In paginile de mai jos postez cateva modele( 3 buc.) de fise psihopedagogice sperand sa fie de folos dirigintilor si consilierilor scolari.Puteti sa le folositi asa cum sunt prezentate sau sa le modificati conform cerintelor programei scolare sau a scolii respective din care faceti parte.
Dupa prezentarea celor trei fise ,descriu in detaliu aspectele importante ce trebuie sa cuprinda o fisa psihopedagogica, sper sa va fie de folos.
FIŞĂ DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ - MODEL 1.
I. DATE PERSONALE
1. Numele şi prenumele . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Data şi locul naşterii . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Domiciliul .. . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Clasa . . . . . . . . . .
II. STRUCTURA FAMILIEI
1. Numele şi prenumele părinţilor
mama . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
tata
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.Tipul de familie:
q
normală
;
q
părinţi
despărţiţi;
q
părinţi
vitregi;
3. Fraţi (surori) mai mari sau
mai mici: .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Atitudinea familiei faţă de
copil: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III. REZULTATE ÎN ACTIVITATEA ELEVULUI
1.Rezultate la învăţătură
|
clAsa
|
medii
|
||
|
2. Participare la concursuri :
|
|
Lectura:
q neselectivă
q selectivă
III. PROCESELE COGNITIVE ŞI STILUL DE MUNCĂ INTELECTUALĂ
1. Nivelul de inteligenţă: putere de judecată, capacitate
de înţelegere, pricepere de a sistematiza, de a desprinde esenţialul, de a
stabili legături (asociaţii) etc.
|
Q.I.
=
|
4. Limbajul:
- vocabular bogat;
- exprimare
frumoasă şi corectă;
|
- exprimare
uşoară şi corectă;
|
- vocabular redus;
- exprimare greoaie;
|
- vocabular foarte
sărac;
- exprimare
incorectă.
|
q prezintă
tulburări de scris – citit;
q prezintă
tulburări de pronunţie (dislalii);
q alte
menţiuni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Stilul de muncă:
q organizat;
q inegal,
cu fluctuaţii în salturi;
q neglijent,
copiază temele de la alţii;
q mari
lacune în cunoştinţe, rămâneri în urmă la învăţătură şi la alte activităţi;
IV. CONDUITA ELEVULUI LA LECŢIE ŞI ÎN CLASĂ
1. Conduita la lecţie:
q atent,
participă activ, cu interes;
q atenţia
şi interesul inegale, fluctuante;
q de
obicei pasiv, aşteaptă să fie solicitat;
q prezent
numai fizic, cu frecvente distrageri
2. Purtarea în general:
q exemplară,
ireproşabilă;
q corectă,
cuviincioasă, bună;
q cu
abateri comportamentale relativ frecvente, dar nu grave;
q abateri
comportamentale grave, devianţă.
V. CONDUITA ÎN GRUP, INTEGRAREA SOCIALĂ A ELEVULUI
1. Participarea la viaţa de grup:
q mai
mult retras, rezervat, izolat, puţin comunicativ;
q participă
la activitatea de grup numai dacă este solicitat;
q este
în contact cu grupul, se integrează, dar preferă sarcinile executive;
q caută
activ contactul cu grupul, sociabil, comunicativ, stabileşte uşor relaţii, vine
cu idei şi propuneri;
q activ,
sociabil, comunicativ, cu iniţiativă, bun organizator al grupului.
2. Cum este văzut de colegi:
q bun
coleg, sensibil, te înţelegi şi te împrieteneşti uşor cu el;
q bun
coleg, săritor la nevoie, te poţi bizui pe el;
q preocupat
mai mult de sine, individualist, egoist.
3. Colegii îl apreciază pentru:
q rezultatele
la învăţătură;
q pentru
că este prietenos, apropiat.
VI. TRĂSĂTURI DE PERSONALITATE
1. Temperamentul:
q puternic
exteriorizat, impulsiv, nestăpânit, inegal, iritabil, uneori agresiv, activ,
rezistent la solicitări, cu tendinţe de dominare a altora;
q exteriorizat,
energic, vioi, mobil, echilibrat, uşor adaptabil, vorbăreţ, guraliv,
nestatornic;
q calm,
controlat, reţinut, lent, uneori nepăsător, mai greu adaptabil, rezistent la
solicitări repetitive;
q hipersensibil,
interiorizat, retras, nesigur, anxios;
q tip
combinat.
2. Emotivitate (simplă):
q foarte
emotiv, excesiv de timid, emoţiile îi perturbă activitatea;
q emotiv,
dar fără reacţii dezadaptative;
q neemotiv,
îndrăzneţ.
3. Dispoziţie afectivă
predominantă:
q vesel,
optimist;
q mai
mult trist, deprimat.
4. Însuşiri aptitudinale:
q lucrează
repede, rezolvă uşor şi corect sarcinile de învăţare;
q rezolvă
corect, dar consumă mai mult timp şi investeşte mai mult[ energie<
q lucrează
greoi, cu erori, nu se încadrează în timp;
5. Trăsături de caracter în
devenire:
a) atitudini faţă de muncă:
q pozitive
q negative
b) atitudini faţă de alţii:
q pozitive
q negative
c) atitudini faţă de sine:
q pozitive
q negative
RECOMANDĂRI EDUCATIVE:
. . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ÎNVĂŢĂTOR – DIRIGINTE CONSILIER SCOLAR
FIŞĂ DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ - MODEL 2.
I.DATE PERSONALE: Data completării:
Nume,prenume
elev:
Data
nașterii:
Clasa:
Unitatea de învățământ:
II.DATE DEPRE MEDIUL FAMILIAL:
1.Familia (nume, vârstă, ocupația, loc de muncă):
a).Tata:.........................................................................................................................................
b).Mama:…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
c).Tutore:……………………………………………………………………………………………………………………………………………
d).Asistent maternal/Centru de
plasament:……………………………………………………………………………………..
e).Frați:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.Tipul familiei
a)Normală e)părinte vitreg
b)tata,mama decedată f)părinți
plecați în străinătate:mama
tata amândoi
c)părinți divorțați g)concubinaj
d)părinți separați h)altă
situație care...........................................................
3.Situația materială a părinților:
foarte bună
bună
medie
precară la limita
strictului necesar sub
limita strictului necesar
4.Climatul familial:
Înțelegere deplină între părinți și copii
Conflicte mici și trecătoare în familie Dezacord puternic în familie,
conflicte frecvente și marcante
Familie pe cale de destrămare
Familie dezorganizată, climat total needucativ Raporturi armonioase în
adopție/plasament
5.Regim educativ:
Sever
(supraveghere strictă) normal Liberal (copilul este lăsat
să facă ce dorește) abuz Dezinteres
total lipsa supravegherii cauze………………….
6.Colaborarea școală-familie:
Optimă
Interes sporit din
partea familiei la dialog
Familie ce nu răspunde la dialog
raspunde doar la solicitari exprese
III.DATE MEDICALE SEMNIFICATIVE:
1.Antecedente…………………………………………………………………………………………………………………………………
2.Starea de
sănătate: foarte bună; bună; medie; precară.
3.Dezvoltarea
fizică: armonioasă; bună; deficitară
IV.TRĂSĂTURI INDIVIDUALE:
1.Rezultatele la
învățătură:
a)discipline curriculare de
excelență.................................................................................................
b)discipline cu rezultate foarte
bune..............................................................................................
c)discipline cu rezultate
modeste...................................................................................................
d)discipline unde întâmpină dificultăți............................................................................................
e)cercuri pe obiecte frecventate de
elev/rezultate............................................................................
f)cursuri școlare și extrașcolare/rezultate..........................................................................................
g)abilități sau interese
speciale......................................................................................................
h)materii preferate......................................................................................................................
2.Nivelul achizițiilor școlare:
CITIRE:
Citește cursiv Citește
cu dificultate Citește pe
litere Citește pe silabe
inversează litere
Deformează cuvintele(ghicește cuvântul) Omite, adaugă litere
Reluări,repetări de litere,cuvinte
Confuzii
de litere Recunoaște
literele
Citește inexpresiv fără intonație Citește
sacadat Sare peste
rânduri nu înțelege mesajul citit înțelege
mesajul textului
SCRIERE:
Scrie corect Scrie cu omisiuni/confuzii Scrie propoziții simple scrie cuvinte Scrie doar litere Scrie cu sprijin
realizează grafisme transcrie corect un text
copiază fără să știe ce copiază scrie incorect gramatical
CALCUL:
Face operații
de adunare și scădere în concentrul 0-10
cu sprijin
Face operații de
adunare și scădere în concentrul 0-20
cu sprijin
Face operații de
adunare și scădere în concentrul 0-100
cu sprijin
Face operații de adunare și scădere în
concentrul 0-1000 cu sprijin
Face operații
de înmulțire și împărțire cu
sprijin
Recunoaște și
denumește corect figuri geometrice
minim 3 minim 5 peste 5
GÂNDIREA:
-înțelege noțiuni simple complexe
-definește
noțiuni simple complexe
-operează cu
noțiuni simple complexe
-înțelege relațiile
cauză-efect
3.Probleme
școlare:
absențe școlare corigențe repetenție
rezultate școlare slabe
lacune în cunoștințe lipsa interesului școlar
4.Procesele intelectuale și stilul de muncă
a).percepții reprezentări
analitică sintetică vizuală auditivă mixtă detectare
identificarea obiectelor cunoscute identificarea obiectelor inedite
b).Spirit de observație
sesizează cu ușurință detaliile: da nu diferențiază esențialul de
neesențial: da nu
alte
particularități...............................................................................................................................
c)Atenția
distributivă concentrată mixtă fluctuantă
alte
particularități..............................................................................................................................
d)Memoria
de scurtă durată de lungă durată mecanică logică fidelă fragmentară
vizuală auditivă mixtă predominant: voluntară involuntară
Recunoașterea............................................................................................................................
Reproducerea.............................................................................................................................
e)Imaginația
foarte bună medie slabă
particularitați.............................................................
f)Limbajul
vocabular bogat,exprimare frumoasă exprimare ușoară și corectă tulburări de limbaj
vocabular redus,exprimare
greoaie vocabular
sărac, exprimare incorecta
g)Stilul de muncă
temeinic, conștiincios
sistematic, ritmic, organizat
inegal, cu fluctuații în salturi
neglijent, copiază temele de la alții, așteaptă să le facă părinții
dezorganizat, improvizează răspunsurile, speculează note
învață în salturi, numai pentru a obține note de trecere
se antrenează în activitate:greu
usor alte mențiuni
............................................................
h)Sârguința
foarte sârguincios sârguincios puțin sârguincios deloc sârguincios
i)Creativitatea
inventiv, cu manifestări de creativitate uneori manifestă inițiativă,
independență
lucrează după regulă, șablon, stereotip nesigur, dependent, fără
inițiativă
j)Însușiri aptitudinale
-lucrează repede,rezolvă ușor și corect sarcinile de învățare
-rezolvă corect, dar consumă mult timp și investește multă energie
-lucrează încet, corect, dar nu se încadrează în timp
-lucrează greoi, incorect, cu erori,nu se încadrează în timp
-are nevoie de sprijin, explicații suplimentare
-aptitudini speciale(artistice, sportive, tehnice, știintifice) . .............................................................
-preocupări în timpul liber ..............................................................................................................
5.Conduita la lecții/în clasă
a) Participarea
atent,participă activ, cu interes, este spontan, intervine cu completări
manifestă interes inegal, fluctuant de obicei pasiv, așteaptă să fie
solicitat
se lasă greu antrenat, participă numai când este solicitat inegal, absent, cu frecvente
distrageri
b) Disciplina la lecții
se încadrează în disciplina activității, este receptiv la observații și
îndrumări
disciplinat numai în condiții de supraveghere directă nereceptiv la cerințe,
indisciplinat
6.Conduita în grup, integrare socială- Participarea la viața de grup:
activ, bun organizator,animator al grupului sociabil, comunicativ, vine cu
idei, propuneri
se integrează în grup dar preferă sarcinile executive
mai mult retras, rezervat, izolat, puțin comunicativ
nu manifestă interes, este turbulent cu antrenarea colegilor și abateri
fuge de la activități
este individualist
prezintă ticuri( clipește din ochi,se leagănă ritmic)
7.Trăsături de personalitate
a).Temperamentul
exteriorizat ; interiorizat ;
impulsiv ; nestăpânit ;
calm,controlat ; iritabil ;
tolerant,răbdător ; uneori agresiv ;
echilibrat ;
activ,energic ; lent ;
apatic ;
rezistent la solicitări ;
obosește repede ; ușor
adaptabil ; greu adaptabil ; vorbăreț
tăcut, retras ;
nesigur,lipsit de încredere
; hotărât,plin de
inițiativă ; cu tendință de dominare a altora ;
perseverent ; nestatornic ;
sensibil,emotiv ; îndrăzneț emoțiile îi perturbă activitatea ; emotiv,fără reacții dezaptative ;
vesel, optimist ;
pesimist ; neemotiv ; hipersensibil ;
retras,izolat ; timid .
b)Trăsături de caracter
-Atitudini față de ceilalți
respect cinste agresivitate bunătate lipsă de respect minciună prietenie răutate
cooperare colaborare curaj
aroganță invidie egoism
-Atitudini față de muncă
Implicare neimplicare Inițiativă Sârguință indiferență neglijență
-Atitudini
față de sine
responsabilitate
spirit autocritic
optimism
modestie
nepăsare
îngâmfare
pesimism
lăudăroșenie
8.Măsuri, acțiuni pentru îmbunătățirea situației
a) Cu
părinții:
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b)Cu elevul.
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
9.Alte
informații despre elev:
..................................................................................................................................................................
V.ORIENTAREA ȘCOLARĂ ȘI PROFESIONALĂ
1.Opțiunile
elevului:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
2.Arii de
interes ale elevului:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
3.Dorințele
părinților:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
4.Propunerea
învățătorului/dirigintelui:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
5.Propunerea
profesorului psihopedagog/consilierului școlar:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
VI.CONCLUZII, RECOMANDĂRI:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
ÎNVĂȚĂTOR/DIRIGINTE, DIRECTOR,
NUME,PRENUME
SEMNĂTURA
FIŞĂ DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ - MODEL 3.
I. DATE GENERALE
- Numele şi prenumele_______________________________
- Data şi locul naşterii________________________________
- Şcoala/liceu______________________________
- Clasa__________
- Localitatea____________________
- Starea generală de sănătate___________________
- Probleme speciale de sănătate____________________________
II. DATE DESPRE FAMILIE
- Ocupaţia părinţilor: tata
- Mama: __________________________
- Fraţi/surori (câţi ce vârstă au): ___________________________________
- Componenţa familiei: __________________________________________
- Climatul din familie: ___________________________________________
III.
DATE PRIVIND SITUAŢIA ŞCOLARĂ
- Rezultate:
v
Foarte
bune la______________________________________
v
Bune
la ___________________________________________
v
Satisfăcătoare
la ____________________________________
v
Nesatisfăcătoare
la __________________________________
- Interese şcolare deosebite pentru
- Stilul de muncă şcolară pe discipline:
a)
cum
lucrează/învaţă:
□ sistematic, organizat la_________________________________
□ inegal, cu salturi la____________________________________
□ neglijent, leneş la______________________________________
□ foarte ambiţios la______________________________________
□ mari lacune în cunoştinţe la______________________________
b) autonomie,
activism, creativitate:
□ intensiv, creativ la______________________________________
□ manifestă uneori iniţiativă, independenţă la__________________
□ se conformează cu regulile modelului_______________________
□ nesigur, fără iniţiativă la_________________________________
□ activ la_______________________________________________
□ participă selectiv, când este obligat la_______________________
- Conduita elevului la lecţie şi în clasă:
a)
Conduita
le lecţie: b)
purtarea în general
□ atent, participă activ, cu interes □ exemplară, ireproşabilă
□ atenţi aşi
interesul fluctuante
□ corectă, cuviincioasă
□ de obicei
pasiv □ cu abateri comportamentale relativ
□ prezent doar
fizic, cu frecvente distrageri frecvente
dar nu grave
□ abateri
comportamentale grave
- Conduita în grup, integrarea socială a elevului
a) participarea la viaţa de grup:
□ mai mult retras,
rezervat, izolat, puţin comunicativ
□ participă la
activitatea grupului numai dacă este solicitat
□ este în contact cu grupul, se integrează, dar preferă
sarcinile executive
□ comunicativ, stabileşte uşor relaţii, vine cu
idei şi propuneri
□ activ sociabil, cu iniţiativă
b) cum este văzut de colegi:
□ bun
coleg, sensibil, te înţelegi şi te împrieteneşti uşor cu el/ea
□ bun coleg, săritor la
nevoie, te poţi bizui pe el
□ preocupat mai mult de
sine, individualist
c) colegi îl apreciază pentru:
□ rezultatele la
învăţătură
□ performanţe
extraşcolare
□ pentru că este
prietenos
IV. DATE PSIHOLOGICE. Procese cognitive
1.
Percepţia:
2.
Memoria:
3.
Gândirea:
V. DATE PSIHOLOGICE. Trăsături de
personalitate:
1. Temperamentul:
□ puternic exteriorizat, impulsiv, nestăpânit, iritabil, uneori agresiv,
activ, rezistent la solicitări,
□ cu tendinţe de dominare
a altora
□ exteriorizat, energic, vioi, mobil, echilibrat, uşor adaptabil, vorbăreţ,
nestatornic
□ calm, controlat, reţinut, lent uneori nepăsător, mai greu adaptabil, rezistent
la solicitări repetate
□ hipersensibil, interiorizat, retras, nesigur, anxios
□ tip combinat
2. Emotivitate:
□ foarte emotiv, excesiv de timid, emoţiile îi perturbă activitate
□ emotiv, dar fără reacţii dezadaptive
□ neemotiv, îndrăzneţ
3. Dispoziţie afectivă predominantă:
□ vesel, optimist
□ mai mult trist, deprimat
4.Însuşiri aptitudinale:
□ lucrează repede, rezolvă uşor şi corect sarcinile de învăţare
□ rezolvă corect, dar consumă mai mult timp şi investeşte mai multă energie
□ lucrează greoi, cu erori, nu se încadrează în timp
5.Trăsături de caracter:
a) atitudini faţă de muncă
□ pozitive
□ negative
b) atitudini faţă de alţii:
□ pozitive
□ negative
c) atitudini faţă de sine:
□ pozitive
□
negative
6.Aptitudini
speciale(orientare profesională):
Concluzii şi recomandări psihopedagogice
.............................................................................................................................
Recomandări pentru forma de şcolarizare a copilului
se va specifica recomandarea în forma scrisă:
..........................................................................................................................
-grădiniţă specială
-şcoală specială
-grădiniţă de masă / şcoală de masă cu
-curriculum adaptat,
cu / fără
-cadre didactice de sprijin / itinerante
-şcolarizare la domiciliu
-frecvenţă redusă
-alte servicii, programe educaţionale (se specifică)
Data completării fişei....................................
Nume şi prenume persoană care completează fişa ..............................................
Semnătură..................................
FIŞĂ DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ - ASPECTE IMPORTANTE SAU CUM TREBUIE COMPLETAT O FISA!
FISA TREBUIE SA CUPRINDA URMATOARELE ASPECTE :
Ambianţa educativă:
o
climat stimulativ marcat de raporturi pozitive între părinţi, părinţi şi copii
o
neînţelegeri minore şi trecătoare între părinţi
o
dezacorduri relevante cu influenţă nefavorabilă asupra copilului
o
familie dezorganizată
Atitudinea familiei faţă de copil
o
îi acordă atenţie, îl îndrumă, supraveghează, ajută, este preocupată de
problemele copilului
o
îi acordă atenţie exagerată, manifestă hiperprotecţie
o
părinţii sunt indiferenţi, preocupaţi de alte probleme
o
confort şi condiţii foarte bune
o
condiţii obişnuite, normale, medii
o
condiţii acceptabile
o
condiţii deosebit de grele
·
Caracteristici biofizice
(creşterea şi dezvoltarea, statura – ponderală)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
·
starea sănătăţii: boli
cronice sau deficienţe (confirmate de examen de specialitate)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
o
se adaptează relativ uşor
o
are dificultăţi de adaptare generate de bază psihofiziologică precară
o
are dificultăţi de adaptare generate de conflicte afective de natură familială
o
are dificultăţi de adaptare generate de mediul şcolar
1. Procese senzoriale
(senzaţii şi percepţii)
o are un câmp vizual central şi periferic extins
o are capacitate de a diferenţia cu precizie nuanţele cromatice
o are capacitate de apreciere pe cale auditivă a distanţei dintre obiecte
o are capacitate de autocontrol asupra propriilor emisiuni vocale
o are capacitate de a diferenţia formele geometrice
o are dificultăţi în recunoşterea unor construcţii geometrice
o are percepţie complexă – spirit de observaţie
o are capacitate de orientare spaţio-temporală
2. Reprezentări
o utilizează fondul de reprezentări de care dispune
o predominant vizuale
o predominant auditive
o predominant chinestezice
o predominant anticipative
o are reprezentări despre mediul înconjurător
o nu are reprezentări despre mediul înconjurător
o are reprezentări despre fenomene naturale
o nu are reprezentări despre fenomene naturale
o are reprezentări despre fenomene sociale (activitatea oamenilor)
o are reprezentări despre fenomene sociale (activitatea oamenilor)
o are reprezentări legate de activitatea de învăţare
o nu are reprezentări legate de activitatea de învăţare
3. Procese cognitive superioare
Ø Gândirea
·
Volumul cunoştinţelor
o Foarte bun o Bun o Acceptabil o Sărac
·
Capacitate de înţelegere şi surprindere a relaţiilor esenţiale
o Foarte bună o Bună o Acceptabilă o Slabă
·
Capacitate de analiză şi sinteză
o Foarte bună o Bună o Acceptabilă o Slabă
·
Capacitatea de comparaţie (stabilirea asemănărilor
– deosebirilor)
o Foarte bună o Bună o Acceptabilă o Slabă
·
Capacitatea de generalizare (abstractizare –
concretizare)
o Foarte bună o Bună o Acceptabilă o Slabă
·
Capacitatea de rezolvare creatoare a problemelor
o Foarte bună o Bună o Acceptabilă o Slabă
·
Capacitatea de operare cu noţiuni, judecăţi, raţionamente
o Foarte bună o Bună o Acceptabilă o Slabă
·
Inteligenţă:
o concretă o abstractă o creatoare
Ø Limbajul
·
Volumul: o bogat o redus o extrem de sărac
·
Exprimare: o corectă o greoaie o incorectă
·
Expresivitate: o
Foarte bună o Bună o Acceptabilă o Slabă
·
Conduita de ascultare: o
Foarte bună o Bună o Acceptabilă o Nesatisfăcătoare
·
Deficienţe de limbaj:
o oral / de pronunţie - dislalie
o citit / lexie - dislexie
o scris / grafie - disgrafie
o altele (bâlbâială, rinolalie, mutism, întârzieri în dezvoltarea vorbirii
etc.)
Ø Memoria
·
Memorează: o uşor o dificil o mecanic o logic
·
Reactualizează: o
recunoaşte o reproduce materialul de învăţat
·
Reţine: o pentru timp scurt o pentru o perioadă îndelungată o uită frecvent ce a memorat
Ø Imaginaţia şi
creativitatea
o are imaginaţie săracă, banală
o are imaginaţie bogata
o are imaginaţie reproductivă
o are imaginaţie creatoare
Are posibilităţi
creative în domeniile: o
artă (desen, muzică) o
literatură o tehnică
Ø Atenţia
o se orientează şi se concentrează asupra unui număr mare de elemente
o are capacitate de concentrare sporită
o nu se poate concentra
o are atenţie distributivă, desfăşoară concomitent mai multe activităţi
o nu este apt de atenţie distributivă
o are atenţie mobilă, flexibilă
o nu are atenţie mobilă, flexibilă
Ø Motivaţia
o este sensibil la motivaţie pozitivă (laudă, încurajare etc.)
o este sensibil la motivaţie negativă (blamare, ameninţare)
o este motivat intrinsec, direct
o este motivat extrinsec (determinare din afară)
o are o motivaţie cognitivă – nevoia de a şti, curiozitate pentru nou
o are o motivaţie afectivă – doreşte aprobarea şi dragostea celor din jur
Ø Afectivitatea
·
are manifestări afective
primare impulsive: o
frică, o mânie, o spaimă
·
manifestă dispoziţii
afective: o vesel, optimist o deprimat, trist
·
manifestă emoţii
curente: o cu derulare calmă o cu derulare tumultuoasă
·
trăsături emoţionale:
o dispune de echilibru emoţional, manifestă stabilitate
o manifestă timiditate excesivă
o are reacţii emoţionale puternice cu efect inhibitor asupra activităţii
o are reacţii emoţionale cu caracter dezadaptativ
Ø Voinţa - capacitate de depăţire a obstacolelor
- depăşeşte constant greutăţile cu care se confruntă
- ose află în imposibilitatea de a depune efort voluntar
- ia decizii rapid,
- are capacitate de selecţie între variantele posibile
- manifestă nehotărâre, are comportament oscilant
- are încredere în forţele proprii,
- se mobilizează uşor
Ø manifestă încăpăţânare, lipsă de flexibilitate
Deprinderi şi obişnuinţe
·
are deprinderi igienico-sanitare
o Da o Nu
·
are deprinderi practice
o Da o Nu
·
are deprinderi de muncă
intelectuală
o Da o Nu
·
are deprinderi şi
obişnuinţe comportamentale
o Da o Nu
Ø Aspecte ale integrării
şcolare şi socio-afective
·
Conduita elevului în clasă (la lecţii)
o- participă cu interes, este activ,
atent
o - este atent, dar aşteaptă să fie solicitat
o - este neatent, cu atenţie perturbată labilă
o - este inactiv, pasiv, plictisit, apatic
·
Conduita elevului în afara clasei (în pauze)
o - are conduită normală, fără
abateri
o- are conduită marcată de atitudini
agresive sau autoritare, de gravitate redusă
o- prezintă devianţă comportamentală
·
Conduita în grup
o- este comunicativ, sociabil,
execută cu interes sarcinile date, participă necondiţionat la viaţa grupului,
bun organizator
o- se integrează, aderă la grup, dar
este lipsit de iniţiativă, este un bun executant dacă este solicitat
o - este retras, rezervat, interiorizat, nu caută contactele cu membrii
grupului, se automarginalizează
·
Stilul personal cu influenţe asupra activităţii
şcolare
o - este organizat, perseverent, ritmic, continuu
o - este sârguincios, inventiv, creativ, sigur pe sine, independent
o- este inegal, cu salturi, labil,
superficial
o- nu manifestă iniţiativă, este
dependent de ajutorul celor din jur
o - lucrează după tipar, se conformează modelului, preferă rutina, obişnuitul,
se sperie de nou
o- acumulează goluri în cunoştinţe,
nu finalizează activităţile, are dificultăţi în învăţare
TRĂSĂTURI DE PERSONALITATE
Temperament
o Coleric: impulsiv, iritabil,
agresiv şi autoritar exteriorizat, inegal, cu iniţiativă, vioi, impetuos,
agitat, are tendinţă de surescitare şi epuizare, neliniştit, nerăbdător, face
risipă de energie, este înclinat spre acţiune
o Sangvinic: vesel, bine dispus,
echilibrat, uşor adaptabil, calm, răbdător, sigur pe sine, comunicativ, ritmic,
cu o puternică mobilitate a vieţii afective, este nestatornic, manifestă
interes pentru nou, este dornic de schimbare
o Flegmatic: calm, liniştit, se adaptează greu la situaţii noi, are ritm lent de lucru,
este meticulos, perseverent, disciplinat, ordonat, are o reactivitate
emoţională lentă, fără exteriorizări pronunţate, este realist, cu simţul
măsurii, uneori nepăsător
o Melancolic: are rezistenţă
scăzută la efort, este interiorizat, retras, nesigur, timid, uneori fricos; are
o viaţă afectivă săracă, capacitate de comunicare redusă, este dominat de
îndoială, teamă
Caracter
·
atitudinea faţă de muncă:
o manifestă hărnicie, consecvenţă, perseverenţă, spirit critic,
responsabilitate
o este delăsător, fără ambiţie, fără iniţiativă, manifestă automulţumire
·
atitudinea faţă de alţii
o manifestă generozitate, corectitudine, încredere, sociabilitate,
sinceritate, altruism, colegialitate, acordă ajutor, este cooperant
o manifestă egoism, laşitate, falsă modestie, aroganţă, infatuare, impunere,
grandomanie, lene
·
atitudinea faţă de sine
o are spirit autocritic, simţul valorii personale, manifestă modestie,
autoexigenţă, încredere în sine, simţul datoriei, responsabilitate
o nu are spirit autocritic, simţul valorii personale, nu manifestă modestie,
autoexigenţă, încredere în sine, simţul datoriei, responsabilitate, grandomanie
Aptitudini şi interese
·
pentru activitatea şcolară
o
lucreză, repede, bine, rezolvă în timp optim cu energie minimă sarcinile de
învăţare
o
lucrează bine, dar cu consum de timp şi energie
o
nu manifestă interes pentru şcoală
·
înclinaţii pentru:
o lectură
o artă (desen, muzică etc.)
o sport
o tehnică
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése