Szabo Aliz

Nu eşti un psiholog bun dacă tu însuţi nu eşti un subiect de studiat, dacă materialul tău psihic nu oferă zilnic o complexitate şi un inedit care să excite curiozitatea ta continuă.

în Pe culmile disperării (1934)

FISA DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICA A ELEVULUI---- A TANULO PSZICHOPEDAGOGIAI JELLEMZESE



In paginile de mai jos postez cateva modele( 3 buc.) de fise psihopedagogice sperand sa fie de folos dirigintilor si consilierilor scolari.Puteti sa le folositi asa cum sunt prezentate sau sa le modificati conform cerintelor programei scolare sau a scolii respective din care faceti parte.

Dupa prezentarea celor trei fise ,descriu in detaliu aspectele importante ce trebuie sa cuprinda o fisa psihopedagogica, sper sa  va fie de folos.

FIŞĂ DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ - MODEL 1.







I. DATE PERSONALE

1. Numele şi prenumele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Data şi locul naşterii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Domiciliul .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Clasa  . . . . . . . . . .

II. STRUCTURA FAMILIEI

1. Numele şi prenumele părinţilor                  mama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                                       tata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.Tipul de familie:
q    normală ; 
q    părinţi despărţiţi;
q     părinţi vitregi;    
3. Fraţi (surori) mai mari sau mai mici: .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Atitudinea familiei faţă de copil: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

III. REZULTATE ÎN ACTIVITATEA ELEVULUI

1.Rezultate la învăţătură


clasa
Materii cu rezultate
Cele mai bune
Cele mai slabe


















 
 
clAsa
medii
































Cercul / concursul
Rezultate






 
2. Participare la concursuri :
Rezolvă probleme de:
q  Matematică
q  Fizică
q  Alte domenii
 
Alte activităţi:
q  Arte plastice
q  Muzică
q  Sport
q  Formaţii artistice
 
3. Munca independentă desfăşurată de elev:

Lectura:
q  neselectivă
q  selectivă

III. PROCESELE COGNITIVE ŞI STILUL DE MUNCĂ INTELECTUALĂ

1. Nivelul de inteligenţă: putere de judecată, capacitate de înţelegere, pricepere de a sistematiza, de a desprinde esenţialul, de a stabili legături (asociaţii) etc.


Foarte inteligent
Inteligent
Nivel ( de inteligenţă)
mijlociu
Mai scăzut




 
 
            Q.I. =
Foarte bună
Bună
Suficient dezvoltată
Slabă




 
2. Memoria
4. Limbajul:
- vocabular bogat;
- exprimare frumoasă şi corectă;
- exprimare uşoară şi corectă;
- vocabular redus;
- exprimare greoaie;
- vocabular foarte sărac;
- exprimare incorectă.




q prezintă tulburări de scris – citit;
q prezintă tulburări de pronunţie (dislalii);
q alte menţiuni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Stilul de muncă:
q organizat;
q inegal, cu fluctuaţii în salturi;
q neglijent, copiază temele de la alţii;
q mari lacune în cunoştinţe, rămâneri în urmă la învăţătură şi la alte activităţi;

IV. CONDUITA ELEVULUI LA LECŢIE ŞI ÎN CLASĂ

1. Conduita la lecţie:
q atent, participă activ, cu interes;
q atenţia şi interesul inegale, fluctuante;
q de obicei pasiv, aşteaptă să fie solicitat;
q prezent numai fizic, cu frecvente distrageri
2. Purtarea în general:
q exemplară, ireproşabilă;
q corectă, cuviincioasă, bună;
q cu abateri comportamentale relativ frecvente, dar nu grave;
q abateri comportamentale grave, devianţă.

V. CONDUITA ÎN GRUP, INTEGRAREA SOCIALĂ A ELEVULUI

1. Participarea la viaţa de grup:
q mai mult retras, rezervat, izolat, puţin comunicativ;
q participă la activitatea de grup numai dacă este solicitat;
q este în contact cu grupul, se integrează, dar preferă sarcinile executive;
q caută activ contactul cu grupul, sociabil, comunicativ, stabileşte uşor relaţii, vine cu idei şi propuneri;
q activ, sociabil, comunicativ, cu iniţiativă, bun organizator al grupului.
2. Cum este văzut de colegi:
q bun coleg, sensibil, te înţelegi şi te împrieteneşti uşor cu el;
q bun coleg, săritor la nevoie, te poţi bizui pe el;
q preocupat mai mult de sine, individualist, egoist.
3. Colegii îl apreciază pentru:
q rezultatele la învăţătură;
q pentru că este prietenos, apropiat.

VI. TRĂSĂTURI DE PERSONALITATE

1. Temperamentul:
q puternic exteriorizat, impulsiv, nestăpânit, inegal, iritabil, uneori agresiv, activ, rezistent la solicitări, cu tendinţe de dominare a altora;
q exteriorizat, energic, vioi, mobil, echilibrat, uşor adaptabil, vorbăreţ, guraliv, nestatornic;
q calm, controlat, reţinut, lent, uneori nepăsător, mai greu adaptabil, rezistent la solicitări repetitive;
q hipersensibil, interiorizat, retras, nesigur, anxios;
q tip combinat.
2. Emotivitate (simplă):
q foarte emotiv, excesiv de timid, emoţiile îi perturbă activitatea;
q emotiv, dar fără reacţii dezadaptative;
q neemotiv, îndrăzneţ.
3. Dispoziţie afectivă predominantă:
q vesel, optimist;
q mai mult trist, deprimat.
4. Însuşiri aptitudinale:
q lucrează repede, rezolvă uşor şi corect sarcinile de învăţare;
q rezolvă corect, dar consumă mai mult timp şi investeşte mai mult[ energie<
q lucrează greoi, cu erori, nu se încadrează în timp;
5. Trăsături de caracter în devenire:
a) atitudini faţă de muncă:
q pozitive
q negative
b) atitudini faţă de alţii:
q pozitive
q negative
c) atitudini faţă de sine:
q pozitive
q negative
RECOMANDĂRI EDUCATIVE:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

ÎNVĂŢĂTOR – DIRIGINTE                                                                   CONSILIER SCOLAR

 

 

 

FIŞĂ DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ - MODEL 2.








I.DATE PERSONALE:                                                                                                       Data completării:
Nume,prenume elev:
Data nașterii:
Clasa:
Unitatea de învățământ:
II.DATE DEPRE MEDIUL FAMILIAL:
1.Familia (nume, vârstă, ocupația, loc de muncă):
a).Tata:.........................................................................................................................................
b).Mama:…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
c).Tutore:……………………………………………………………………………………………………………………………………………
d).Asistent maternal/Centru de plasament:……………………………………………………………………………………..
e).Frați:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.Tipul familiei
a)Normală                                                 e)părinte vitreg         
b)tata,mama decedată                           f)părinți plecați în străinătate:mama        tata        amândoi      
c)părinți divorțați                                     g)concubinaj        
d)părinți separați                                     h)altă situație         care...........................................................
3.Situația materială a părinților:
foarte bună                                                             bună                                                              medie               
precară                                 la limita strictului necesar                sub limita strictului necesar                   
4.Climatul familial:
Înțelegere deplină între părinți și copii                                         Conflicte mici și trecătoare în familie Dezacord puternic în familie, conflicte frecvente și marcante                  Familie pe cale de destrămare
Familie dezorganizată, climat total needucativ                   Raporturi armonioase în adopție/plasament

5.Regim educativ:
Sever (supraveghere strictă)                  normal                   Liberal (copilul este lăsat să facă ce dorește)                              abuz                                               Dezinteres total                          lipsa supravegherii    cauze………………….                                                        
6.Colaborarea școală-familie:
Optimă                                                                   Interes sporit din partea familiei la dialog
Familie ce nu răspunde la dialog                                 raspunde doar la solicitari exprese
III.DATE MEDICALE SEMNIFICATIVE:
1.Antecedente…………………………………………………………………………………………………………………………………
2.Starea de sănătate:        foarte bună;       bună;        medie;        precară.
3.Dezvoltarea fizică:         armonioasă;          bună;          deficitară
IV.TRĂSĂTURI INDIVIDUALE:
1.Rezultatele la învățătură:
a)discipline curriculare de excelență.................................................................................................
b)discipline cu rezultate foarte bune..............................................................................................
c)discipline cu rezultate modeste...................................................................................................
d)discipline unde întâmpină dificultăți............................................................................................
e)cercuri pe obiecte frecventate de elev/rezultate............................................................................
f)cursuri școlare și extrașcolare/rezultate..........................................................................................
g)abilități sau interese speciale......................................................................................................
h)materii preferate......................................................................................................................
2.Nivelul achizițiilor  școlare:
CITIRE:
Citește cursiv                Citește cu dificultate                Citește pe litere                  Citește pe silabe                                                                                                     
inversează litere                  Deformează cuvintele(ghicește cuvântul)                Omite, adaugă litere
Reluări,repetări de litere,cuvinte                                Confuzii de litere                 Recunoaște literele                            
Citește inexpresiv fără intonație                                     Citește sacadat                Sare peste rânduri         nu înțelege mesajul citit                                 înțelege mesajul textului
SCRIERE:
Scrie corect                Scrie cu omisiuni/confuzii               Scrie propoziții simple            scrie cuvinte                                                      Scrie doar litere           Scrie cu sprijin                   realizează grafisme            transcrie corect un text
 copiază fără să știe ce copiază            scrie incorect gramatical       
CALCUL:
Face operații de adunare și scădere în concentrul 0-10            cu sprijin         
Face operații de adunare și scădere în concentrul 0-20           cu sprijin
Face operații de adunare și scădere în concentrul 0-100          cu sprijin
 Face operații de adunare și scădere în concentrul 0-1000         cu sprijin                       
Face operații de înmulțire și împărțire             cu sprijin       
Recunoaște și denumește corect figuri geometrice        minim 3           minim 5           peste 5
GÂNDIREA:
-înțelege noțiuni                 simple                       complexe
-definește noțiuni              simple                        complexe
-operează cu noțiuni         simple                       complexe
-înțelege relațiile cauză-efect         
3.Probleme școlare:
absențe școlare              corigențe               repetenție              rezultate școlare slabe
lacune în cunoștințe                 lipsa interesului școlar       
4.Procesele intelectuale și stilul de muncă
a).percepții reprezentări
analitică           sintetică            vizuală            auditivă             mixtă          detectare        
identificarea obiectelor cunoscute             identificarea obiectelor inedite
b).Spirit de observație
sesizează cu ușurință detaliile:  da           nu                 diferențiază esențialul de neesențial: da        nu
alte particularități...............................................................................................................................
c)Atenția
distributivă              concentrată            mixtă             fluctuantă       
alte particularități..............................................................................................................................
d)Memoria
de scurtă durată         de lungă durată         mecanică            logică            fidelă           fragmentară        
vizuală               auditivă            mixtă                 predominant: voluntară               involuntară      
Recunoașterea............................................................................................................................
Reproducerea.............................................................................................................................
e)Imaginația
foarte bună             medie           slabă              particularitați.............................................................
f)Limbajul
     vocabular bogat,exprimare frumoasă            exprimare ușoară și corectă          tulburări de limbaj
    vocabular redus,exprimare greoaie                  vocabular sărac, exprimare incorecta        
g)Stilul de muncă
temeinic, conștiincios             sistematic, ritmic, organizat            inegal, cu fluctuații în salturi
neglijent, copiază temele de la alții, așteaptă să le facă părinții
dezorganizat, improvizează răspunsurile, speculează note
învață în salturi, numai pentru a obține note de trecere
se antrenează în activitate:greu           usor             alte mențiuni ............................................................
h)Sârguința
          foarte sârguincios      sârguincios          puțin sârguincios             deloc sârguincios                                                 
i)Creativitatea
inventiv, cu manifestări de creativitate             uneori manifestă inițiativă, independență
lucrează după regulă, șablon, stereotip             nesigur, dependent, fără inițiativă
j)Însușiri aptitudinale
-lucrează repede,rezolvă ușor și corect sarcinile de învățare
-rezolvă corect, dar consumă mult timp și investește multă energie
-lucrează încet, corect, dar nu se încadrează în timp
-lucrează greoi, incorect, cu erori,nu se încadrează în timp
-are nevoie de sprijin, explicații suplimentare
-aptitudini speciale(artistice, sportive, tehnice, știintifice)      . .............................................................
-preocupări în timpul liber        ..............................................................................................................
5.Conduita la lecții/în clasă
a) Participarea
atent,participă activ, cu interes, este spontan, intervine cu completări
manifestă interes inegal, fluctuant             de obicei pasiv, așteaptă să fie solicitat
se lasă greu antrenat, participă numai când este solicitat           inegal, absent, cu frecvente distrageri
b) Disciplina la lecții
se încadrează în disciplina activității, este receptiv la observații și îndrumări
disciplinat numai în condiții de supraveghere directă            nereceptiv la cerințe, indisciplinat
6.Conduita în grup, integrare socială- Participarea la viața de grup:
activ, bun organizator,animator al grupului             sociabil, comunicativ, vine cu idei, propuneri
se integrează în grup dar preferă sarcinile executive         
mai mult retras, rezervat, izolat, puțin comunicativ
nu manifestă interes, este turbulent cu antrenarea colegilor și abateri
fuge de la activități               este individualist          prezintă ticuri( clipește din ochi,se leagănă ritmic)       
7.Trăsături de personalitate
a).Temperamentul
exteriorizat        ;   interiorizat         ;  impulsiv        ;  nestăpânit         ;  calm,controlat        ;  iritabil        ;
tolerant,răbdător        ;  uneori agresiv        ;  echilibrat        ; activ,energic        ; lent        ;  apatic          ; 
rezistent la solicitări         ; obosește repede          ; ușor adaptabil         ;   greu adaptabil         ; vorbăreț      
tăcut, retras        ;  nesigur,lipsit de încredere         ;   hotărât,plin de inițiativă         ;   cu tendință de dominare a altora         ;  perseverent         ;   nestatornic        ;   sensibil,emotiv          ;    îndrăzneț        emoțiile îi perturbă activitatea       ; emotiv,fără reacții dezaptative       ;   vesel, optimist            ; pesimist         ; neemotiv        ; hipersensibil          ;    retras,izolat         ;       timid         .
b)Trăsături de caracter
-Atitudini față de ceilalți
respect                cinste                  agresivitate                       bunătate              lipsă de respect                 minciună            prietenie               răutate           cooperare             colaborare            curaj        
aroganță              invidie             egoism         
-Atitudini față de muncă
Implicare             neimplicare             Inițiativă            Sârguință              indiferență              neglijență             
-Atitudini  față de sine
responsabilitate                       spirit autocritic                     optimism              modestie       
nepăsare                                   îngâmfare                              pesimism               lăudăroșenie      
8.Măsuri, acțiuni pentru îmbunătățirea situației
a) Cu părinții:  ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b)Cu elevul.
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
9.Alte informații despre elev:
..................................................................................................................................................................
V.ORIENTAREA ȘCOLARĂ ȘI PROFESIONALĂ
1.Opțiunile elevului:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
2.Arii de interes ale elevului:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
3.Dorințele părinților:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
4.Propunerea învățătorului/dirigintelui:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
5.Propunerea profesorului psihopedagog/consilierului școlar:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
VI.CONCLUZII, RECOMANDĂRI:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................


ÎNVĂȚĂTOR/DIRIGINTE,                                                                                    DIRECTOR,
NUME,PRENUME                                                                                               
SEMNĂTURA



FIŞĂ DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ - MODEL 3.



     I. DATE GENERALE
  1. Numele şi prenumele_______________________________
  2. Data şi locul naşterii________________________________
  3. Şcoala/liceu______________________________
  4. Clasa__________
  5. Localitatea____________________
  6. Starea generală de sănătate___________________
  7. Probleme speciale de sănătate____________________________
     II. DATE DESPRE FAMILIE
  1. Ocupaţia părinţilor: tata
  2. Mama: __________________________
  3. Fraţi/surori (câţi ce vârstă au): ___________________________________
  4. Componenţa familiei: __________________________________________
  5. Climatul din familie: ___________________________________________
     III. DATE PRIVIND SITUAŢIA ŞCOLARĂ
  1. Rezultate:
v  Foarte bune la______________________________________
v  Bune la ___________________________________________
v  Satisfăcătoare la ____________________________________
v  Nesatisfăcătoare la __________________________________
  1. Interese şcolare deosebite pentru
  2. Stilul de muncă şcolară pe discipline:
a)      cum lucrează/învaţă:
                sistematic, organizat la_________________________________
        inegal, cu salturi la____________________________________
        neglijent, leneş la______________________________________
        foarte ambiţios la______________________________________
        mari lacune în cunoştinţe la______________________________
b)      autonomie, activism, creativitate:
        intensiv, creativ la______________________________________
        manifestă uneori iniţiativă, independenţă la__________________
        se conformează cu regulile modelului_______________________
        nesigur, fără iniţiativă la_________________________________
        activ la_______________________________________________
        participă selectiv, când este obligat la_______________________
  1. Conduita elevului la lecţie şi în clasă:
a)      Conduita le lecţie:                                         b) purtarea în general
        atent, participă activ, cu interes                     exemplară, ireproşabilă 
        atenţi aşi interesul fluctuante                         corectă, cuviincioasă
        de obicei pasiv                                               cu abateri comportamentale relativ              
        prezent doar fizic, cu frecvente distrageri         frecvente dar nu grave
                                               abateri comportamentale grave
  1. Conduita în grup, integrarea socială a elevului
                a)   participarea la viaţa de grup:
                  mai mult retras, rezervat, izolat, puţin comunicativ
                  participă la activitatea grupului numai dacă este solicitat
                  este în contact cu grupul, se integrează, dar preferă sarcinile executive
          comunicativ, stabileşte uşor relaţii, vine cu idei şi propuneri
            activ sociabil, cu iniţiativă
           b)  cum este văzut de colegi:
                  bun coleg, sensibil, te înţelegi şi te împrieteneşti uşor cu el/ea
                  bun coleg, săritor la nevoie, te poţi bizui pe el
                  preocupat mai mult de sine, individualist
                 c)   colegi îl apreciază pentru:
                  rezultatele la învăţătură
                  performanţe extraşcolare
                  pentru că este prietenos
     IV. DATE PSIHOLOGICE. Procese cognitive
1.      Percepţia:
2.      Memoria:
3.      Gândirea:

     V. DATE PSIHOLOGICE. Trăsături de personalitate:
1. Temperamentul:
   puternic exteriorizat, impulsiv, nestăpânit, iritabil, uneori agresiv, activ, rezistent la solicitări,
      cu tendinţe de dominare a altora
   exteriorizat, energic, vioi, mobil, echilibrat, uşor adaptabil, vorbăreţ, nestatornic
   calm, controlat, reţinut, lent uneori nepăsător, mai greu adaptabil, rezistent la solicitări repetate
   hipersensibil, interiorizat, retras, nesigur, anxios
   tip combinat
2. Emotivitate:
   foarte emotiv, excesiv de timid, emoţiile îi perturbă activitate
   emotiv, dar fără reacţii dezadaptive
   neemotiv, îndrăzneţ
3. Dispoziţie afectivă predominantă:
   vesel, optimist
   mai mult trist, deprimat
4.Însuşiri aptitudinale:
   lucrează repede, rezolvă uşor şi corect sarcinile de învăţare
   rezolvă corect, dar consumă mai mult timp şi investeşte mai multă energie
   lucrează greoi, cu erori, nu se încadrează în timp
      5.Trăsături de caracter:
a) atitudini faţă de muncă
            pozitive
            negative
      b) atitudini faţă de alţii:
       pozitive
      negative
c) atitudini faţă de sine:
             pozitive
             negative
       6.Aptitudini speciale(orientare profesională):
Concluzii şi recomandări psihopedagogice
.............................................................................................................................

Recomandări pentru forma de şcolarizare a copilului
se va specifica recomandarea în forma scrisă:
..........................................................................................................................


-grădiniţă specială
-şcoală specială
-grădiniţă de masă / şcoală de masă cu
-curriculum adaptat,
cu / fără
-cadre didactice de sprijin / itinerante
-şcolarizare la domiciliu
-frecvenţă redusă
-alte servicii, programe educaţionale (se specifică)
Data completării fişei....................................
Nume şi prenume persoană care completează fişa ..............................................
Semnătură..................................
    



FIŞĂ DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ  - ASPECTE IMPORTANTE SAU CUM  TREBUIE COMPLETAT O FISA!

                                        


FISA TREBUIE SA CUPRINDA URMATOARELE ASPECTE :



    Ambianţa educativă:


o climat stimulativ marcat de raporturi pozitive între părinţi, părinţi şi copii
o neînţelegeri minore şi trecătoare între părinţi
o dezacorduri relevante cu influenţă nefavorabilă asupra copilului
o familie dezorganizată


   Atitudinea familiei faţă de copil
o îi acordă atenţie, îl îndrumă, supraveghează, ajută, este preocupată de problemele copilului
o îi acordă atenţie exagerată, manifestă hiperprotecţie
o părinţii sunt indiferenţi, preocupaţi de alte probleme

    Condiţiile de viaţă şi învăţătură ale copilului
o confort şi condiţii foarte bune
o condiţii obişnuite, normale, medii
o condiţii acceptabile
o condiţii deosebit de grele

DATE PRIVIND SĂNĂTATEA ŞI DEZVOLTAREA FIZICĂ A COPILULUI

·         Caracteristici biofizice (creşterea şi dezvoltarea, statura – ponderală)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
·         starea sănătăţii: boli cronice sau deficienţe (confirmate de examen de specialitate)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  ADAPTAREA COPILULUI LA ACTIVITATEA DE TIP ŞCOLAR
o se adaptează relativ uşor
o are dificultăţi de adaptare generate de bază psihofiziologică precară
o are dificultăţi de adaptare generate de conflicte afective de natură familială
o are dificultăţi de adaptare generate de mediul şcolar



       PROCESE ŞI CAPACITĂŢI COGNITIVE IMPLICATE ÎN ACTIVITATEA DE ÎNVĂŢARE
1. Procese senzoriale (senzaţii şi percepţii)


o are un câmp vizual central şi periferic extins
o are capacitate de a diferenţia cu precizie nuanţele cromatice
o are capacitate de apreciere pe cale auditivă a distanţei dintre obiecte
o are capacitate de autocontrol asupra propriilor emisiuni vocale
o are capacitate de a diferenţia formele geometrice
o are dificultăţi în recunoşterea unor construcţii geometrice
o are percepţie complexă – spirit de observaţie
o are capacitate de orientare spaţio-temporală


2. Reprezentări
o utilizează fondul de reprezentări de care dispune
o predominant vizuale   
o predominant auditive 
o predominant chinestezice
o predominant anticipative 


o are reprezentări despre mediul înconjurător
o nu are reprezentări despre mediul înconjurător
o are reprezentări despre fenomene naturale
o nu are reprezentări despre fenomene naturale
o are reprezentări despre fenomene sociale (activitatea oamenilor)
o are reprezentări despre fenomene sociale (activitatea oamenilor)
o are reprezentări legate de activitatea de învăţare
o nu are reprezentări legate de activitatea de învăţare


3. Procese cognitive superioare

Ø  Gândirea

·         Volumul cunoştinţelor
o Foarte bun  o Bun    o Acceptabil  o Sărac
·         Capacitate de înţelegere şi surprindere a relaţiilor esenţiale
o Foarte bună  o Bună    o Acceptabilă  o Slabă
·         Capacitate de analiză şi sinteză
o Foarte bună  o Bună    o Acceptabilă  o Slabă
·         Capacitatea de comparaţie (stabilirea asemănărilor – deosebirilor)
o Foarte bună  o Bună    o Acceptabilă  o Slabă
·         Capacitatea de generalizare (abstractizare – concretizare)
o Foarte bună  o Bună    o Acceptabilă  o Slabă
·         Capacitatea de rezolvare creatoare a problemelor
o Foarte bună  o Bună    o Acceptabilă  o Slabă
·         Capacitatea de operare cu noţiuni, judecăţi, raţionamente
o Foarte bună  o Bună    o Acceptabilă  o Slabă
·         Inteligenţă:

o concretă  o abstractă  o creatoare  


Ø  Limbajul 

·         Volumul:   o bogat   o redus  o extrem de sărac
·         Exprimare: o corectă   o greoaie  o incorectă
·         Expresivitate: o Foarte bună  o Bună    o Acceptabilă  o Slabă
·         Conduita de ascultare: o Foarte bună  o Bună    o Acceptabilă  o Nesatisfăcătoare
·         Deficienţe de limbaj:
o oral / de pronunţie - dislalie
o citit / lexie - dislexie
o scris / grafie - disgrafie
o altele (bâlbâială, rinolalie, mutism, întârzieri în dezvoltarea vorbirii etc.)

Ø  Memoria 

·         Memorează: o uşor  o dificil  o mecanic  o logic
·         Reactualizează: o recunoaşte  o reproduce materialul de învăţat
·         Reţine: o pentru timp scurt  o pentru o perioadă îndelungată  o uită frecvent ce a memorat

Ø  Imaginaţia şi creativitatea 



o are imaginaţie săracă, banală
o are imaginaţie bogata
o are imaginaţie reproductivă
o are imaginaţie creatoare
Are posibilităţi creative în domeniile: o artă (desen, muzică) o literatură  o tehnică

Ø  Atenţia

o se orientează şi se concentrează asupra unui număr mare de elemente
o are capacitate de concentrare sporită                
o nu se poate concentra
o are atenţie distributivă, desfăşoară concomitent mai multe activităţi
o nu este apt de atenţie distributivă
      o are atenţie mobilă, flexibilă                                       
o nu are atenţie mobilă, flexibilă

Ø  Motivaţia



o este sensibil la motivaţie pozitivă (laudă, încurajare etc.)    
o este sensibil la motivaţie negativă (blamare, ameninţare)
o este motivat intrinsec, direct            
o este motivat extrinsec (determinare din afară)    
o are o motivaţie cognitivă – nevoia de a şti, curiozitate pentru nou
o are o motivaţie afectivă – doreşte aprobarea şi dragostea celor din jur

Ø  Afectivitatea



·         are manifestări afective primare impulsive: o frică, o mânie, o spaimă
·         manifestă dispoziţii afective:                       o vesel, optimist   o deprimat, trist
·         manifestă emoţii curente:    o cu derulare calmă     o cu derulare tumultuoasă
·         trăsături emoţionale:
o dispune de echilibru emoţional, manifestă stabilitate
o manifestă timiditate excesivă
o are reacţii emoţionale puternice cu efect inhibitor asupra activităţii
o are reacţii emoţionale cu caracter dezadaptativ

Ø  Voinţa - capacitate de depăţire a obstacolelor


  • depăşeşte constant greutăţile cu care se confruntă
  • ose află în imposibilitatea de a depune efort voluntar
  • ia decizii rapid,
  • are capacitate de selecţie între variantele posibile
  • manifestă nehotărâre, are comportament oscilant
  • are încredere în forţele proprii,
  • se mobilizează uşor
Ø  manifestă încăpăţânare, lipsă de flexibilitate

Deprinderi şi obişnuinţe
·         are  deprinderi igienico-sanitare                          
o Da o Nu
·         are deprinderi practice
o Da o Nu
·         are deprinderi de muncă intelectuală                   
o Da o Nu
·         are deprinderi şi obişnuinţe comportamentale      
o Da o Nu

Ø  Aspecte ale integrării şcolare şi socio-afective


·         Conduita elevului în clasă (la lecţii)
o-  participă cu interes, este activ, atent
o - este atent, dar aşteaptă să fie solicitat
o - este neatent, cu atenţie perturbată labilă
o - este inactiv, pasiv, plictisit, apatic
·         Conduita elevului în afara clasei (în pauze)
o  - are conduită normală, fără abateri
o-  are conduită marcată de atitudini agresive sau autoritare, de gravitate redusă
o-  prezintă devianţă comportamentală
·         Conduita în grup
o-  este comunicativ, sociabil, execută cu interes sarcinile date, participă necondiţionat la viaţa grupului, bun organizator
o-  se integrează, aderă la grup, dar este lipsit de iniţiativă, este un bun executant dacă este solicitat
o - este retras, rezervat, interiorizat, nu caută contactele cu membrii grupului, se automarginalizează
·         Stilul personal cu influenţe asupra activităţii şcolare
o - este organizat, perseverent, ritmic, continuu
o - este sârguincios, inventiv, creativ, sigur pe sine, independent
o-  este inegal, cu salturi, labil, superficial
o-  nu manifestă iniţiativă, este dependent de ajutorul celor din jur
o - lucrează după tipar, se conformează modelului, preferă rutina, obişnuitul, se sperie de nou
o-  acumulează goluri în cunoştinţe, nu finalizează activităţile, are dificultăţi în învăţare

       TRĂSĂTURI DE PERSONALITATE

 


Temperament

o Coleric: impulsiv, iritabil, agresiv şi autoritar exteriorizat, inegal, cu iniţiativă, vioi, impetuos, agitat, are tendinţă de surescitare şi epuizare, neliniştit, nerăbdător, face risipă de energie, este înclinat spre acţiune

o Sangvinic: vesel, bine dispus, echilibrat, uşor adaptabil, calm, răbdător, sigur pe sine, comunicativ, ritmic, cu o puternică mobilitate a vieţii afective, este nestatornic, manifestă interes pentru nou, este dornic de schimbare

o Flegmatic: calm, liniştit, se adaptează greu la situaţii noi, are ritm lent de lucru, este meticulos, perseverent, disciplinat, ordonat, are o reactivitate emoţională lentă, fără exteriorizări pronunţate, este realist, cu simţul măsurii, uneori nepăsător

o Melancolic: are rezistenţă scăzută la efort, este interiorizat, retras, nesigur, timid, uneori fricos; are o viaţă afectivă săracă, capacitate de comunicare redusă, este dominat de îndoială, teamă

Caracter


·         atitudinea faţă de muncă:

o manifestă hărnicie, consecvenţă, perseverenţă, spirit critic, responsabilitate

o este delăsător, fără ambiţie, fără iniţiativă, manifestă automulţumire

·         atitudinea faţă de alţii

o manifestă generozitate, corectitudine, încredere, sociabilitate, sinceritate, altruism, colegialitate, acordă ajutor, este cooperant

o manifestă egoism, laşitate, falsă modestie, aroganţă, infatuare, impunere, grandomanie, lene

·         atitudinea faţă de sine

o are spirit autocritic, simţul valorii personale, manifestă modestie, autoexigenţă, încredere în sine, simţul datoriei, responsabilitate

o nu are spirit autocritic, simţul valorii personale, nu manifestă modestie, autoexigenţă, încredere în sine, simţul datoriei, responsabilitate, grandomanie

Aptitudini şi interese

·         pentru activitatea şcolară

      o lucreză, repede, bine, rezolvă în timp optim cu energie minimă sarcinile de învăţare

      o lucrează bine, dar cu consum de timp şi energie

      o nu manifestă interes pentru şcoală

·         înclinaţii pentru:

o lectură

o artă (desen, muzică etc.)

o sport

o tehnică


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése