontos nekem, hogy a teljesítményemet mások is elismerjék.
14.Ha valami sikerül utána rögtön új kihívásokat keresek.
15.Lustább vagyok az átlagnál.
16.Jólesik nekem, hafelnéznek rám az osztálytársaim.
17.Csak akkor csinálok valamit, ha nagyon erőltetik.
18.Nem szeretek egy helyben ülni.
19.Idegesít, ha ellenkeznek velem.
20.Utána olvasok annak, amiről többet szeretnék tudni.
21.Idegesít, ha valamit nem sikerül megcsinálni.
22.Nem vagyok kitartó.
23.Önállótlan vagyok.
24.Nem szoktam versenyezni.
25.Törekszem a minél jobb teljesítményre.
26.Nem szeretem, ha sok a dolgom.
27.Világosan látom a céljaimat.
28.Sokat várok magamtól.
29.Az akadályok ellenére is kitartok a céljaim mellett.
30.Önként jelentkeztem szakkörre, vagy sportolni.
31.A sikerek ösztönöznek.
32.Képes vagyok órákat tölteni egy feladattal, mert mindenképpen szeretném
megoldani.
33.Törekvő ember vagyok.
34.Sok dolgot csinálok magamtól.
35.Nehezen viselem, ha mások bele akarnak szólni a dolgaimba.
36.Nem vállalok túl nehéz feladatokat.
37.Inkább nem fekszem le, amíg a feladataimat el nem végeztem.
38.Sok iskolán kívüli elfoglaltságom van.
39.Ha valami nem sikerül elsőre, abbahagyom.
40.Szeretem, ha alkothatok valamit.
41.Nehezen viselem, ha valamit elrontok.
42.Ha valami sikerül, utána nehezebb feladatokat keresek magamnak.
43.Magamtól nem nagyon csinálok semmit.
44.Nehezen viselem, ha mások irányítani akarnak.
45.Nincs akaraterőm.
46.Szeretem, ha mások is ügyesnek tartanak.
47.Nincsenek céljaim.
48.Szeretem, ha elfoglalt vagyok.
49.Pontosan tudom, hogy mit akarok.
50.Szeretek létrehozni valamit.
51.Szeretek pörögni.
52.Hamar feladom.
53.Vannak céljaim, és azok megvalósításáért sokat teszek.
54.Minden jó úgy, ahogy van, nem kell erőlködni.
55.Fontos számomra, hogy mások tiszteljenek az elért eredményeimért.
56.El tudom magam képzelni tíz év múlva, és teszek is azért, hogy minden úgy is legyen.
57.Sok dolog van a világon, amiről szeretnék még többet tudni.
58.Szerintem tanulni jó.
59.Könnyű eltéríteni a szándékomtól.
60.Jólesik, ha a szüleim büszkén beszélnek az eredményeimről másoknak.61.Örülnék, ha olyan felnőtt lenne belőlem, akit mindenki tisztel a tudása miatt.
62.Maradandó dolgokat szeretnék létrehozni.
Megoldókulcs(Minden dimenzióban az egyes tételek pontszámait összeadjuk, és átlagot számítunk belőle a dimenzió tételszámának megfelelően.
Az „F” betűjelzésű tételek esetében a pontszámot meg kell fordítani –értékét 6-ból kivonni, és így számítani az összeghez.)
Magas igényszint: 4, 6, 8, 10, 11, 25, 28, 31
Tisztelet, elismerés iránti igény:13, 16, 46, 55, 60, 61
Érdeklődés, tudásvágy:1, 9, 12, 20, 32, 37, 57, 58
Alkotás szükséglete:2, 7, 40, 50, 62
Alkotás szükséglete:2, 7, 40, 50, 62
Szándék és akarat:23F, 27, 29, 33, 34, 45F, 47F, 49, 53, 56
Kitartás:15F, 17F, 22F, 36F, 39F, 43F, 52F, 54F, 59F
Általános aktivitás:5, 14, 18, 24F, 26F, 30, 38, 42, 48, 51
Frusztrációtűrés:3, 19, 21, 35, 41, 44
Személyes célok
Bevezetés
Fontos! Kérjük, olvasd át alaposan!
A következőkben arra kérnénk, hogy
nevezd meg milyen hosszú távú céljaid vannak! Ezek a célok
vonatkozhatnak az iskolára, barátokra és barátnőkre, továbbtanulásodra,
szabadidődre, családodra, későbbi munkádra, érdeklődési területedre és
számos más dologra. Számunkra az a fontos, hogy ezek a Te személyes hosszú távú céljaid legyenek!
Ami a célok megnevezését illeti, alapvetően két irányt lehet meghatározni: vagy szeretnél bizonyos dolgokat elérni, vagy pedig éppen elkerülni.
Gondold végig, milyen hosszú távú céljaid vannak, amelyeket a jövőben szeretnél elérni, vagy pedig éppen elkerülni!
Sorold fel a következő táblázatban, hogy milyen hosszú távú személyes céljaid vannak! Annyit sorolj fel, amennyi az eszedbe jut!
Célok felsorolása
Kérjük, most sorold fel a Te személyes hosszú távú céljaidat - olyan sokat amennyi csak az eszedbe jut!
Mindegyik sorba csak egy célt írj! A következő kifejezésekkel kezdheted a mondataidat:
- Szeretném elérni, hogy …
- Szeretném elkerülni, hogy …
- Nem szeretném, hogy …
- Szeretném, hogy …
Személyes céljaim
|
Fontosság | Megvalósulás | Konkrétság |
Iskola támogatása
|
Szülők támogatása
|
Életkor | |
1.
|
|||||||
2.
|
|||||||
3.
|
|||||||
4.
|
|||||||
5.
|
|||||||
6.
|
|||||||
7.
|
|||||||
8.
|
|||||||
9.
|
|||||||
10 |
Most pedig a felsorolt céljaidat kellene megbecsülnöd a következő szempontok alapján:
1. Fontosság
Először azt kellene megbecsülnöd, hogy a megnevezett személyes céljaid mennyire fontosak számodra! A táblázatban találsz egy "Fontosság"
-elnevezésű oszlopot. Ide 0-tól 6-ig kellene egy számot beírnod, amely
azt fejezi ki, hogy mennyire fontos számodra, hogy a megnevezett célod
megvalósuljon! Az értékek a következők:
0
1 2 3
4 5 6
Egyáltalán Közepesen Nagyon
nem
fontos
fontos
fontos
2. Megvalósulásra való esély megbecslése
Most azt kellene megbecsülnöd, hogy
mennyi az esélye annak, hogy ezek a céljaid megvalósulnak majd a
jövőben! A fenti táblázatban találsz egy "Megvalósulás" -
elnevezésű oszlopot. Ide 0-tól 6-ig kellene beírnod egy számot, amely
azt fejezi ki, hogy mekkora esélyt látsz arra, hogy ezek a céljaid a
jövőben megvalósulnak! Az értékek a következők:
0
1 2 3
4 5 6
Semmi
Közepes Nagy
esély
esély
esély
3. Célok konkrétsága
Most azt kellene megbecsülnöd, hogy
mennyire konkrétak a céljaid! Azokat a célokat nevezhetjük konkrétnak,
amelyekről világos, egyértelmű és meghatározott elképzeléseid vannak,
hogy hogyan érheted el őket. A táblázatban találsz egy "Konkrétság" -
elnevezésű oszlopot! Ide 0-tól 6-ig kellene beírnod egy számot, amely
azt fejezi ki, hogy mennyire konkrét a megnevezett célod. Az értékek a
következők:
0
1 2 3
4 5 6
Egyáltalán Közepesen Nagyon
nem
konkrét
konkrét konkrét
4. Iskola támogatása
Most azt kellene megbecsülnöd, hogy
mennyire érzed azt, hogy az iskola támogat abban. hogy megvalósítsd
céljaidat! A táblázatban találsz egy "Iskola támogatása" -
elnevezésű oszlopot. Ide 0-tól 6-ig kellene beírnod egy számot, amely
azt fejezi ki, hogy mennyire érzed, hogy az iskola támogat céljaid
megvalósulásában! Az értékek a következők:
0
1 2 3
4 5 6
Semmi
Közepes Nagy
támogatás
támogatás támogatás
5. Szülők támogatása
Most azt kellene megbecsülnöd, hogy
mennyire érzed azt, hogy szüleid támogatnak abban. hogy megvalósítsd
céljaidat! A táblázatban találsz egy "Szülők támogatása" -
elnevezésű oszlopot. Ide 0-tól 6-ig kellene beírnod egy számot, amely
azt fejezi ki, hogy mennyire érzed, hogy szüleid támogatnak céljaid
megvalósulásában! Az értékek a következők:
0
1 2 3
4 5 6
Semmi
Közepes Nagy
támogatás
támogatás támogatás
6. Életkor, amikor eléred céljaidat
Végül azt kellene még meghatároznod,
hogy véleményed szerint mikor, hány éves korodban fogod megvalósítani
ezeket a céljaidat! A táblázatban találsz egy "Életkor" - elnevezésű oszlopot, oda írd be hány éves korodban gondolod, hogy a megnevezett célod meg fog valósulni.
Forrás:
- Jámbori Sz. (2007): Hogyan tervezik a serdülők a jövőjüket? SZEK, JGYF Kiadó, Szeged
Milyen vizsgázó vagyok?
Instrukció: Néhány
olyan megállapítást olvashatsz az alábbiakban, amelyekkel a gyermekek
önmagukat szokták jellemezni. Figyelmesen olvasd el valamennyit, és
karikázd be a jobboldali számok közül a megfelelőt, attól függően, hogy
felelés vagy dolgozatírás alkalmával általában hogyan érzed magad.
Nincsenek helyes vagy helytelen válaszok. Ne gondolkozz túl sokat, hanem
azt a választ jelöld meg, amely általában jellemző rád!
1 = szinte soha 2 = néha 3 = gyakran 4 = mindig |
1. | Felelés közben magabiztos és nyugodt vagyok. |
1
|
2
|
3
|
4
|
2. | Zavart és izgatott leszek, ha dolgozatot írunk. |
1
|
2
|
3
|
4
|
3. | A feladatok megoldása közben zavar, ha az év végi osztályzatomra gondolok. |
1
|
2
|
3
|
4
|
4. | Az év végi osztályzatért való felelést óriási tehernek érzem. |
1
|
2
|
3
|
4
|
5. | Felelés közben arra szoktam gondolni, milyen jó lenne, ha már nem járnék iskolába. |
1
|
2
|
3
|
4
|
6. | Annál rosszabb osztályzatot kapok, minél jobban igyekszem. |
1
|
2
|
3
|
4
|
7. | Feladatlap kitöltése közben a hibázástól való félelem is rontja az eredményemet. |
1
|
2
|
3
|
4
|
8. | Témazáró tesztek közben szörnyen izgulok. |
1
|
2
|
3
|
4
|
9. | Felelés, dolgozatírás előtt még akkor is nagyon ideges vagyok, ha jól tudom az anyagot. |
1
|
2
|
3
|
4
|
10. | A kijavított feladatlapok kiosztása közben is nagyon nyugtalan vagyok. |
1
|
2
|
3
|
4
|
11. | Nagyon idegesnek érzem magam, ha dolgozatírásra kerül sor. |
1
|
2
|
3
|
4
|
12. | Iskolai osztályzataim miatt túl sokat nyugtalankodom |
1
|
2
|
3
|
4
|
13. | Vizsga előtt összeszorul vagy remeg a gyomrom. |
1
|
2
|
3
|
4
|
14. | Ha egy feladat túl nehéz, feladom a küzdelmet. |
1
|
2
|
3
|
4
|
15. | Pánikba szoktam esni. Ilyenkor nem jut eszembe semmi. |
1
|
2
|
3
|
4
|
16. | Felelés vagy dolgozatírás közben nagyon izgulok. |
1
|
2
|
3
|
4
|
17. | Tesztírás közben a bukás következményeire gondolok. |
1
|
2
|
3
|
4
|
18. | Ha nagy tétje van egy felelésnek, a szokásosnál gyorsabban ver a szívem. |
1
|
2
|
3
|
4
|
19. | A dolgozatok megírása után is idegesnek érzem magam. |
1
|
2
|
3
|
4
|
20. | Felelés közben előfordul, hogy még azt is elfelejtem, amit korábban tudtam. |
1
|
2
|
3
|
4
|
E kérdőív segítségével képet kaphatunk a
8–14 éves korú általános iskolai tanulók számonkérési helyzetben
tanúsított szorongásáról általában, valamint a vizsgaszorongást alkotó
két összetevő (aggodalom, emocionális izgalom) tekintetében. (A kérdőív
eredeti neve: Test Anxiety Inventory, a magyar verzió rövidítése:
TAI–H.)
A 20 item közül az első („Felelés közben
magabiztos és nyugodt vagyok”) nem a szorongásra, hanem annak hiányára
vonatkozik, ezért ennél az egy állításnál fordítva pontozunk: a „szinte
soha” 4 pontot ér, a „néha” 3, a „gyakran” 2, a „mindig” pedig 1 pontnyi
szorongás-értékkel bír.
A másodiktól a 20. itemig a tesztlapon megjelölt számokat adjuk össze a TAI összpontszám (TAI/T) kiszámításakor, természetesen hozzávéve az első (fordítottan pontozott) item pontértékét.
Az aggodalom (W) alskála pontértékét a 3., 4., 5., 6., 7., 14., 17. és 20. sorszámú itemek pontszámainak összegéből kapjuk meg.
Az emocionális izgalom (E) alskála pontértéke a 2., 8., 9., 10., 11., 15., 16. és 18. sorszámú itemek pontszámainak összegéből adódik.
A skálák terjedelme:
TAI/T: 20 – 80 pont
TAI/W: 8 – 32 pont
TAI/E: 8 – 32 pont.
Összehasonlító adatok a TAI-H eredmények értelmezéséhez
a) Nem tagozatos általános iskolák (Budapest)
Fiúk (n = 112) Lányok (n = 93)
átlag szórás átlag szórás
TAI/T 40,09 8,63 43,08 8,71
TAI/W 14,13 3,61 14,70 3,48
TAI/E 17,29 4,54 18,96 4,48
b) Testnevelés tagozatos általános iskolák (Budapest)
Fiúk (n = 73) Lányok (n = 93)
átlag szórás átlag szórás
TAI/T 38,93 8,60 39,90 8,76
TAI/W 14,43 3,21 13,38 3,11
TAI/E 17,02 4,65 17,23 4,58
Forrás:
- Sipos K., Sipos M. és Spielberger, C. D. (1988): A Test Anxiety Inventory általános iskolások vizsgálatára kidolgozott magyar változata. In: Mérei Ferenc – Szakács Ferenc (szerk.) Pszichodiagnosztikai Vademecum I/2. Tankönyvkiadó, Budapest. 123–132.
- Tóth L (2005): Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Pedellus Tankönyvkiadó Kft., Debrecen. 72-74.
Énkép-énideál
A diákoknak adunk egy tulajdonságlistát 3
példányban. Az a feladatuk, hogy minden szó párnál karikázzák be a
megfelelő számot! Három szempont alapján kell kitölteni a listát!
- Milyennek látom magam?
- Milyennek látnak engem az osztálytársaim?
- Milyennek látlak téged? (Ki: …………..Kit………………)
Aktív 1 2 3 4 5 6 7 Passzív
Őszinte 1 2 3 4 5 6 7 Őszintétlen
Barátságos 1 2 3 4 5 6 7 Barátságtalan
Jóindulatú 1 2 3 4 5 6 7 Rosszindulatú
Tájékozott 1 2 3 4 5 6 7 Tájékozatlan
Udvarias 1 2 3 4 5 6 7 Udvariatlan
Szórakoztató 1 2 3 4 5 6 7 Unalmas
Magabiztos 1 2 3 4 5 6 7 Bizonytalan
Érzékeny 1 2 3 4 5 6 7 Érzéketlen
Szeretetre méltó 1 2 3 4 5 6 7 Utálatos
A három lista kitöltése után össze lehet
hasonlítani, hogy milyen különbségek vannak saját maguk és mások
megítélése között. Érdemes mindenki számára visszajelzést és
megerősítést adni!
Ezt a feladatot 7-8 osztályban érdemes elvégezni
Forrás: Tóth L. (2000): Pszichológiai módszerek a tanulók megismeréséhez. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen.
ÖNÉRTÉKELÉSI KÉRDŐÍV
Légy szíves, tégy egy X-et az itt látható állítások mindegyikéhez a
következő módon: Ha az illető állítás olyasmit fejez ki, amit te
általában érezni szoktál, akkor a „Jellemző rám” oszlopába tedd a jelet.
Ha az illető állítás NEM olyat mond, amit te általában érezni szoktál,
akkor a „Nem jellemző rám” oszlopába tedd a jelet. Itt nincs helyes vagy
helytelen válasz. |
IGEN Jellemző rám |
NEM jellemző rám |
1. Sokszor álmodozom, ábrándozom. | ||
2. Magabiztos vagyok. | ||
3. Sokszor szeretnék másvalaki lenni. | ||
4. Engem könnyű megszeretni. | ||
5. Nagyon élvezem, ha valamit együtt csinálhatok szüleimmel. | ||
6. Sohasem szoktam aggódni. | ||
7. Nehezemre esik az osztály előtt beszélni. | ||
8. Szeretnék fiatalabb lenni | ||
9. Sok mindent megváltoztatnék magammal kapcsolatban, ha képes lennék rá. | ||
10. Általában könnyen tudok dönteni. | ||
11. Szívesen vannak velem a többiek. | ||
12. Otthon könnyen kijövök a sodromból. | ||
13. Én mindig helyesen cselekszem. | ||
14. Elégedett vagyok az iskolai teljesítményemmel. | ||
15. Nekem kell, hogy valaki mindig megmondja, mit csináljak. | ||
16. Nehezen szokom meg az új dolgokat. | ||
17. Gyakran megbánom azt, amit teszek. | ||
18. Népszerű vagyok a társaim között. | ||
19. A szüleim tekintettel vannak érzelmeimre. | ||
20. Sohasem vagyok boldogtalan. | ||
21. Olyan jól dolgozom, amennyire csak tudok. | ||
22. Könnyen megadom magam, feladom az erőfeszítést. | ||
23. Tudok vigyázni magamra. | ||
24. Boldog gyerek vagyok. | ||
25. Szívesebben vagyok nálam kisebb gyerekekkel. | ||
26. A szüleim túl sokat várnak tőlem. | ||
27. Mindenkit szeretek, akit csak ismerek. | ||
28. Szeretem, ha engem kérdeznek az órán. | ||
29. Tisztában vagyok önmagammal. | ||
30. Néha nehezen viselem el saját magamat. | ||
31. Az életemben sok minden zavaros. | ||
32. Az osztálytársaim hallgatnak rám. | ||
33. Otthon senki sem figyel rám. | ||
34. Engem sohasem szidnak meg. | ||
35. Nem dolgozom olyan jól az iskolában, ahogyan szeretném. | ||
36. Képes vagyok arra, hogy elhatározzak valamit, s kitartsak mellette. | ||
37. Tulajdonképpen nem örülök, hogy fiú (lány) vagyok. (olyan nemű, ami vagy). | ||
38. Meglehetősen rossz véleményem van magamról. | ||
39. Nem szeretek másokkal lenni. | ||
40. Sokszor érzem azt, jobb lenne, ha nem otthon élnék. | ||
41. Sohasem vagyok bátortalan. | ||
42. Az iskolában gyakran kijövök a sodromból. | ||
43. Gyakran szégyenkezem magam miatt. | ||
44. Nem vagyok olyan helyes, jó külsejű, mint a többiek. | ||
45. Ha valamit meg akarok mondani, azt meg is mondom. | ||
46. A társaim gyakran kötekednek velem. | ||
47. A szüleim megértenek engem. | ||
48. Én mindig megmondom az igazat. | ||
49. Sok tanár azt az érzést kelti bennem, hogy nem tudok megfelelni a követelményeknek. | ||
50. Nem törődöm azzal, hogy mi történik velem. | ||
51. Nekem semmi sem sikerül. | ||
52. Könnyen elvesztem a fejem, mikor megszidnak. | ||
53. Másokat jobban szeretnek, mint engem. | ||
54. Úgy érzem, a szüleim túl sokat követelnek tőlem. | ||
55. Én azonnal megtalálom a megfelelő hangot bárkivel. | ||
56. Gyakran elcsüggedek az iskolában. | ||
57. A dolgok általában nem zökkentenek ki nyugalmamból. | ||
58. Rám nemigen lehet számítani. |
Ez a Coopersmith által kidolgozott kérdőíves vizsgálat az általános és középiskolás tanulók önértékelésének megállapítására szolgál.
A kérdőív öt alskálát tartalmaz. Ebből
négy az önértékelés egyes összetevőit tartalmazza, az ötödik pedig
ellenőrző jellegű („hazugság skála”), a társadalmi elvárásokhoz való
igazodást méri. Ez utóbbit nem számítjuk bele az általános
önérték-indexbe. Az egyes skálák a következők:
1. S skála. Ebbe a skálába a
közvetlenül a „self”-re vonatkozó tételek tartoznak. Ezek magára a
gyermek önértékelésére vonatkoznak: mennyire magabiztos, mennyire
elégedett magával. (26 tétel)
2. I skála. Ez az iskolára
vonatkozó alskála. Itt elsősorban arról van szó, hogy a gyermek mennyire
elégedett saját iskolai eredményességével, mennyire bízik értelmi téren
saját sikerességében. (8 tétel)
3. O skála. Az otthoni hatások
önértékeléssel kapcsolatos részét méri: mennyi bizalommal és megértéssel
követelnek a gyermektől a szülei. (8 tétel)
4. T skála. Az egykorú társakkal való viszonyban kifejeződő önértékelés mutatója. (8 tétel)
5. L skála. A szociális konformizmus skálája. (8 tétel)
A pontozás úgy történik, hogy 2 pontot
adunk minden egyes kódolási kulcsnak megfelelő tételre. Például, ha a
gyermek az 1. tételnél (–S) a Nem jellemző rám rovatba tette a jelet, 2
pontot kap, ha a Jellemző rám rovatba tette a jelet, nem kap pontot az S
alskálában. Az első négy skála összege adja az általános
önérték-indexet.
Maximum értékek:
S skála: 52 pont
I skála: 16 pont
O skála: 16 pont
T skála: 16 pont
Önérték-index: 100 pont
(Az L skálán kapott pontszámokat nem számítjuk bele az önérték-indexbe.)
Ügyelni kell arra, hogy mindenütt legyen
jel, s egyértelmű helyen. Ha egy-két esetben nem világos a válasz,
akkor az adott tételre 1 pontot adunk.
Kódolási kulcs a Coopersmith-féle önértékelési kérdőív pontszámainak megállapításához
1. –S 11. +T 21. +T 31. –S 41. –L 51. –S
2. +S 12. –O 22. –S 32. +T 42. –I 52. –S
3. –S 13. –L 23. +S 33. –O 43. –S 53. –T
4. +T 14. +I 24. +S 0 34. –L 44. –S 54. –O
5. +O 15. –S 25. –T 35. –I 45. +S 55. –L
6. –L 16. –S 26. –O 36. +S 46. –T 56. –I
7. –I 17. –S 27. –L 37. –S 47. +O 57. +S
8. –S 18. +T 28. +I 38. –S 48. –L 58. –S
9. –S 19. +O 29. +S 39. –T 49. –I
10. +S 20. –L 30. –S 40. –O 50. –S
A Coopersmith-féle önértékelési kérdőívvel nyert magyar adatok
Fiúk (n = 316) Lányok (n = 328) Összesen (n = 644)
átlag szórás átlag szórás átlag szórás
S (self) 36,44 9,33 38,57 9,19 37,59 9,33
I (iskola) 9,25 4,26 9,96 3,74 9,69 4,50
O (otthon) 12,67 3,60 13,71 2,89 13,27 3,79
T (társak) 11,33 5,28 11,83 3,25 11,66 4,78
Önérték-index69,68 17,31 74,06 15,26 72,21 18,08
Érdemes átszámítani a „self” adatokat
úgy, hogy a többivel azonos számú tételből álló alskálának feleljen meg.
Így közvetlenül szemlélhetjük, hogy a négy tényező milyen arányt
képvisel az önérték-indexben.
Fenti táblázat adatai alapján: self:
11,7; iskola: 9,7; otthon: 13,3; társak: 11,7. Vagyis legerősebb az
otthon hozzájárulása, százalékra átszámítva 28,7%, utána teljesen
egyforma a self és a társak adata: 25,2-25,2%, végül az iskola
következik 20,9%-kal.
Forrás:
- Kozéki B. (1984): Személyiségfejlesztés az iskolában. Békés megyei Pedagógiai Intézet. 233–253. o.
- Tóth L. (2005): Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Pedellus Tankönyvkiadó Kft., Debrecen. 35-38. o.
Tanulási stílus kérdőív
Olvasd el figyelmesen az alábbi mondatokat! Döntsd el, hogy az öt válasz közül melyik jellemző rád, és azt a számot karikázd be!
1 = | nem jellemző rád |
2 = | inkább nem jellemző rád, mint igen |
3 = | nem tudod eldönteni, talán igen is, nem is |
4 = | inkább jellemző rád, mint nem |
5 = | igen, jellemző rád |
A 3-as választ lehetőleg ritkán használd, csak akkor, ha semmiképpen nem tudsz dönteni!
Jó munkát kívánok!
1. Ha látom és hallom is a megtanulandó szöveget, nagyon könnyen megjegyzem. |
5 4 3 2 1
|
2. Hangosan szoktam elolvasni a tanagyag szövegét, amikor felkészülök. |
5 4 3 2 1
|
3. Szívesebben tanulok az osztálytársammal vagy a barátommal, barátnőmmel, mint egyedül. |
5 4 3 2 1
|
4. Nagyon hasznos számomra, ha a tanár ábrákat mutat be a táblán vagy az írásvetítőn. |
5 4 3 2 1
|
5. Ha ábrát készítek, jobban megértem a leckét, mintha csak olvasom. |
5 4 3 2 1
|
6. Jól tudok úgy tanulni, hogy csupán némán olvasva átveszem a leckét. |
5 4 3 2 1
|
7. Szívesebben töltöm az időt rajzolással, festéssel, mint sportolással, vagy testmozgást igénylő játékkal. |
5 4 3 2 1
|
8. Gyakran előfordul, hogy szóban elismétlem, „felmondom” magamnak a leckét. |
5 4 3 2 1
|
9. Ha leírom magamnak azt a szöveget, amit meg kell tanulnom, akkor könnyebben megjegyzem, mintha csak látom vagy hallom. |
5 4 3 2 1
|
10. Nem szeretem azokat a feladatokat, amelyeken törnöm kell a fejem. |
5 4 3 2 1
|
11. Nyugtalanít, ha tanulás közben csend van körülöttem. |
5 4 3 2 1
|
12. Jobban kedvelem azokat a feladatokat, ahol kézzelfogható dolgokkal, tárgyakkal kell foglalkozni, mint ahol csak rajzok, ábrák, szövegek vannak. |
5 4 3 2 1
|
13. Jobban megy nekem az olyan feladat, ahol valamilyen mozdulatot kell megtanulnom, mint ahol szöveget kell megérteni. |
5 4 3 2 1
|
14. Jobb, ha a tanár magyarázatát meghallgatom, mintha könyvből kellene megtanulni az anyagot. |
5 4 3 2 1
|
15. A szabályokat szóról szóra „bevágom”. |
5 4 3 2 1
|
16. Ha ábrát készítek magamnak, jobban megértem a leckét, mintha más által készített rajzot nézegetnék. |
5 4 3 2 1
|
17. Amikor a tanár felszólít és kérdez tőlem valamit, gyakran előbb válaszolok, minthogy át tudnám gondolni, mit is mondok. |
5 4 3 2 1
|
18. Szeretem, ha kikérdezik tőlem, amit megtanultam. |
5 4 3 2 1
|
19. Ha vannak képek, ábrák a könyvben, könnyebb a tanulás. |
5 4 3 2 1
|
20. Ha megbeszélem valakivel a tananyagot, akkor hamarabb megtanulom. |
5 4 3 2 1
|
21. Teljesen csendben tudok csak tanulni. |
5 4 3 2 1
|
22. Amikor új dolgokat tanulok, jobban szeretem, ha bemutatják, mit kell csinálnom, mintha szóban elmondják, mit kell tennem. |
5 4 3 2 1
|
23. Ha valaki szóban elmondja nekem a leckét, sokkal könnyebben megértem, mintha egyszerűen csak elolvasom. |
5 4 3 2 1
|
24. Egyedül szeretek tanulni. |
5 4 3 2 1
|
25. Tanulás közben nagyon zavaró, ha beszélgetnek körülöttem. |
5 4 3 2 1
|
26. Akkor tanulok könnyen, ha közben szól a rádió vagy a magnó. |
5 4 3 2 1
|
27. Akkor vagyok biztos magamban, ha szóról szóra megtanulom a leckét. |
5 4 3 2 1
|
28. Gyakran előfordul, hogy megtalálom a számtanpélda megoldását, de nem tudom elmagyarázni és bebizonyítani, hogyan jutottam el a megoldáshoz. |
5 4 3 2 1
|
29. Szívesebben bemutatom, hogyan kell valamit csinálni, minthogy elmagyarázzam. |
5 4 3 2 1
|
30. Gyakran előfordul, hogy olyan dolgokat is megtanulok, amiket nem nagyon értek. |
5 4 3 2 1
|
31. Amikor egy számtanpéldát megoldok, szinte minden lépést meg tudok indokolni, hogy miért tettem. |
5 4 3 2 1
|
32. A tanári magyarázat nem sokat jelent nekem, a könyvből mindent meg tudok tanulni. |
5 4 3 2 1
|
33. Több olyan dolgot tudok csinálni, amit nehéz lenne szavakkal elmagyarázni (játékok, szerkezetek javítása) |
5 4 3 2 1
|
34. Mozdulatokat könnyebben megjegyzek, mint képeket vagy ábrákat. |
5 4 3 2 1
|
Értékelés:
össz.pont
|
átlag
|
|||||||
Auditív |
2
|
6n
|
8
|
14
|
23
|
32n
|
||
Vizuális |
4
|
5
|
19
|
22
|
29
|
|||
Mozgásos |
7n
|
9
|
12
|
16
|
33
|
34
|
||
Társas |
3
|
18
|
20
|
24n
|
||||
Csend |
11n
|
21
|
25
|
26n
|
||||
Impulzív |
1n
|
13
|
17
|
28
|
31n
|
|||
Mechanikus |
10
|
15
|
27
|
30
|
Az „n” betűvel jelzett item értéket úgy
kapjuk meg, hogy 6-ból kivonjuk az item eredetei skálaértékét. A 11.
sorszámú kérdésnél tehát, ha pl. 5-öst karikázta be a gyerek, akkor
6-5=1 értéket kell nekünk a skálaérték számításánál figyelembe venni. Az
egyes skálaértékeket akkor tudjuk megfelelően összehasonlítani, ha
átlagokkal számolunk. Az auditív skála esetén ez azt jelenti, hogy a
kapott összeget 6-al osztjuk, a mechanikus stílus esetén 4-gyel stb.
Forrás:
- Szitó, I. (2005): A tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológia 2. ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Tanárképzési- és Továbbképzési Központ, Budapest. 51-53.
Pontozza 15ig az alábbi állításokat (1 = nem igaz, 5 = igaz):
1. Képekkel, grafikonokkal, ábrákkal segítem a megértést.
2. Hozok a gyerekeknek kézzel fogható, tapintható anyagot.
3. Elmondom a gyerekeknek a tananyagot, amit meg kell tanulniuk
.4. Szeretem az órán a vitákat, megbeszéléseket.
5. Táblára vagy vetítőre felírom a tananyag lényeges részeit.
6. Mindent lehet úgy tanítani, hogy tapintható legyen.
7. A legjobb, ha pontosan elmagyarázom a tananyagot.
8. Van, amikor a gyerekek egymásnak kell elmagyarázzák az anyagot.
9. Szeretek ábrák segítségével magyarázni.
10. A gyerekek kipróbálhatják, amit tanulnak, a mozgással is tanulnak.
11. Amit az órán elmondok a gyerekeknek, azt tanulják meg.
12. Gyakran alkalmazok szerepjátékokat.
Pontok összesítése:
Vizuális, imaginatív = 1, 5, 9 = + + =
Kinesztetikus, taktilis = 2, 6, 10 = + + =
Auditív = 3, 7, 11 = + + =
Interperszonális, orális = 4, 8, 12 = + + =
A tanítási stílus jellemzője
Vizuális, imaginatív Képekre építő
Kinesztetikus, taktilis Mozdulatokra építő
AuditívHallásra, meghallgatásra építő
Interperszonális, orális Társas készségekre, beszédre építő.
Személyiségteszt
Az alábbiakban munkával kapcsolatos
állításokat olvashatsz. Arra kérlek, hogy mindegyik állítás mellett
jelöld meg, saját magad szempontjából mennyire érzed fontosnak az adott
állítás tartalmát. Itt tehát nincs jó vagy rossz válasz. Egyedüli helyes
válasz az, amit sajátodnak tartasz.
A válaszolás módja a következő:
Ha az adott állítást egyáltalán nem érzed fontosnak, akkor az 1-est jelöld.
kicsit fontosnak érzed, akkor a 2-est jelöld.
eléggé fontosnak érzed, akkor a 3-ast jelöld.
fontosnak érzed, akkor a 4-est jelöld.
nagyon fontosnak érzed, akkor az 5-öst jelöld.
Mindegyik állítás azzal kezdődik, hogy:
OLYAN MUNKÁT SZERETNÉK, AHOL AZ EMBER…
1. | ...másokon segíthet. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
2. | ...sok pénzt keres. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
3. | ...másokat irányíthat. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
4. | ...új elképzeléseket alakíthat ki. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
5. | … valami újat alkothat. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6. | … gondtalan életet biztosíthat. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
7. | … új gondolatokkal találkozhat. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
8. | … vezetői képességeire szüksége lehet. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
9. | … személyes életstílusa érvényesülhet. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
10. | … munkatársai egyben barátai is. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
11. |
biztos lehet afelől, hogy munkájáért a többiek megbecsülik.
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
12. | … jót tehet mások érdekében. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
13. | … más emberek javát szolgálhatja. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
14. | … jól kijön munkatársaival. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
15. | … mások munkáját is irányíthatja. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
16. | … szellemileg izgalmas munkát végezhet. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
17. | … magas nyugdíjra számíthat. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
18. | … szépet teremthet. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
19. | … olykor játszhat is. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
20. | … új ötleteire mindig szükség van. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Az állítások hat értékkörbe rendezhetők:
anyagiak: 2. 6, 17 állítás
altruizmus: 1, 12, 13. állítás
kötetlenség: 9, 18, 19. állítás
vezetés, irányítás:3, 8, 15. állítás
munkahelyi légkör: 10, 11, 14. állítás
intellektuális értékek : 4, 5, 7, 16, 20. állítás
Forrás:
Tóth László: Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Pedellus Tankönyvkiadó Kft., Debrecen. 121-123
Útmutató:A sorok mindegyikében 4 szó található egymás mellett.Tegyünk egy„X”-et az elé a szó elé,amelyiket a legjellemzőbbnek érzünk saját magunkra! Így haladjunk végig mind a 40 soron(20 erősségek és 20 gyengék), ügyelve arra, hogy minden sorbakerüljön egy-egy „X”.(Egy sorba CSAK egy „X” kerülhet.)Célszerű, nem sokat gondolkodni a válaszokon, inkább hagyatkozzon az első megérzésére, gondolatára.Jó szórakozást
Erősségek
1.kalandvágyóalkalmazkodóelevenelemző
2.kitartójátékosmeggyőzőbékés
3.behódolóönfeláldozótársas lényerős akaratú
4.előzékenymegfontoltversengőmegnyerő
5.üdítőtiszteletteljesvisszafogotttalpraesett
6.belenyugvóérzékenymagabízótüzes
7.tervezőtürelmeshatározottelőmozdító
8.magabiztoskeresetlenmenetrendszerűtartózkodó
9.rendszeretőkészségesszókimondóderülátó
10.barátságoshűségesmókáserélyes
11.merészelragadódiplomatikusprecíz
12.vidámállhatatoskulturáltöntudatos
13.idealistafüggetlensemlegesösztönző
14.közlékenydöntésképesfanyarelmélyült
15.békítőmuzikálisaktívtársaságkedvelő
16.figyelmesfáradhatatlanbeszédesmegértő
17.jó hallgatóságlojálisvezető egyéniségfriss
18.megelégedettfőnökösködőlistaíróhelyes
19.perfekcionistakellemeseredményesnépszerű
20.életvidámvakmerőillemtudókiegyensúlyozottGyengék
21.fapofaszégyenlősmagamutogatóparancsolgató
22.fegyelmezetlenérzéketlenfanyalgóharagtartó
23.zárkózottsértődékenyellenállóönismétlő
24.szőrzsálhasogatófélősfeledékenykíméletlenülőszinte
25.türelmetlenbizonytalanhatározatlanközbeszóló
26.népszerűtlenérdektelenkiszámíthatatlanszeretetlen
27.csökönyösrendszertelenkielégíthetetlenhabozó
28.szürkeborúlátóönteltengedékeny
29.lobbanékonycéltalanvitatkozótávolságtartó
30.naivelutasítóizgáganemtörődöm
31.aggodalmaskodóvisszahúzódómunkamániásnépszerűség-hajhászó
32.túlérzékenytapintatlanfélénkfecsegő
33.kétkedőszétszórthatalmaskodólevert
34.következetlenbefelé fordulóintoleránsközönyös
35.rendetlenszeszélyesmotyogómanipulatív
36.lassúmakacsfeltűnősködőhitetlenkedő
37.magának valórátartilustahangoskodó
38.tunyagyanakvóindulatosszórakozott
39.bosszúállónyughatatlanhúzódozókapkodó
40.megalkuvógáncsoskodókörmönfontállhatatlan
Szangvinikus
Kolerikus
Melankolikus
Flegmatikus
A teszt eredménye igen egyszerűen értelmezhető.
Oszloponként összesítjük ajelöléseket előbb az erősségekre, ill. a gyengékre külön-külön, majd a két tulajdonságcsoportra együttesen, amit beírunk a teszt alatt található téglalapokba. Így meghatározható a domináns vérmérsékleti típus, ill. az, hogy személyiségünk milyen arányban tartalmazza a négy alaptípusra jellemző elemeket. Ha például az „kolerikus” oszlopban 35 pontot értünk el, akkor napnál világosabb a helyzet. Szinte mindenestül kolerikusnak számítunk.
Amennyiben viszont „szangvinikus”18, a „melankolikus” tizenhat, a másik két oszlop 3-3 bejegyzést kapott, akkor szangvinikusak vagyunk erős melankolikus színezettel. Megállapíthatjuk tehát, hogy döntően milyen alkatúak vagyunk.
Szangvinikustípus: Érzelmi reakciói gyorsak, nem tartósak, de viselkedésére intenzíven hatnak. Lobbanékonyság, úgynevezett „szalmaláng”természet jellemzi. Érzelmeit könnyen kinyilvánítja, erős a közlésvágya.
Kolerikustípus: Érzelmei gyorsan alakulnak ki, tartósak, erősek, nagymértékben ösztönzőek a cselekvésre. Érzelmeit kinyilvánítja, de nem annyira szavakban, inkább cselekedeteiben.
Melankolikustípus: Érzelmei lassan és nehezen fejlődnek ki, tartósak, erősek, cselekedetére nincsenek ösztönző hatással. Érzelmeiben főképpen a negatív (szomorúság, lehangoltság stb.) érzelmek az uralkodóak. Érzelmeitmagában tartja, zárkózott.
Flegmatikustípus: Érzelmei lassan alakulnak ki, nem tartósak. Nincsenek kihangsúlyozott érzelmei, sem pozitív, sem negatív irányban. Érzelmei viselkedését nem befolyásolják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése