TOLERANCIA
NAPOK DIOSZEGEN
A tolerancia latin eredetű szó ,
elsősorban türelmességet jelent mások véleménye, főleg vallása, világnézete,
etnikai vagy nemzeti hovatartozása, illetve más egyebek iránt.
A tolerancia a kölcsönös megértés
és tisztelet alapja, egyfajta morális parancs. Nem jelenti a másfajta
gondolkodással vagy mássággal való egyetértést vagy annak követését. Ez a fajta
türelmesség a mások másságának az elfogadása.
Az UNESCO kezdeményezésére 1995 a
tolerancia éve volt, amikor nagyszabású nemzetközi kampányt szerveztek a
tolerancia és az erőszakmentesség jegyében. A TOLERANCIA NEMZETKÖZI NAPJA ebből
az eseményből nőtt ki mint évenkénti alkalom arra, hogy a toleranciára
felhívjuk a figyelmet az oktatásban, társadalmi színtereken vagy a politikában,
illetve megvitassuk ennek helyi vagy globális problémáit.
Az ENSZ 1995-ös tolerancia éve
óta november 16-án a türelmes, az elfogadó emberi magatartásra fókuszálhatunk,
ez a tolerancia napja.
Iden a Bihardioszegi I-es szamu
Altalanos ikolaban , November 12 es 23 kozott kerult megrendezesre a Tolerancia napok cimu foglalkozas sorozat az
iskolapszichologus szervezeseben,mely az I-VIII osztalyos tanulokat celozta meg.
A Tolerancia napok programjainak
céljai a kovetkezok voltak :
– az előítéletes és a sztereotip
gondolkodás mérséklése,
- a „másságok”, a hátrányos
helyzetűek, a kisebbségek megismerése es elfogadasa
– a róluk való párbeszéd,
– az elfogadottságuk növelése
– a tolerancia es a szeretet mint
a legfobb erkolcsi ertekek letjogosultsagat helyezni eloterbe
-a toleráns magatartás felismerésére
késztettni a diákokat,
- a helyes önértékelés kialakulásának
támogatása,
Mindezt jatekos feladatokkal es
tartalmas beszélgetésekkel próbáltam elérni.
Eszkozok: szines ceruzak, rajz
lapok, ollo, ragaszto, feladatlapok a tolerancia mesevel,internet, telefon,
hangfal, tolerancia tudastesz( kerdoiv ) , Róbert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket
gondolkodni játékokkal c. könyv, Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan, projektor, interaktív tábla, névkártyák,
csipeszek, információgyűjtő kártyák az órán elhangzottakról, internetről
gyűjtött rajzok, képek, fotók, jelképek, írólapok, előre nyomtatott feladatlap,
stb.
A VI.C osztály
A tevekenyseg alpontjai :
Tarsas kapcsolatok : meghatarozas, tipusok,modszerek stb
A mese felolvasása.
Beszéljük meg!
Mi alapján ítélték meg egymást a mesében a foltmanók? Mi alapján értékelték önmagukat? Mi a helyes magatartás a többiekről való véleményalkotás során?
Élménypedagógiai csipeszes játék : Én nagyra értékelem benned', hogy...
Onismereti es tolerancia jatekok.
A VI.C osztály
A tevekenyseg alpontjai :
Tarsas kapcsolatok : meghatarozas, tipusok,modszerek stb
A mese felolvasása.
Beszéljük meg!
Mi alapján ítélték meg egymást a mesében a foltmanók? Mi alapján értékelték önmagukat? Mi a helyes magatartás a többiekről való véleményalkotás során?
Élménypedagógiai csipeszes játék : Én nagyra értékelem benned', hogy...
Onismereti es tolerancia jatekok.
Mindenkinek jutott csipesz!!!! :-)
A kapott lapra mindenki írja fel a saját nevét, és egy osztálytársa nevét és tulajdonságokat kell írnotok! Lehetnek közötte olyan tulajdonságok is, melyeken javítani szeretnél. pl. hirtelen haragú.
II .B. Osztály
A tevekenyseg alpontjai :
Tarsas kapcsolatok : meghatarozas, tipusok,modszerek stb
A mese felolvasása.
Beszéljük meg!
Mi alapján ítélték meg egymást a mesében a sunik? Mi alapján értékelték önmagukat? Mi a helyes magatartás a többiekről való véleményalkotás során?
Élménypedagógiai onismereti es tolerancia jatekok.
Sun mese
Ra mutattunk hogy a mese cselekménye a tolerancia és a szeretet, mint legfőbb erkölcsi értékek létjogosultságát helyezi előtérbe.
Majd megbeszeltuk ,hogy a másság elfogadása révén a mi életünk is gazdagabbá válik.
Az V-ik B , C e s VI-ik B osztaly
A tevekenyseg alpontjai :
Tarsas kapcsolatok : meghatarozas, tipusok,modszerek stb
A mese felolvasása.
Beszéljük meg!
Mi alapján ítélték meg egymást a mesében a sunik? Mi alapján értékelték önmagukat? Mi a helyes magatartás a többiekről való véleményalkotás során?
Élménypedagógiai onismereti es tolerancia jatekok.
Sun mese
Ra mutattunk hogy a mese cselekménye a tolerancia és a szeretet, mint legfőbb erkölcsi értékek létjogosultságát helyezi előtérbe.
Majd megbeszeltuk ,hogy a másság elfogadása révén a mi életünk is gazdagabbá válik.
Az V-ik B , C e s VI-ik B osztaly
November honapban tobbszor talalkoztunk es a fo temank a társas kapcsolatok volt.
Temak amiket atbeszeltunk az alkalmakon:fokozza a boldogságérzetünket a társas kapcsolatok ápolása;Te milyen barat vagy? – teszt kitoltes;
Arrol is beszeltunk , hogy a boldog emberek egyik ismérve, hogy sok energiát fordítanak a kapcsolataik ápolására. Minél boldogabb valaki, annál nagyobb baráti kört valószínűsíthetünk körülötte, és ez fordítva is igaz: ezek a kapcsolatok egyre növelik boldogságszintjét.
A barátság volt az egyik fo temank es a kovetkezokrol beszelgettunk a tanulokkal:
-a barátság összetett, támogató emberi viszony.
-tartalma és meghatározása koronként és kultúránként eltérő, valamint az alanyok társadalmi helyzete és személyiségjegyei is befolyásolják.
-a barátság egyéni vonatkozásban lelki, vagyis érzelmi, anyagi és kognitív erőforrás.
-a barátság az egyik emberi kapcsolat, mely emberek között alakul ki több örömteli találkozás, beszélgetés által. Jellemzi a kölcsönös elfogadás, rokonszenv, szeretet(valamilyen szinten), bizalom, szövetség, együtt érző képesség, nyitottság, törődés.
Elmenypedagogia. Dramapedagogia es szerepjatekok.
A feladat neve amit elvegeztunk: Vigyázzunk egymásra!
Készítettek a gyerekek plakátokat „Vigyázzunk egymásra!” címmel, mely
az emberi kapcsolatok ápolására hívja fel a figyelmet!
Temak amiket atbeszeltunk az alkalmakon:fokozza a boldogságérzetünket a társas kapcsolatok ápolása;Te milyen barat vagy? – teszt kitoltes;
Arrol is beszeltunk , hogy a boldog emberek egyik ismérve, hogy sok energiát fordítanak a kapcsolataik ápolására. Minél boldogabb valaki, annál nagyobb baráti kört valószínűsíthetünk körülötte, és ez fordítva is igaz: ezek a kapcsolatok egyre növelik boldogságszintjét.
A barátság volt az egyik fo temank es a kovetkezokrol beszelgettunk a tanulokkal:
-a barátság összetett, támogató emberi viszony.
-tartalma és meghatározása koronként és kultúránként eltérő, valamint az alanyok társadalmi helyzete és személyiségjegyei is befolyásolják.
-a barátság egyéni vonatkozásban lelki, vagyis érzelmi, anyagi és kognitív erőforrás.
-a barátság az egyik emberi kapcsolat, mely emberek között alakul ki több örömteli találkozás, beszélgetés által. Jellemzi a kölcsönös elfogadás, rokonszenv, szeretet(valamilyen szinten), bizalom, szövetség, együtt érző képesség, nyitottság, törődés.
Elmenypedagogia. Dramapedagogia es szerepjatekok.
A feladat neve amit elvegeztunk: Vigyázzunk egymásra!
Készítettek a gyerekek plakátokat „Vigyázzunk egymásra!” címmel, mely
az emberi kapcsolatok ápolására hívja fel a figyelmet!
Az elvegzett feladatok reven a
kovetkezo kompetenciak fejlodtek a
tanuloknal:
Meg ertettek, hogy mind mások
vagyunk.
Egyikünk sem értéktelenebb, vagy
értékesebb a másikunknál, így ne értékeljék kevésbé egymást, a fogyatékkal
élőket sem!
Fel ebredt bennük annak az igénye, hogy segítsék a
sérült vagy fogyatékkal élő embereket!
Számukra világossa valt a helyes
emberi magatartás, ha sérült vagy fogyatékkal élő emberrel kerülnek
kapcsolatba!
Szókincsbővítés (aktív és passzív
szókincs fejlesztése).
Mondatalkotás gyakorlása képről.
Beszédfejlesztés.
A szociális érzékenység, a
szociális magatartás erősítése.
Az empátia, az együttműködési
készség fejlesztése, egymásra figyelés gyakoroltatása közös tevékenység közben.
Képzelet és a kreativitás
fejlesztése.
Önismeret, önértékelés
fejlesztése.
Szabo Aliz Pszichologus. 2018.
November
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése