Ujra itt a suli !
Diákok,
tanárok és nem utolsó sorban a szülők is új
évet kezdenek a tanév indulásakor. Hogyan legyen boldog, zökkenőmentes az
évkezdés, hogyan kerüljük el a kezdeti lendületet követő fáradtságot, az őszi
lehangoltságot? - erre ad választ Szabo Aliz iskolapszihologus.
Az évkör
természetes rendje szerint a nyár második felében olyan időszakot élünk, amikor
a természet szinte túlzó bőséggel kínálja éltető elemeit, nekünk csak „el kell
venni” és élvezni az „ingyen kenyeret”. Ilyenkor belefeledkezhetünk a nyár
örömeibe, mint a Tücsök, aki nem volt hajlandó időben letenni a hegedűjét,
hiszen a szűkebb időszaknak még előszelét sem érezte.A gyermekek is gyakran a
játékos Tücsök módjára a pillanatnak élnek, nem tervezik a jövőt, hogy mit
jelent a folyamatos odafigyelés, a készülés.
Az a gyermek,
akinek nem segítenek a rendszeres életritmus kialakításában, az ahhoz való újra hozzászokásban,
iskolakezdéskor óriási váltásnak, stressznek lesz kitéve. Minnél több
erőfeszítést igényel a gyermektől az új helyzethez való alkalmazkodás, annál
kevesebb energiája marad a tananyag megértésére, a tanár kéréseinek
megjegyzésére, az új társakkal való kapcsolat kialakítására.
Segíthetjük a gyermeket a felkészülésben:
a rendszeresség kialakítása mellett érdemes egy sor további, mindennapokra
vonatkozó „irányelvet” megfogalmazni: biztonságos közlekedés szabályaira való
odafigyelés, zsebpénz, mire és mennyi, leckére, különórákra, barátokra és a
házimunkákra fordítandó idő hatékony beosztása, stb. Beszéljék meg ki mit gondol,
mit szeretne, jussanak konszenzusra – különösen kamaszok esetében fontos a
tervezési fázisba való bevonás. Jó terv esetén a gyermek önállóbban intézi
feladatait, akkor is tudni fogja a dolgát, ha a szülő éppen nem elérhető. Így a
szülőnek sem kell folyton kontrollálnia csemetéjét, több idejük marad az egyéb
szórakoztató, pihentető tevékenységekre, beszélgetésekre.
Év elején, ha
már az új könyveket is beszerezték, érdemes gyermeknek, szülőnek együtt
átlapozni a tartalomjegyzéket, fejezetcímeket, illusztrációkat, hogy képbe
kerüljenek, miről is lesz szó az év során. Kérjük meg a gyermekeket, hogy
fogalmazzák meg, mi az, ami felkeltette az érdeklődésüket, milyen kérdésekre
szeretnének választ kapni az új tananyagokkal kapcsolatban.
Ha hatékonyan
működő személynek, családnak, közösségnek éljük meg magunkat, a közösen elért
eredmények, átélt élmények hozzásegítenek bennünket ahhoz, hogy megtaláljuk a
mindennapok örömeit és hogy az őszi rövidülő nappalok, a borongósabb idő ne
üljön rá hangulatunkra.
Ősz eleje a
tervezés időszaka az életünkben, ilyenkor végiggondoljuk mit szeretnénk elérni
az új tanévben, vagy az év végéig, és azt, hogy hogyan érhetjük el
céljainkat.
Aki nem képes
erre, nem érzi hogy hatékony tudna lenni ebben és kívülről várja a megoldásokat,
azt óhatatlanul fenyegeti az őszi depresszió. Bár a nyár feledteti e
működésmódbeli nehézségeket, ősszel bizony a Tücsökhöz hasonlóan nekünk is erőt
kell fektetnünk egy beszabályozottabb életvitelért az „éltető elemek”
megszerzése érdekében.
Szabo Aliz Pszihologus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése