Napjaink
teljesítményközpontú világában központi szerepet kap a tanulás, amely sokszor
nem zárul le az iskolák befejezésével, a pályára való felkészüléssel.Tanuloink
egyre többet hallhatnak az élethosszig
tartó tanulásról, mint a jövő egyik perspektívájáról. Életükben így egyre több
időt fordítanak a tanulásra. Az idő azonban az, amiből mindig kevés áll
rendelkezésükre, ezért fontos, hogy a tanulásra szánt idő és erőfeszítés
megtérüljön. Ezt úgy érhetik el, hogy gyorsan, hatékonyan és egyben tartósan
sajátítjak el a tananyagot. Sokszor
azonban nem ez a helyzet. Naponta órákat töltenek tanulással, azonban annak
eredménye sokszor elmarad az elvárásoktol, a megtanult anyagot éles helyzetekben
(felelés, vizsga) nem tudjak hatékonyan visszaadni. Minderre megoldást kaphatnak a tanulás menetének a megtervezésével,
mivel azzal időt es energiát
takarithatnak meg és különböző tanulási
stratégiák elsajatitásával.
Ezekből kinálok néhány példát az alábiakban
:
*Kísérletekkel
bizonyítható, hogy minden tanulási folyamat bemelegítéssel
kezdődik. Az agyunk csak bizonyos idő után lesz igazán fogékony. Ezért is
fontos, hogy ne a legnehezebb tárggyal kezdjük a tanulást. Először olyasmit vegyünk
elő, ami könnyen megy.
*A
bemelegítő tevékenység más jellegű is lehet, mint a későbbi feladat. Például az
a negyedóra, amelyet a történelemlecke elolvasásával töltünk el, megkönnyíti
majd a matematikatanulást. Jó tudni, hogy két megtanulandó anyag annál inkább
zavarja egymást, minél több közöttük a hasonlóság.Vagyis
egymás után lehetőleg egymástól minél eltérőbb
tananyagokkal foglalkozzunk.
*Vizsgára
készülve célszerű tanulási tervet
készíteni. A tanulástervezésnek több előnye is van. Nem felejtünk el semmit,
áttekintést szerzünk tennivalóinkról, és pontosan látjuk, hogyan állunk. Amivel
elkészültünk, azt kipipáljuk. Ez motiválóan(serkentoen,osztonzoen) hat.
*A
motiváció és a teljesítmény
összefüggése teljesen egyértelmű: minél erősebb a pozitív motiváció, annál jobb
lesz a teljesítmény, legalábbis egy bizonyos szintig. Minél távolabbi a
kitűzött cél, annál kisebb a motiváció hatása. Készítsünk tehát rövid távra
szóló terveket is! Minél rövidebb időre szól egy-egy terv vagy részletterv,
annál valószínűbb, hogy meg is valósítjuk őket.
*Az
ember nem máról holnapra él, és a diák sem csak egyik napról a másikra tanul.
Vizsgákra és dolgozatokra napokkal, sőt hetekkel előre fel kell készülni.
Vannak olyan feladatok, amelyekről már előre tudunk, és amelyeket máról
holnapra nem is tudnánk elvégezni. Ezek feldolgozását előre be lehet osztani
egy meghatározott időtartamra. Lehetőleg egyenlő részekre bontsuk fel az
anyagot.
*Az anyag természete: a kutatások azt mutatják,hogy a szemléletes ( képi),
érzékletes ( hangi), valamint a jelentéssel biró verbalis (szóbeli) anyagok könnyebben vésődnek
be és elevenitődnek fel, mint a jelképes
elvont vagy az értelmetlen szóbeli anyagok.Tehát a képek könnyebben mint a
szavak, a szavak könnyebben mint a szótagok stb.
*Az anyag mennyisége : nagy terjedelmű anyag bevésése több ismetlést igényel.
*Az anyag ismerős volta : a számunkra ismerős anyagot könnyebben jegyezzük meg
és elevenitjük fel, mint az ismeretlen vagy kevéssé ismerőset.
*Az anyag bemutatasi modja : Nehezebb megjegyezni az egyszerre( egyidoben)
bemutatott anyagot, mint azt, amelyet egymás után (sorozatban ) mutatnak be.
*Az nyagnak a sorban elfoglalt helye:
Egy anyag elejét és végét jobban
megjegyezzük, mint a közepét.
*A bemutatott anyag közege, környezete
:
A serkentő környezet elősegiti a bevését.(jol megvilágitott,csendes, jo
levegoju szoba, kényelmes székel).
*A tanulo általanos állapota: (pihent,fáradt,
beteg, egészséges). Könnyebben megjegyezzük az olyan anyagot amely összhangban
van személyisegunkkel, mint azt , amelyk ellenkezik velunk.
*A tanulo lépjen kölcsönhatásba a
megtanulando anyaggal : egy szöveg puszta elolvasása végezzuk el bar többször
is, nem elég ahoz, hogy meg is jegyezzük.Ha azonban olyan eszkozoket veszünk
igenybe, mint például vázlat készitese, a szöveg részekre bontása,az értelmi
sulypontok kiemelése, hasonloságok és külonbségek megállapitása, nagy mértékben
meggyorsithatjuk a bevésést.
*Támpontok használata : megnovelik az
emlékezést ( szövegaláhuzasok,összefoglalások,vázlatok, ábrak.)
*Feltétlenül
szükséges messzebre is előrenézni, például egy félévre vagy az egész
iskolaévre. A hosszú távra szóló
tervezésnek azonban csak akkor van értelme, ha idejében fogunk hozzá.
Nagyon sok gyerek tett már hasonló utólagos felismerést: Bezzeg, ha már az első
félévtől többet foglalkoztam volna a matekkal ...” Gondoljunk idejében a nagy
feladatokra is, mert ezzel sok izgalmat takaríthatunk meg.
SOK
SIKERT A TANULÁSHOZ !
Szabo
Aliz pszihologus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése