Szabo Aliz

Nu eşti un psiholog bun dacă tu însuţi nu eşti un subiect de studiat, dacă materialul tău psihic nu oferă zilnic o complexitate şi un inedit care să excite curiozitatea ta continuă.

în Pe culmile disperării (1934)

2018. november 19., hétfő

TOLERANCIA NAPOK DIOSZEGEN 2018








TOLERANCIA   NAPOK DIOSZEGEN

A tolerancia latin eredetű szó , elsősorban türelmességet jelent mások véleménye, főleg vallása, világnézete, etnikai vagy nemzeti hovatartozása, illetve más egyebek iránt.
A tolerancia a kölcsönös megértés és tisztelet alapja, egyfajta morális parancs. Nem jelenti a másfajta gondolkodással vagy mássággal való egyetértést vagy annak követését. Ez a fajta türelmesség a mások másságának az elfogadása.



Az UNESCO kezdeményezésére 1995 a tolerancia éve volt, amikor nagyszabású nemzetközi kampányt szerveztek a tolerancia és az erőszakmentesség jegyében. A TOLERANCIA NEMZETKÖZI NAPJA ebből az eseményből nőtt ki mint évenkénti alkalom arra, hogy a toleranciára felhívjuk a figyelmet az oktatásban, társadalmi színtereken vagy a politikában, illetve megvitassuk ennek helyi vagy globális problémáit.

Az ENSZ 1995-ös tolerancia éve óta november 16-án a türelmes, az elfogadó emberi magatartásra fókuszálhatunk, ez a tolerancia napja.



Iden a Bihardioszegi I-es szamu Altalanos ikolaban , November 12 es 23 kozott kerult megrendezesre  a Tolerancia napok cimu foglalkozas sorozat az iskolapszichologus szervezeseben,mely az I-VIII osztalyos tanulokat celozta meg.

A Tolerancia napok programjainak céljai a kovetkezok voltak :



– az előítéletes és a sztereotip gondolkodás mérséklése,
- a „másságok”, a hátrányos helyzetűek, a kisebbségek megismerése es elfogadasa
– a róluk való párbeszéd,
– az elfogadottságuk növelése
– a tolerancia es a szeretet mint a legfobb erkolcsi ertekek letjogosultsagat helyezni eloterbe
-a toleráns magatartás felismerésére késztettni a diákokat,
- a helyes önértékelés kialakulásának támogatása,

Mindezt jatekos feladatokkal es tartalmas beszélgetésekkel próbáltam elérni.



Eszkozok: szines ceruzak, rajz lapok, ollo, ragaszto, feladatlapok a tolerancia mesevel,internet, telefon, hangfal, tolerancia tudastesz( kerdoiv ) , Róbert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni játékokkal c. könyv, Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan,  projektor, interaktív tábla, névkártyák, csipeszek, információgyűjtő kártyák az órán elhangzottakról, internetről gyűjtött rajzok, képek, fotók, jelképek, írólapok, előre nyomtatott feladatlap, stb.

A VI.C osztály

A tevekenyseg alpontjai :
Tarsas  kapcsolatok : meghatarozas, tipusok,modszerek stb
A mese felolvasása. 
Beszéljük meg!
Mi alapján ítélték meg egymást a mesében a foltmanók? Mi alapján értékelték   önmagukat? Mi a helyes magatartás a többiekről való véleményalkotás során?
Élménypedagógiai csipeszes játék : Én nagyra értékelem benned', hogy...
Onismereti es tolerancia jatekok.





Mindenkinek jutott csipesz!!!! :-)









A kapott lapra  mindenki írja fel a saját nevét, és egy osztálytársa nevét és tulajdonságokat kell írnotok! Lehetnek közötte olyan tulajdonságok is, melyeken javítani szeretnél. pl. hirtelen haragú.























II .B. Osztály

A tevekenyseg alpontjai :
Tarsas  kapcsolatok : meghatarozas, tipusok,modszerek stb
A mese felolvasása. 
Beszéljük meg!
Mi alapján ítélték meg egymást a mesében a sunik? Mi alapján értékelték   önmagukat? Mi a helyes magatartás a többiekről való véleményalkotás során?
Élménypedagógiai onismereti es tolerancia jatekok.
Sun mese


Ra mutattunk hogy a mese cselekménye a tolerancia és a szeretet, mint legfőbb erkölcsi értékek létjogosultságát helyezi előtérbe. 
Majd megbeszeltuk ,hogy a  másság elfogadása révén a mi életünk is gazdagabbá válik. 














Az V-ik B  , C e s VI-ik B  osztaly 
November honapban tobbszor talalkoztunk es a fo temank a társas kapcsolatok volt.
Temak amiket atbeszeltunk az alkalmakon:fokozza a boldogságérzetünket a társas kapcsolatok ápolása;Te milyen barat  vagy? – teszt kitoltes;
Arrol is beszeltunk , hogy a boldog emberek egyik ismérve, hogy sok energiát fordítanak a kapcsolataik ápolására. Minél boldogabb valaki, annál nagyobb baráti kört valószínűsíthetünk körülötte, és ez fordítva is igaz: ezek a kapcsolatok egyre növelik boldogságszintjét.

A barátság volt az egyik fo temank es a kovetkezokrol beszelgettunk a tanulokkal:
-a barátság összetett, támogató emberi viszony.
-tartalma és meghatározása koronként és kultúránként eltérő, valamint az alanyok társadalmi helyzete és személyiségjegyei is befolyásolják.
-a barátság egyéni vonatkozásban lelki, vagyis érzelmi, anyagi és kognitív erőforrás.
-a barátság az egyik emberi kapcsolat, mely emberek között alakul ki több örömteli találkozás, beszélgetés által. Jellemzi a kölcsönös elfogadás, rokonszenv, szeretet(valamilyen szinten), bizalom, szövetség, együtt érző képesség, nyitottság, törődés.

Elmenypedagogia. Dramapedagogia es szerepjatekok.


A feladat neve amit elvegeztunk: Vigyázzunk egymásra!
Készítettek a gyerekek plakátokat „Vigyázzunk egymásra!” címmel, mely
az emberi kapcsolatok ápolására hívja fel a figyelmet!














Az elvegzett feladatok reven a kovetkezo  kompetenciak fejlodtek a tanuloknal:
Meg ertettek, hogy mind mások vagyunk.
Egyikünk sem értéktelenebb, vagy értékesebb a másikunknál, így ne értékeljék kevésbé egymást, a fogyatékkal élőket sem!
Fel  ebredt bennük annak az igénye, hogy segítsék a sérült vagy fogyatékkal élő embereket!
Számukra világossa valt a helyes emberi magatartás, ha sérült vagy fogyatékkal élő emberrel kerülnek kapcsolatba!
Szókincsbővítés (aktív és passzív szókincs fejlesztése).
Mondatalkotás gyakorlása képről. Beszédfejlesztés.
A szociális érzékenység, a szociális magatartás erősítése.
Az empátia, az együttműködési készség fejlesztése, egymásra figyelés gyakoroltatása közös tevékenység közben.
Képzelet és a kreativitás fejlesztése.
Önismeret, önértékelés fejlesztése.

Szabo Aliz Pszichologus. 2018. November

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése